Partnerem treści jest ImpactCEE.
Wodór jest bezpieczny i przyjazny dla środowiska naturalnego. Pozyskuje się go z gazu ziemnego, odnawialnych źródeł energii, a także z biomasy. Po odpowiedniej obróbce i oczyszczeniu może być stosowany jako paliwo w pojazdach elektrycznych, których bez wątpienia będzie na drogach coraz więcej. – Pojazdy napędzane wodorem to przyszłość motoryzacji, między innymi ze względu na krótki czas tankowania czy nieskomplikowany technicznie sposób magazynowania i przewożenia wodoru. Prowadzimy zaawansowane rozmowy z władzami Pragi, województwa środkowoczeskiego i usteckiego w sprawie jego wykorzystania w transporcie publicznym w Czechach –mówi Tomasz Wiatrak, Prezes Zarządu UNIPETROL, czeskiej spółki z Grupy ORLEN.
Jeszcze w tym roku na dwóch czeskich stacjach Benzina w Pradze i Litvinowie ruszy budowa nowych punktów tankowania wodoru, z których kierowcy będą mogli skorzystać w przyszłym roku. Kolejne stacje mają powstać w przyszłości m.in.: w Pilźnie, Brnie i na autostradzie D10 w okolicach stolicy Czech. Te ambitne plany doskonale wpisują się w deklarację PKN ORLEN o osiągnięciu neutralności emisyjnej w 2050 roku. Budowa stacji wodorowych to kolejne działanie Grupy ORLEN w kierunku rozwoju paliw alternatywnych. W ubiegłym i na początku tego roku koncern podpisał listy intencyjne o współpracy z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym w Krakowie, a także Miastem Płock, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru.
Grupa ORLEN coraz mocniej angażuje się w sektory, których nadrzędnym celem jest ekologiczna energia. Zielone finansowanie, paliwa przyszłości, zeroemisyjna energetyka i efektywność produkcji – to podstawowe założenia transformacji działalności koncernu, a rozwój technologii wodorowej doskonale wpisuje się w ten kierunek rozwoju.
Koncern rozpoczął już proces wyłonienia wykonawcy hubu wodorowego we Włocławku, którego produkcja docelowo ma wynieść nawet 600 kg doczyszczonego wodoru na godzinę. W ramach inwestycji powstanie również dedykowana instalacja produkująca wodór w jakości paliwa transportowego, infrastruktura logistyczna, a także stacje tankowania. Paliwo, na pierwszym etapie dystrybucji, będzie przeznaczone przede wszystkim dla transportu publicznego i towarowego z możliwością zatankowania samochodów osobowych.
Działania PKN ORLEN w sferze ochrony środowiska naturalnego solidarnie wspierają wspólny europejski cel osiągnięcia neutralności emisyjnej dwutlenku węgla. Koncern aspiruje do bycia jednym z liderów europejskich i pionierów transformacji w Europie Środkowej. Firma rozwija także technologie wodorowe w biorafinerii ORLEN Południe w Trzebini. Zgodnie z planem, produkcja wodoru w jakości paliwa transportowego ma rozpocząć się w 2021 roku.
Partnerem treści jest ImpactCEE.