"Paniczne głosy były mocno przesadzone". Gaz z Rosji wciąż jednak trafia do Polski
Mija piąty miesiąc embarga na rosyjski gaz LPG. Adam Sikorski z Unimotu, czołowego importera tego surowca do Polski, podkreśla w rozmowie z wnp.pl, że nie ziścił się scenariusz z drogim gazem i jego brakami na stacjach. Wyzwaniem pozostaje uszczelnienie sankcji - rosyjski gaz wciąż trafia do Polski, pod innymi kodami.
Od grudnia 2024 r. obowiązuje unijne embargo na import LPG z Rosji. Polska, będąca jednym z największych konsumentów tego gazu w UE, obawiała się skutków zakazu. Gazem napędzanych jest w Polsce ponad 3 mln aut, surowiec używany jest też w 4,5 mln gospodarstw domowych. Jeszcze w 2023 roku polscy odbiorcy zapłacili za rosyjski gaz ok. 2 mld zł.
Polska bez gazu LPG z Rosji. "Firmy odrobiły pracę"
Adam Sikorski, prezes Unimotu, największego niezależnego importera gazu LPG do Polski, podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego, że dobrze poradziliśmy sobie z embargiem. - Firmy naprawdę bardzo dobrze odrobiły pracę domową. Sankcje w dużej części zadziałały, choć nie są jeszcze uszczelnione w 100 proc. - mówił Sikorski. Problemem pozostaje gaz z Rosji, który trafia do Polski pod innymi kodami np. w sprayach czy do produkcji pianek. O tym sposobie obchodzenia embarga pisaliśmy na money.pl.
Unimot przygotował się na zmiany, zwiększając moce przeładunkowe i wynajmując terminal w Niemczech. Firma wprowadziła także syntetyczne paliwo HVO, które ogranicza emisję CO2 o 90 proc. oraz zrealizowała pierwszą dostawę zrównoważonego paliwa lotniczego SAF do Katowic. - Myślimy o dekarbonizacji transportu, szukamy niskoemisyjnych źródeł energii - podkreślał Sikorski.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zamach na człowieka Putina. Nagrania świadków
Unimot, jako trzeci gracz na polskim rynku paliwowym, inwestuje w znane technologie, odpowiadając na ambicje klimatyczne UE. - Cel obniżania emisyjności jest prawidłowy. Nie możemy sobie pozwolić na eksperymenty - podsumował Sikorski. Firma stawia na innowacyjne paliwa, takie jak HVO i SAF, by wspierać klientów w redukcji emisji.