Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

Metropolie muszą patrzeć w niebo

Autonomiczny transport w miastach to nie tylko samochody, autobusy czy kolej. Przykład działań i otwartości na obszarze Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) pokazuje, że smart city to również ruch na niebie, który odpowiednio zorganizowany, może pomóc nam odciążyć zatłoczone ulice np. dzięki bezemisyjnym transportom przesyłek.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Adobe Stock)
Według wyliczeń Polskiego Instytutu Ekonomicznego, wartość rynku dronów do 2026 r. wyniesie 3,26 mld zł. Korzyści pośrednie, jakie przyniesie integracja dronów i gospodarki, mogą wynieść nawet 576 mld zł.

Partnerem materiału jest ImpactCEE.

W ramach innowacyjnych inicjatyw GZM szybko rozwijają się projekty na niebie, zaskakując swym tempem i rozmachem. Metropolia od samego początku swojego funkcjonowania zaangażowała się bowiem w CEDD – Centralnoeuropejski Demonstrator Dronów, gdzie na obszarach testowych, w warunkach zbliżonych do miejskich, trwają prace nad przygotowaniem bezzałogowych statków powietrznych do świadczenia różnego rodzaju usług w przestrzeni powietrznej nad naszymi miastami. Od transportu przesyłek pocztowych po – być może – transport ludzi w podniebnych taksówkach.

To właśnie w CEDD do swojego dziewiczego lotu szykował się dron, który wiosną w ramach próbnego lotu dostarczył przesyłki medyczne pomiędzy dwoma szpitalami w Warszawie. To też w CEDD swoje początki miał również projekt, którego efektem jest podpisana we wrześniu umowa między szpitalem MSWiA a Polską Agencją Żeglugi Powietrznej (PAŻP). Na jej mocy PAŻP będzie pomagała organizować regularne loty z przesyłkami medycznymi.

Jest prawo i technologia

- Według wyliczeń Polskiego Instytutu Ekonomicznego, wartość rynku dronów do 2026 r. wyniesie 3,26 mld zł. Korzyści pośrednie, jakie przyniesie integracja dronów i gospodarki, mogą wynieść nawet 576 mld zł. Takiej ekonomicznej szansy nie chcemy przegapić, tym bardziej, że w niedalekiej przyszłości, dzięki zarządzanym automatycznie dronostradom, drony przejmą znaczną część tzw. małej logistyki w obrębie miast – uważa Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

CEDD nie rozwijałby się bez odpowiednich ram prawnych i szkieletu technologicznego. Polska jest jednym ze światowych liderów w tym obszarze – przepisy prawne nadążają i wspierają rozwój tej technologii. Według Małgorzaty Darowskiej, pełnomocnika Ministra Infrastruktury ds. bezzałogowych statków powietrznych oraz CEDD, mamy już 70 proc. cyfrowej infrastruktury, która w większości państw UE będzie gotowa dopiero za 4 lata. Tak wynika z analiz agencji Eurocontrol.

Polska pod tym względem zdecydowanie wyprzedza pozostałe państwa kontynentu. Droga do autonomicznego transportu zaczyna się od nieba. Szczególnie widać to w czasie pandemii – podkreśla Małgorzata Darowska.

Być jak Wiedeń

Kolejnych przykładów na to, że innowacje wykluwają się na niebie, w GZM nie brakuje: kilka tygodni temu na obszarze CEDD przetestowano system BFPaaS, pozwalający wyznaczać profile terenu dla lotów dronami poza zasięgiem wzroku, z wykorzystaniem różnorodnych danych geoprzestrzennych. To przybliża Polskę do wykonywania lotów autonomicznych.

Rewolucja dzieje się na naszych oczach. Z końcem roku w życie wchodzą kolejne unijne przepisy regulujące podniebny transport. To, w połączeniu z naszym szkieletem prawnym i technologicznym, da kolejny asumpt do rozwoju projektów w CEDD – ocenia Kazimierz Karolczak, przewodniczący Metropolii GZM.

Samorządowiec dodaje, że dynamiczne wdrożenie autonomicznych lotów dronami pozwoli docelowo odciążyć ulice miast. Drobna logistyka powietrzna oznacza bowiem więcej przestrzeni dla pieszych i transformację metropolii w tym kierunku. – Przykładem miasta nastawionego na ruch pieszy jest Wiedeń, który oceniany jest bardzo wysoko w rankingach miast przyjaznych do życia. Dzięki CEDD, Katowice i Metropolia mają szansę również pójść tym śladem– zastanawia się Kazimierz Karolczak.

Cel: autonomia

Centralnoeuropejski Demonstrator Dronów powstał w 2018 roku podczas Impact Mobility rEVolution, który odbywał się wówczas w Katowicach. Poza Metropolią GZM, został stworzony przez najważniejsze instytucje lotnicze w Polsce – Urząd Lotnictwa Cywilnego oraz Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, które współpracują pod egidą Ministerstwa Infrastruktury. W sierpniu 2019 dołączył Zarząd Morskiego Portu Gdynia, a już niebawem partnerem CEDD zostanie Instytut Lotnictwa z Sieci Badawczej Łukasiewicz.

Jego zadaniem jest wdrożenie U-Space, czyli europejskiej koncepcji, dotyczącej ruchu bezzałogowych statków powietrznych. Dzięki temu powstanie swego rodzaju „prawo ruchu drogowego” dla przestrzeni powietrznej pozwalającej dronom świadczyć różnego rodzaju usługi w trybie autonomicznym, czyli bez bezpośredniego udziału operatora.

- Dzięki CEDD rozmawiamy z innymi europejskimi i światowymi metropoliami jak równy z równym, a nawet występujemy jako wzór do naśladowania. Wspieranie rozwoju dronów jest dla naszego regionu ogromną szansą rozwojową. Ten potencjał już został w nas dostrzeżony. Dlatego nie bez przesady mówi się, że u nas, w niegdysiejszym zagłębiu węglowym, może powstać Śląska Dolina Dronowa – podkreśla Kazimierz Karolczak.

Partnerem materiału jest ImpactCEE.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Źródło:
money.pl
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz