Platformy low-code i no-code w e-commerce

W branży e-commerce wykorzystywane są różnego rodzaju platformy i oprogramowanie służące do oferowania produktów i usług klientom oraz zarządzania procesem sprzedaży. W ostatnich latach w handlu elektronicznym coraz większą rolę odgrywają platformy low-code i no-code. Czym są i jak się je wykorzystuje?

No coding platform, czy platforma no-code, z języka angielskiego no-code development platforms – w skrócie NCDP, to platforma programistyczna zerokodowa, która może być obsługiwana przez osoby, które nie mają żadnej wiedzy w zakresie programowania. Zastosowanie platform low-code i no-code w e-commerce.
Źródło zdjęć: © unsplash.com

Oprogramowanie dla poczatkujących

No coding platform, czy platforma no-code, z języka angielskiego no-code development platforms – w skrócie NCDP, to platforma programistyczna zerokodowa, która może być obsługiwana przez osoby, które nie mają żadnej wiedzy w zakresie programowania. Platforma no-code działa w chmurze, w modelu SaaS. To narzędzie, które ma intuicyjny, graficzny interfejs ułatwiający tworzenie stron internetowych czy e-sklepów osobom nieposiadającym wykształcenia i doświadczenia w kierunku programowania. 

Istnieją też platformy low-code, czyli low-code developement platforms – LCDP, które określane są mianem platform niskokodowych. One z kolei są obsługiwane nie tyle przez użytkownika biznesowego, który nie jest programistą, ile przez profesjonalistów, którzy z użyciem takiego narzędzia są w stanie budować i modyfikować aplikacje w rekordowo krótkim czasie. Wszystko dlatego, że korzystają z gotowych elementów, pozwalających im na tworzenie stron i innych aplikacji.

Po raz pierwszy pojęcie low-code platform wykorzystane zostało już w 2014 roku przez firmę analityczną Forrester. Oceniła ona, że użycie takich narzędzi pozwala nawet 20-krotnie przyspieszyć tworzenie projektów programistycznych.

Jak tworzy się strony na platformach no-code i low-code?

Osoba, która nie jest programistą, może budować witryny, jeśli tylko uzyska dostęp do platformy no-code. Dostarczają one gotowe szablony i moduły, które muszą jedynie być ułożone w pożądanym szeregu na tworzonej stronie. Wszystko odbywa się przy tym poprzez przeciąganie i upuszczanie elementów. Można przyrównać to do budowy schematu blokowego. 

Elementy zestawione przez użytkownika platformy zerokodowej zostają przetworzone w chmurze i wygenerowana jest dzięki temu gotowa do użycia aplikacja. Na podstawie no-code platform można modyfikować aplikacje czy dodawać funkcjonalności np. w sklepie internetowym. Ich ogromnymi zaletami są: prostota obsługi, skalowalność i wydajność. 

Nieco inaczej są wykorzystywane platformy low-code, przeznaczone dla programistów, którzy chcą przyspieszyć pracę. Kodowanie stron, aplikacji, wprowadzanie zmian w sklepach online czy wykonywanie innych, typowych dla programistów zadań w przypadku korzystania low-code przypomina zwykłe klikanie. Specjalista modyfikuje w taki sposób kod źródłowy, dostosowując go do swoich aktualnych potrzeb. Rezultatem pracy z użyciem takiego narzędzia, jakim jest platforma low-code, jest tworzenie jak najbardziej złożonego, autorskiego oprogramowania o wysokim stopniu skomplikowania.

Jak platformy low-code i no-code mogą być wykorzystywane w e-commerce?

Jedne pozwalają na budowanie aplikacji bez programistycznej wiedzy, inne przyspieszają modyfikowanie kodu źródłowego – bez wątpienia platformy no-code i low-code są użyteczne w użyciu. Jak jednak mogą wpływać na branżę e-commerce?

Dają one możliwość wykonania szybko, sprawnie, bez zbędnych kosztów prostych sklepów internetowych w oparciu o platformy no-code. Z kolei autorskie, rozbudowane witryny e-commerce mogą powstawać bardzo szybko, jeśli programista wykorzystuje narzędzia z zakresu platformy low-code. Platformy te pozwalają na wprowadzenie niestandardowych zmian programistycznych czy integrowanie e-sklepów z zewnętrznymi systemami, np. służącymi do płatności, bezzwłocznie. 

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
"Szkoda". Eksperci o fiasku negocjacji LOT-u ws. przejęcia czeskich linii Smartwings
"Szkoda". Eksperci o fiasku negocjacji LOT-u ws. przejęcia czeskich linii Smartwings
"Wzrost gospodarczy, czyste ulice, punktualne pociągi". Niemiecka prasa chwali Polskę
"Wzrost gospodarczy, czyste ulice, punktualne pociągi". Niemiecka prasa chwali Polskę
Gigantyczny wpływ. Tak chińskie platformy zmieniają handel przed świętami
Gigantyczny wpływ. Tak chińskie platformy zmieniają handel przed świętami
Niemcy tną podatek lotniczy, ale bilety nie tanieją. Branża wskazuje na problem
Niemcy tną podatek lotniczy, ale bilety nie tanieją. Branża wskazuje na problem
Podejście drugie rządu do kryptoaktywów. "Weto nie wpływa na determinację"
Podejście drugie rządu do kryptoaktywów. "Weto nie wpływa na determinację"
Mało kto stosuje przepisy, choć mandat może zaboleć. Pracują nad zmianą
Mało kto stosuje przepisy, choć mandat może zaboleć. Pracują nad zmianą
Zwrot akcji w sprawie Smartwings. Nieoficjalnie: nie trafią w ręce LOT-u [NEWS MONEY.PL]
Zwrot akcji w sprawie Smartwings. Nieoficjalnie: nie trafią w ręce LOT-u [NEWS MONEY.PL]
Znamy limity IKE i IKZE na 2026 r. Kto najbardziej skorzysta?
Znamy limity IKE i IKZE na 2026 r. Kto najbardziej skorzysta?
UE rozszerza podatek od emisji CO2. Branże ostrzegają przed widmem skoków cen
UE rozszerza podatek od emisji CO2. Branże ostrzegają przed widmem skoków cen
Premier Kataru o odbudowie Gazy. "Nie wypiszemy czeku na naprawę tego, co zniszczyli inni"
Premier Kataru o odbudowie Gazy. "Nie wypiszemy czeku na naprawę tego, co zniszczyli inni"
Macron grozi Chinom cłami. "To dla przemysłu europejskiego sprawa życia i śmierci"
Macron grozi Chinom cłami. "To dla przemysłu europejskiego sprawa życia i śmierci"
Polsce grozi "luka mocowa". Ekspert podaje kluczową datę dla energetyki
Polsce grozi "luka mocowa". Ekspert podaje kluczową datę dla energetyki