Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Szczygło: Tracimy prestiż przez stare samoloty

0
Podziel się:

Minister obrony narodowej Aleksander Szczygło.uważa, że trzeba znaleźć sposób na pozyskanie nowych samolotów dla VIP-ów, zanim uda się rozstrzygnąć kolejny przetarg na nowe maszyny.

Szczygło: Tracimy prestiż przez stare samoloty
(PAP/ Radek Pietruszka)

Minister obrony narodowej Aleksander Szczygło.uważa, że trzeba znaleźć sposób na pozyskanie nowych samolotów dla VIP-ów, zanim uda się rozstrzygnąć kolejny przetarg na nowe maszyny.

Samoloty odpowiadającego za przeloty z najważniejszymi osobami w państwie 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego są wyeksploatowane i od lat sprawiają kłopoty.

Obecnie sprawne są jedynie dwa samoloty Tu-154, jeden samolot Jak- 40 oraz cztery śmigłowce - trzy Mi-8 oraz jeden Bell-412. Pozostałe statki powietrzne są remontowane, oczekują na remonty lub nie spełniają norm koniecznych do przewozu VIP-ów.

_ Od początku 2006 r. doszło do 255 usterek i awarii rządowych maszyn. Odpowiednio - Tu-154 M miały ich 49, Jaki-40 - 67, M-28 Bryza - 34, Mi-8 - 66, W-3 Sokół - 35, a Bell-412 - 5 _.W ocenie szefa MON, stan rządowych maszyn uniemożliwia VIP-om wykonywanie konstytucyjnych obowiązków i zagraża ich bezpieczeństwu. Może także doprowadzić do utraty prestiżu i spadku zaufania do polskiego rządu, bowiem maszynami, których stan techniczny pozostawia wiele do życzenia, przewożone są także goszczące w Polsce zagraniczne delegacje.

Przetarg, dotyczący sześciu samolotów dla VIP-ów, został odwołany na początku czerwca. Powodem były zastrzeżenia i wątpliwości co do prawidłowości postępowania przetargowego.

_ Problemy techniczne komplikowały podróże m.in. wicepremiera Andrzeja Leppera, a wcześniej premierów Marka Belki, Leszka Millera, Jerzego Buzka, Włodzimierza Cimoszewicza i Józefa Oleksego, a także marszałek Senatu Alicji Grześkowiak. _ Odwołując przetarg wskazano na konieczność pozyskania "tymczasowych" maszyn do czasu rozstrzygnięcia właściwego, kolejnego przetargu. Nieoficjalnie wiadomo, że w MON rozważany jest m.in. ich leasing, czarter lub zakup z wolnej ręki.

Szef MON powiedział we wtorek dziennikarzom, że "jest zwolennikiem - w pierwszej fazie - leasingu 3-4 maszyn, a następnie kupna w drodze przetargu".

Zdaniem Szczygły, decydujące kryteria wyboru samolotu to termin dostawy, bezpieczeństwo konstrukcji oraz cena. "Zgodnie z zapowiedziami odchodzi się od ceny jako decydującego kryterium wyboru wyposażenia i uzbrojenia wojskowego" - podkreślił minister.

| OD KIEDY POLSKA KUPUJE SAMOLOTY DLA VIP-óW? |
| --- |
| Plany wymiany samolotów rządowych mają już kilkanaście lat. W 1993 roku Wojska Lotnicze i Obrony Powietrznej sformułowały wymagania dotyczące nowych maszyn. Trzy lata później sprawą wyboru samolotu zajął się międzyresortowy zespół rządu Włodzimierza Cimoszewicza. Kolejne próby podejmowano w 1998 i 2002 roku, jednak gdy do finału doszedł jeden z trzech oferentów, rząd odstąpił od przetargu. |

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)