Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. PBE
|

Nowy odcinek S14 otwarty. To część obwodnicy Łodzi

9
Podziel się:

W sobotę (25 czerwca) otwarto nowy odcinek (12,2 km) drogi ekspresowej S14 między węzłami Łódź Lublinek i Aleksandrów Łódzki. Koszt budowy wyniósł ponad 630 mln zł. To pierwszy odcinek trasy będącej zachodnią obwodnicą Łodzi. Drugi zostanie oddany do użytku na wiosnę 2023 r.

Nowy odcinek S14 otwarty. To część obwodnicy Łodzi
Otwarto nowy odcinek drogi S14. To będzie duże ułatwienie dla mieszkańców (GDDKiA)

Otwarcie nowego fragmentu drogi powinno zadowolić przede wszystkim mieszkańców okolicznych miejscowości i znacząco podnieść poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Nowy odcinek S14 pozwoli odciążyć zatłoczoną drogę krajową nr 71. Do ukończenia pozostał jeszcze fragment trasy od węzła Aleksandrów Łódzki do węzła Emilia.

Łódź stanie się wtedy pierwszym miastem w Polsce z pełną obwodnicą - powiedział podczas otwarcia drogi wicepremier Piotr Gliński.

Minister kultury i dziedzictwa narodowego dodał, że droga była gotowa już miesiąc temu, ale jej otwarcie miało być niemożliwe z przyczyn administracyjnych. - Nie można było uzyskać aktualnej mapy geodezyjnej. Powinniśmy to skracać i apeluję do urzędników za to odpowiedzialnych, żeby tego typu dokumenty były wydawane sprawniej, bo wtedy będziemy mogli szybciej korzystać z nowej infrastruktury – zaznaczył.

Nowy odcinek za kilkaset milionów złotych

Nowy odcinek S14 ma dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę oraz pas awaryjny. W ramach budowy powstało 17 obiektów inżynierskich. Zbudowano cztery węzły: Łódź Lublinek (S14/DK14 bis), Łódź Retkinia (S14/ul. Maratońska), Konstantynów Łódzki (S14/DK71) i Aleksandrów Łódzki (S14/DK71), które skomunikują z nową trasą Łódź, Konstantynów Łódzki i Aleksandrów Łódzki.

Inwestycję zrealizowało konsorcjum firm Budimex-Strabag. Koszt to ok. 630,5 mln zł.

Budowa obu odcinków drogi ekspresowej S14 jest dofinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na kwotę ponad 903 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Jak powstawała obwodnica Łodzi

Jak przypomina PAP, otwarty etap S14 jest przedostatnim przy planowanym na przyszłym rok zamknięciu ważnej dla całej aglomeracji łódzkiej drogi. Pierwszy fragment - od Łodzi do Dobronia, o długości 15,2 km ukończono 10 lat temu. Kolejny, między węzłami Dobroń i Róża, o długości 3,3 km, realizowano w ramach budowy drogi ekspresowej S8. Do ruchu oddano go latem 2014 r.

Do zakończenia został ostatni, 16-kilometrowy fragment trasy S14 od węzła Aleksandrów Łódzki do węzła Emilia. Trasa gotowa jest już w 70 proc.

Blisko 30-kilometrowy odcinek połączy autostradę A2 z drogą ekspresową S8, co jest ostatnim brakującym elementem tzw. ringu autostrad i dróg szybkiego ruchu wokół Łodzi. Od północy tworzy go autostrada A2, od południa S8, a od wschodu autostrada A1.

Pomimo otwarcia nowej drogi kierowcy nadal muszą liczyć się z utrudnieniami. Drogowcy przestrzegają, że w związku trwającą budową drugiego fragmentu S14, na węźle Aleksandrów Łódzki, który jest granicą między kontraktami, obowiązuje tymczasowa organizacja ruchu. W tym miejscu cały ruch z S14 od południa będzie przekierowywany na dk71. W tym miejscu mogą tworzyć się korki.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(9)
nata
2 lata temu
brakuje mapy, to takie trudne?
Jurgen
2 lata temu
A ile parkingów jest na tym odcinku .....no właśnie ,
forazedwora
2 lata temu
6 lat parę kilometrów , sukces na miarę lotu na Marsa
Pytam
2 lata temu
Czy wszystkie autostrady prowadzą do zapyziałego miasta
Jaka ulga
2 lata temu
podobna do tej jek przejechanie przez Warszawę tunelem pod Ursynowem !!! Jeszcze tylko odcinek do A 2 to będzie EKSTAZA !!!