Niemcy blokują kluczową inwestycję w Polsce. "Nie odpuścimy na krok"
Wiceminister infrastruktury do spraw gospodarki morskiej Arkadiusz Marchewka zapowiada walkę o terminal kontenerowy w Świnoujściu. Budowa kluczowej dla Polski inwestycji została wstrzymana na skutek skargi niemieckiej organizacji. Zdaniem ekologów terminal zagraża przyrodzie - informuje Radio ZET.
Inicjatywa obywatelska Lebensraum Vorpommern z wyspy Uznam złożyła skargę na decyzję środowiskową dot. budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. Kluczowa dla Polski inwestycja jest blokowana przez niemieckich ekologów. Ich zdaniem planowana budowa może mieć poważny negatywny wpływ na środowisko naturalne regionu.
Wojewódzki Sąd Administracyjny do czasu wydania wyroku, który ma zapaść na początku sierpnia, wstrzymał rygor wykonalności decyzji środowiskowej. Polskie władze zapowiadają walkę o inwestycję.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Spór o dom jednorodzinny z 30 pokojami. Deweloper: to jest normalna inwestycja
Terminal kontenerowy w Świnoujściu należy do priorytetowych inwestycji polskiego rządu - powiedział Radiu ZET, wiceminister Arkadiusz Marchewka - W temacie jego budowy nie odpuścimy nawet na krok.
Podobnie kilka miesięcy temu mówił podczas wizyty w Szczecinie premier Donald Tusk, obiecując podczas Kongresu Morskiego, że "nikt nam tego terminala nie zablokuje".
Na razie jednak Niemcom się to udało. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście liczy, że wyrok będzie jednak korzystny dla Polski i inwestycja będzie mogła rozpocząć się zgodnie z planem.
Jak mówi Radiu ZET prezes spółki - Jarosław Siergiej - Radość Niemców jest mocno przedwczesna, a port jest gotów do budowy terminala. Jeśli jednak decyzja sądu to uniemożliwi, port na pewno się od wyroku odwoła.
Port kontenerowy w Świnoujściu ma kosztować ponad 10 mld zł. Będzie obsługiwać największe statki transoceaniczne (do 400 m), które wpływają na Bałtyk. Razem z portem zewnętrznym powstanie także nowy tor podejściowy do Świnoujścia o długości 65 km i głębokości 17 m. Infrastrukturę terminala ma wybudować konsorcjum firm z Kataru i Belgii. Część morską będzie realizował Urząd Morski w Szczecinie.
Terminal kontenerowy w Świnoujściu zgodnie z planem miał być gotowy do 2029 roku.