Orlen stawia na morskie farmy wiatrowe. Jest umowa na budowę terminalu

PKN Orlen będzie odpowiadał za powstanie infrastruktury terminalu instalacyjnego dla farm wiatrowych w Świnoujściu. Do portu będą dostarczane komponenty do budowy instalacji. O podpisaniu umowy w tej sprawie poinformował prezes Orlenu Daniel Obajtek. Jak dodał, to pierwsza taka inwestycja w Polsce. Port ma zacząć działać w 2025 r.

Orlen stawia na morskie farmy wiatrowe. Jest umowa na budowę terminaluKrzysztof Urbaś - prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście (z lewej) i Daniel Obajtek - prezes PKN Orlen (z prawej)
Źródło zdjęć: © East News | Sebastian Nowik/REPORTER
18

W czwartek w Szczecinie została podpisana umowa o współpracy przy budowie terminalu instalacyjnego w Świnoujściu pomiędzy PKN Orlen a Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Do portu będą dostarczane komponenty farm wiatrowych. Prowadzone w nim będą m.in. prace dotyczące montażu wież turbin.

Orlen inwestuje w farmy wiatrowe. Jest umowa na terminal w Świnoujściu

- Decyzja o budowie terminala instalacyjnego w Świnoujściu oraz nowej fabryki turbin w Szczecinie udowadniają, że morskie farmy wiatrowe mają szanse nie tylko zrewolucjonizować krajowy system energetyczny, ale też być impulsem dla rozwoju całego regionu - powiedział prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.

- Wydzierżawiliśmy 20 hektarów gruntu na terenie portu w Świnoujściu na 15 lat i tam powstanie pierwszy w Polsce port instalacyjny. Inwestycja będzie realizowana wspólnie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, który wykona tory dojścia, dwa nabrzeża, zapewni infrastrukturę, a PKN Orlen będzie inwestorem - dodał.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Impact'25 - Wojciech Balczun; Prezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.

Budowa terminalu instalacyjnego Grupy Orlen w Porcie Świnoujście ma się zakończyć na przełomie 2024 i 2025 r., a jego działalność rozpocznie się w 2025 r. Zatrudnienie w nim znajdzie około 100 osób.

Nowy terminal w Świnoujściu. Oto plan Orlenu

Na liczący około 20 hektarów teren terminala dostarczane będą komponenty morskich farm wiatrowych, w tym turbiny wyprodukowane przez firmę Vestas. Każde z dwóch dostępnych nabrzeży pozwoli na wstępny montaż wież turbin wiatrowych o wysokości ponad 100 metrów i masie około 1000 ton każda.

Długość nabrzeży, wynosząca w obu przypadkach 250 metrów, umożliwi operowanie największym dostępnym obecnie specjalistycznym statkom typu jack-up, służącym do instalacji elementów morskich farm wiatrowych.

Pierwszym projektem realizowanym przy wykorzystaniu terminala instalacyjnego w Świnoujściu będzie Baltic Power, wspólne przedsięwzięcie Grupy Orlen i kanadyjską spółkę Northland Power. Baltic Power zabezpieczył już wszystkie kluczowe elementy morskiej farmy wiatrowej w ramach łańcucha dostaw, w którym uczestniczą również firmy z Polski.

- Naszym celem jest stworzenie portu w pełni uniwersalnego. Tym bardziej cieszy nas, że branża OZE ten potencjał zauważyła. Planujemy, że w 2025 r. terminal wejdzie w fazę eksploatacji, obsługując około 80 morskich turbin wiatrowych rocznie - powiedział Krzysztof Urbaś, prezes Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Fabryka turbin w Szczecinie

Fabryka turbin Vestas w Szczecinie, która ma zatrudniać 600-700 osób, zostanie ukończona w drugiej połowie 2024 r. W nowej fabryce Vestas montowane będą gondole i piasty turbin. Produkowane elementy będą dostarczane zarówno na rynek polski, jak i na rynki globalne.

W Szczecinie wyprodukowane będą m.in. elementy 76 turbin o mocy 15 MW każda, które zostaną wykorzystane we wspólnym projekcie morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim realizowanym przez PKN Orlen i Northland Power. Współpraca z Vestas obejmuje dostarczenie i instalację turbin oraz zapewnienie ich pełnego serwisu przez okres do 15 lat.

Projekt Baltic Power

Farma Baltic Power o mocy do 1,2 GW zostanie zlokalizowana około 23 kilometry od brzegu na wysokości Choczewa i Łeby. Po zakończeniu budowy w 2026 r. będzie w stanie zasilić w czystą energię ponad 1,5 miliona gospodarstw domowych. - Inwestycja Grupy Orlen w budowę terminala instalacyjnego w Porcie Świnoujście jest kluczowa zarówno z punktu widzenia harmonogramu projektu Baltic Power, jak i kolejnych projektów w polskiej części Bałtyku, planowanych do 2040 r. przez spółkę Orlen Neptun - powiedział Daniel Obajtek.

Grupa Orlen wystąpiła także o jedenaście koncesji, których łączny potencjał szacowany jest na ponad 10 GW. To moc, która byłaby w stanie zaspokoić 25 proc. zapotrzebowania Polski na energię elektryczną. Ponadto, koncern analizuje możliwość realizacji podobnych inwestycji na litewskim i łotewskim obszarze Bałtyku.

- Oprócz zaawansowanego projektu Baltic Power wystąpiliśmy również o 11 nowych koncesji na morskie farmy wiatrowe w polskiej części Bałtyku. To gigantyczna szansa dla naszych dostawców, a także innych miast jak Gdańsk, gdzie planowane jest wybudowanie drugiego portu instalacyjnego oraz Łeba, gdzie do 2025 r. powstanie port serwisowy - powiedział Daniel Obajtek.

Wybrane dla Ciebie

Trump ostrzega giganta. "W przeciwnym razie będzie płacił co najmniej 25 proc. cła"
Trump ostrzega giganta. "W przeciwnym razie będzie płacił co najmniej 25 proc. cła"
Maspex może przejąć Purcari Wineries. Mamy komentarz prezesa
Maspex może przejąć Purcari Wineries. Mamy komentarz prezesa
Tymczasowe rozwiązanie w handlu UE-Ukraina. Będą wyjątki na 13 produktów rolnych
Tymczasowe rozwiązanie w handlu UE-Ukraina. Będą wyjątki na 13 produktów rolnych
Ważna zmiana na stacjach paliw. "Po raz pierwszy od roku"
Ważna zmiana na stacjach paliw. "Po raz pierwszy od roku"
Giełdy w Polsce i Niemczech reagują spadkami na zapowiedź nowych ceł przez Trumpa
Giełdy w Polsce i Niemczech reagują spadkami na zapowiedź nowych ceł przez Trumpa
Action wycofuje zegarki z powodu nadmiaru niklu
Action wycofuje zegarki z powodu nadmiaru niklu
Skok wartości dolara. Nagła decyzja prezydenta USA uderza w gospodarkę UE
Skok wartości dolara. Nagła decyzja prezydenta USA uderza w gospodarkę UE
Trump zapowiada 50-proc. cła na Europę. Padła bliska data
Trump zapowiada 50-proc. cła na Europę. Padła bliska data
Ziemniaki z Biedronki i Lidla pod lupą. Wyniki badań pokazują różnice
Ziemniaki z Biedronki i Lidla pod lupą. Wyniki badań pokazują różnice
Bułgaria na ostatniej prostej do przyjęcia euro
Bułgaria na ostatniej prostej do przyjęcia euro
Nowe dane o długotrwałym bezrobociu. Polska traci pozycję lidera w UE
Nowe dane o długotrwałym bezrobociu. Polska traci pozycję lidera w UE
Dolar traci na znaczeniu jako waluta rezerwowa. Co dalej?
Dolar traci na znaczeniu jako waluta rezerwowa. Co dalej?