PFN płaci za wysyłanie maili i parkingi amerykańskich PR-owców. Przelał już 5,5 mln dolarów
Polska Fundacja Narodowa wydała niemal 5,5 mln dol. na promowanie naszego kraju w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Sęk w tym, że za te pieniądze wynajęta firma opłaca obiady i parkingi swoich pracowników. Do tego prowadzi profile w mediach społecznościowych, których niemal nikt nie obserwuje.
Polska Fundacja Narodowa działa za pieniądze 17 największych państwowych spółek. Instytucja powołana do promowania pozytywnego wizerunku Polski za granicą dysponuje budżetem kilkuset milionów złotych. Jak ujawniliśmy w money.pl przed kilkunastoma miesiącami, Fundacja płaciła m.in. za tłumaczenie haseł Wikipedii na język angielski.
Okazuje się, że nie jest to jedyny pomysł PFN na promocję w języku angielskim. Jak ujawnił Onet.pl, Fundacja podpisała umowę z White House Writers Group (WHWG), czyli waszyngtońską firmą PR-ową, ale nie chce ujawniać jej szczegółów.
Te prezentuje jednak WHWG i stawia PFN w nie najlepszym świetle. Od października 2017 r., gdy umowa została podpisana, polska instytucja zapłaciła firmie 5,5 mln dolarów jako wynagrodzenie i zwrot "uzasadnionych wydatków".
Miliony z PFN na rejs dookoła świata. Mateusz Kusznierewicz wyjaśnia
W zamian nie otrzymała nawet gwarancji "żadnych konkretnych rezultatów". Onet.pl przeanalizował dokładnie przelewy, które trafiały do amerykańskiej firmy. I tak np. zapłacono ponad tysiąc dolarów za wyżywienie trójki pracowników WHWG podczas wizyty w Polsce. W rozliczeniach pojawiają się także opłaty za wysłanie maila do… ambasador USA w Polsce.
WHWG prowadzi także portal PolandPerspectives.org oraz konta na Twitterze, Instagramie i YouTube. Efekty są więcej niż mizerne. Konto @PolishFndtn obserwuje na Twitterze niespełna 6 tys. osób. Instagramowe HeartofPoland z kolei 51 osób. Z kolei odtworzenia większości z 40 umieszczonych na YouTube filmów nie przekraczał 10 wyświetleń.
Jak odnosi się do tych informacji PFN? Krytykuje dziennikarza Onet za brak "ciekawości reporterskiej", czego przejawem ma być brak pytań o skuteczność działań.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl