Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Szymon Machniewski
|

Outsourcing – czym jest i na czym polega?

4
Podziel się:

Firma powinna przede wszystkim skupić się na głównej dziedzinie swojej działalności i rozwijać się w niej. W realizacji tego zadania pomocny okazuje się outsourcing. Co to jest i dlaczego warto rozważyć skorzystanie z pewnych usług outsourcingowych w biznesie?

Outsourcing – czym jest i na czym polega?
Outsourcing zewnętrzny polega na tym, że pewne zadania powierza się firmie zewnętrznej, np. księgowość czy sprzątanie biura. (Getty Images, SimpleImages)

Pojęcie outsourcingu

Anglojęzyczne pojęcie outsourcingu być może nie jest dobrze rozumiane przez polskich przedsiębiorców, ale co ciekawe, wielu korzysta z takich usług. Co to właściwie jest? Otóż outsourcing jest zjawiskiem zlecania czy oddelegowania pewnych zadań realizowanych w przedsiębiorstwie na zewnątrz. Stąd też nazwa. Outsourcing to pojęcie powstałe właściwie z trzech słów:

  • outside – na zewnątrz,
  • resource – zasoby,
  • using – użycie.

W praktyce więc outsourcing to korzystanie z zasobów zewnętrznych dostarczanych przez różnego rodzaju podmioty. 

Na czym polega outsourcing?

Jeśli przedsiębiorstwo decyduje się na skorzystanie z outsourcingu, to pewne funkcje, jakie dotychczas spełniało na własną rękę, oddaje do wykonywania przez inną firmę czy osobę. Wyróżnia się przy tym dwa główne rodzaje outsourcingu:

  • zewnętrzny, inaczej kontraktowy,
  • wewnętrzny, inaczej kapitałowy.

Outsourcing zewnętrzny polega na tym, że pewne zadania powierza się firmie zewnętrznej, np. księgowość czy sprzątanie biura. Natomiast w przypadku outsourcingu kapitałowego zwykle na bazie istniejącego przedsiębiorstwa tworzy się spółkę córkę, na którą nakłada się obowiązek realizacji zadań z założonego obszaru działalności. 

Nie należy jednak mylić outsourcingu z nawiązywaniem współpracy na podstawie umów-zleceń. W przypadku takich kontraktów występuje układ, gdzie jedną stroną jest zlecający, a drugą odbiorca zlecenia. W outsourcingu chodzi o partnerską współpracę nawiązywaną między firmami, które pozostają na takim samym poziomie zależności. Obie strony są w tym stosunku "wygrane". 

Przykłady outsourcingu w firmie

W ramach outsourcingu oddaje się do wykonywania przez zewnętrzne podmioty głównie te zadania, które są dalekie od głównego nurtu działalności firmowej. Najlepiej widać to na przykładach outsourcingu:

  • Outsourcing księgowości – bardzo częsty przykład oddelegowania działań związanych z księgowaniem i rozliczaniem podatkowym transakcji do biura rachunkowego zamiast tworzenia w firmie działu księgowego czy zatrudniania głównego księgowego na etacie.
  • Outsourcing usług sprzątających – znajduje zastosowanie w większości firm.
  • Outsourcing gastronomiczny – kiedy firma powierza dostarczanie cateringu pracownikom, zamiast utrzymywać we własnych strukturach stołówkę.
  • Outsourcing usług ochroniarskich – firma ochroniarska świadczy odpowiednie usługi ochrony dla danego obiektu i pracujących w nim osób.
  • Outsourcing usług IT – z pełną obsługą serwisową i konserwatorską dla różnego rodzaju firm.
  • Outsourcing reklamowy – firma powierza agencji marketingowej przeprowadzenie kampanii promocyjnej albo stałą obsługę w takim zakresie.

Zalety i wady outsourcingu

Zastosowanie outsourcingu wiąże się z wieloma korzyściami, jakie odnosi firma oddelegowująca zadania do firmy podejmującej się outsourcingu określonych usług. Wśród nich należy wymienić:

  • Zmniejszenie kosztów ponoszonych w związku z dokonywaniem konkretnych działań – zlecenie np. obsługi księgowej najczęściej wiąże się z wypracowaniem pożądanych oszczędności w porównaniu z kosztami utrzymywania komórki czy działu księgowego.
  • Możliwość skoncentrowania się przedsiębiorstwa na rozwoju głównej dziedziny swojej działalności, co prowadzi do zwiększenia wydajności.
  • Uwolnienie zewnętrznych zasobów, łącznie z tymi najcenniejszymi, jakimi są sami pracownicy.
  • Zwiększenie jakości usług uzyskiwanych od firm outsourcingowych – specjaliści zajmują się tym, w czym są wykwalifikowani.
  • Możliwość redukcji zatrudnienia, co przynosi korzyści finansowe.
  • Podział i zmniejszenie ponoszonego przez firmę ryzyka.
  • Zwiększenie elastyczności działania. 

Jednak korzystanie z usług outsourcingowych wiąże się z pewnymi zagrożeniami, których powinieneś być świadom. Mogą pojawić się w związku z nimi ukryte koszty. Traci się całkowitą kontrolę nad działaniami oddelegowanymi na zewnątrz. Może pojawić się problem ze spadkiem motywacji zespołu pracowniczego, skoro pracę niektórych działów już zastąpiono w firmie outsourcingiem. Niepewność podwładnych co do utrzymania stanowiska wprowadza nerwową atmosferę w środowisku zakładu. Niekiedy outsourcing rodzi ryzyko ujawnienia zewnętrznym podmiotom wrażliwych, kluczowych danych firmowych.

Dlatego przed podpisaniem umowy outsourcingowej warto sprawdzić we wszechstronny sposób to, komu powierzasz wykonywanie niektórych działań firmowych.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
gospodarka
porady
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(4)
Tu Polska
rok temu
Czy mój kraj nie ma własnego języka, że musi posiłkować się słowami języków obcych? Logistyk dawniej dyspozytor. Czy musimy się wstydzić swego języka, bo lepiej wygląda gdy się powie że jest się logistykiem a nie dyspozytorem?
Outslaving
rok temu
Outsorcing polega na okradaniu pracowników i półniewolniczej, taniej sile roboczej. Na śmieciowych umowach.
Chłop
rok temu
Najlepszym przykładem sukcesu outsorcingu jest ten: firma zachowuje swój znak, sprzedawców i projektantów/konstruktorów, a produkcję wyprowadza do Chin
Prezydent2025
rok temu
No to wszyscy w Polsce nie odczytali, szczególnie to o tym "partnerskim układzie".