Media publiczne z nowymi zasadami finansowania. Jest projekt ustawy
Projekt ustawy wniesiony 8 grudnia przez minister kultury i dziedzictwa narodowego zakłada finansowanie mediów publicznych w Polsce głównie z budżetu państwa, na kwotę nie mniejszą niż 2,5 miliarda złotych rocznie. To propozycja "mieszana" - utrzymuje także możliwość pozyskiwania środków z reklam.
Nowy projekt ustawy o radiofonii i telewizji przygotował resort kultury i dziedzictwa narodowego kierowany przez Martę Cienkowską. Trafił on w poniedziałek do uzgodnień między ministerstwami. Proponuje on zmianę w sposobie finansowania mediów publicznych w Polsce. Według projektu finansowanie ma pochodzić głównie z budżetu państwa, z zagwarantowaną kwotą nie mniejszą niż 2,5 mld zł rocznie.
Media publiczne po nowemu. Jest projekt
Projekt przewiduje wdrożenie systemu mieszanego, w którym media - poza corocznymi wpływami ze Skarbu Państwa - mogą także uzyskiwać dochody z reklam.
"W projekcie ustawy przesądzono o wpisaniu sztywnej wysokości kwoty (nie mniejszej niż 2 500 000 000 zł.). (...) Zabezpieczenie w ten sposób minimalnej kwoty jaką można przeznaczyć na media publiczne w danym roku pozwoli na uniknięcie dyskusji na jej wysokością w czasie debaty budżetowej" - projekt nowelizacji ustawy o KRRiT. Zaznaczono zarazem, że jest to "absolutne minimum w zakresie wsparcia publicznego dla spółek publicznej radiofonii i telewizji".
Sprzedaje setki aut miesięcznie. Zdradza, na czym zarabia dealer
Środki finansowe przydzielane będą co roku przez ministra finansów, trafiając na specjalny rachunek zarządzany przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji (KRRiT). Następnie środki będą dzielone pomiędzy spółki publicznej radiofonii i telewizji zgodnie z przepisami ustawowymi, a więc TVP, Polskie Radio (z oddziałami regionalnymi) i PAP.
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zaznacza, że potrzeby finansowe wyrażone w w uzgodnionych z KRRiT kartach powinności na rok 2024 wynoszą 3,86 mld zł, co przekracza proponowaną kwotę finansowania.
Dlatego projekt pozostawia otwarte możliwości pozyskiwania dodatkowych funduszy z reklam. "Pomimo przyjęcia znacznej części finansowania mediów publicznych przez budżet państwa, w dalszym ciągu zostanie utrzymany tzw. mieszany system finansowania mediów publicznych" - napisano w projekcie. Czyni to model akceptowalnym przez Komisję Europejską oraz zgodnym z unijnymi zasadami pomocy państwowej.
Źródło: legislacja.gov.pl