Mercedes Vito Tourer. Nie taki ubogi z niego krewny Klasy V
Nie jest luksusowy, jak pokrewna mu Klasa V, ale uboższy Mercedes Vito Tourer zyskuje przy bliższym poznaniu. Ten, kto ceni sobie wygląd Klasy V, ale zaakceptuje kilka kompromisów we wnętrzu, może trochę zaoszczędzić, nie rezygnując z wygody i wszechstronności.
Mercedes Vito w 2026 r. będzie obchodzić 30. urodziny. Dziś na rynku dostępna jest jego III generacja po liftingu. Oferowany jest jako dostawczy furgon, wariant towarowo-osobowy oraz nawet 8-osobowy van. Ten ostatni po liftingu upodobnił się do Klasy V, czyli wyłącznie osobowego vana klasy premium.
Mercedes Vito Tourer. Nadwozie i wygląd zewnętrzny
Na pierwszy rzut oka trudno stwierdzić, czy patrzymy na Mercedesa Klasy V, czy na osobowe Vito Tourer. W wersji standardowej nadwozie ma 489,5 cm długości, blisko 193 cm szerokości, 191 cm wysokości i 320 cm rozstawu osi. Lifting przyniósł zaprojektowany od nowa grill i przednie lampy w technologii multibeam.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
G Turn - Mercedes Klasy G zakręca w miejscu
Nadwozie i pas tylni to ponadczasowa linia charakterystyczna dla Vito i Klasy V. Z przyciemnianymi szybami i eleganckim srebnrnym lakierem wygląda naprawdę dobrze. Zarówno tylna klapa, jak i boczne drzwi (po lewej i prawej stronie) sterowane są elektrycznie - z poziomu kluczyka oraz przycisków w kokpicie.
Mercedes Vito Tourer we wnętrzu
O ile z zewnątrz można się pomylić, czy to Klasa V, czy Mercedes Vito, to wnętrze nie zostawia złudzeń, że mamy do czynienia z samochodem ze średniej półki, z genami auta dostawczego. Tu różnic między dwoma modelami jest najwięcej.
We wnętrzu Mercedesa Vito Tourer króluje plastik. Nie znajdziemy tu wyszukanych materiałów, metalowych (lub imitujących je) wykończeń, są po prostu twarde plastiki. Trzeba jednak przyznać, że są to tworzywa dobrej jakości, wcale nie wyglądają źle. Za kierownicą z grubym wieńcem tradycyjne zegary i kolorowy ekran komputera pokładowego między nimi, na środku deski rozdzielczej - dotykowy ekran multimediów. Uchwyty na napoje znajdziemy pod ekranem, bliżej podłogi oraz w rogach deski rozdzielczej. Zachowano sporo przycisków fizycznych, pokręteł i przełączników, co jest miłą odmianą w czasach powszechnej "ekranozy".
Fotele we wnętrzu Mercedesa Vito Tourera mają układ 2+3+3, co czyni go 8-osobowym vanem. Są to dość proste fotele, wykończone materiałową tapicerką, bez udziwnień, z manualną regulacją, ale także z regulacją długości siedziska. Pojemność bagażnika to 990 l. Można ją powiększyć, demontując fotele w 2. i 3. rzędzie. Trwa to jednak długo, a same fotele są dość ciężkie. Na szczęście ułatwione jest składanie foteli skrajnych w środkowym rzędzie, aby ułatwić wchodzenie i wychodzenie pasażerom siedzącym z tyłu. Nie znajdziemy tu oświetlenia ambientowego, ani masażu, jednak Vito Tourer "nadrabia" ergonomią i funkcjonalnością.
Działa tu system multimedialny w starszej wersji (w porównaniu z modelami osobowymi), podobnie jak w Klasie V. Łączy się też z AndroidAuto i Apple CarPlay.
Mercedes Vito Tourer na drodze. Wrażenia z jazdy
Pod maską dwulitrowy silnik Diesla z czterema cylindrami, generujący do 163 KM mocy i 380 Nm maks. momentu obrotowego. Maksymalna prędkość to 180 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,5 s. Średnie spalanie w trakcie testu wyniosło 6,5 l/100 km.
W mieście zużycie oleju napędowego to około 8 l/100 km, a na drogach pozamiejskich wynik spada nawet do niewiele ponad 5 l/100 km. Na autostradzie i drodze ekspresowej trzeba liczyć się ze spalaniem podobnym jak w mieście.
Pod względem właściwości jezdnych Mercedesowi Vito Tourer nie można niczego zarzucić. Przyspiesza dynamicznie, zapewnia też wystarczający komfort podróży. Z perspektywy fotela kierowcy nie prowadzi się jak ociężały dostawczak, choć takie właśnie ma gabaryty.
Plusy i minusy
Co mi się podobało? | Co mi się nie podobało? |
|---|---|
+ wygląd zewnętrzny | - nie tak łatwe rekonfigurowanie kabiny (ciężkie fotele) |
+ niskie zużycie paliwa | |
+ komfort podróży |
Ile kosztuje Mercedes Vito Tourer? Ceny na polskim rynku
Cennik Mercedesa Vito Tourer startuje od 230 tys. 748 zł za wariant bazowy i słabszy silnik. Odmiana Pro z silnikiem 116 CDI kosztuje od 261 tys. 609 zł. Dopłata za pakiet elektrycznie przesuwanych drzwi i elektrycznie otwieranej tylnej klapy trzeba dopłacić ponad 13 tys. zł, lakier z palety opcjonalnych kolorów kosztuje 7 tys. zł, a pakiet asystentów jazdy - nieco ponad 5,6 tys. zł. Można też dokupić szklany otwierany dach za ponad 16,5 tys. zł.
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl