Polscy przewoźnicy wojują z pakietem mobilności. Idą do Sądu UE 

Firmom transportowym z Polski od dawna nie podoba się pakiet mobilności, regulujący kwestie przewozu towarów i ludzi na terenie UE. Teraz skierowali do unijnego sądu skargę na jego zapisy, punktując absurdy, do jakich prowadziłoby stosowanie przepisów pakietu.

pakiet mobilnościPolskie firmy przeciwko pakietowi mobilności
Źródło zdjęć: © Pexels | Markus Spiske
oprac.  KBB

Jak pisze "Puls Biznesu" Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska (TLP) zaskarżył dwa akty prawne. Pierwszy z nich to rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE.

Zawiera ono zapisy nakazujące m.in. obowiązek powrotu pojazdów co osiem tygodni do państwa siedziby przewoźnika, konieczność pracy kierowców w centrum operacyjnym przewoźnika położonym w państwie jego siedziby, czy też czterodniowy okres przerwy między podjęciem kolejnych operacji kabotażowych.

Co z maseczką w busie, taksówce, samolocie? Rzecznik policji rozwiewa wątpliwości

Drugi akt to dyrektywa PE i Rady UE. TLP podkreśla, że rażąco narusza ona zasady równości wobec prawa. Jak pisze "PB" posługują się tu przykładem autokaru podróżującego na trasie Warszawa – Rzym.

Jeśli taki autokar zatrzyma po drodze raz, by zabrać lub wysadzić pasażerów – kierowca jest rozliczany wedle przepisów krajowych. Ale jeśli zatrzyma się dwa razy – jego praca objęta będzie przepisami o delegowaniu.

Jak pisze "PB" TLP wniosła także o stwierdzenie nieważności niektórych punktów rozporządzeń PE i Rady UE. Jeden z nich wprowadza obowiązek powrotu kierowców do centrum operacyjnego przewoźnika lub do miejsca zamieszkania co cztery lub trzy tygodnie.

W pozostałych chodzi np. o tachografy – bo wedle nowych zapisów nawet najnowsze dostępne dziś urządzenia będą musiały być za 5 lat wymienione na tachografy inteligentne II generacji. Sęk w tym, że tych nie ma jeszcze na rynku.

Wybrane dla Ciebie
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Rosyjski gaz płynie do Chin. Pekin ignoruje amerykańskie sankcje
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Bruskela reaguje na słowa Muska. "Zwyczajnie bzdurne"
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Polskie satelity w kosmosie. Premier pokazał zdjęcie
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Firma z Wrocławia przejmuje francuskiego dystrybutora
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Były minister aktywów państwowych ma nową pracę
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Nowa fabryka morskich wież wiatrowych w Polsce
Kamera wycelowana w posesję sąsiadów. Ważna decyzja prezesa UODO
Kamera wycelowana w posesję sąsiadów. Ważna decyzja prezesa UODO
Walka o giganta. Konkurent Netflixa ogłosił próbę wrogiego przejęcia
Walka o giganta. Konkurent Netflixa ogłosił próbę wrogiego przejęcia