Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. WZ
|

Pakiet mobilności wchodzi w życie. Sprawdź co się zmienia

21
Podziel się:

Od 20 sierpnia obowiązują nowe przepisy w zakresie transportu międzynarodowego.

Pakiet mobilności wchodzi w życie. Sprawdź co się zmienia
transport autostrady ciężarówki tiry tir infrastruktura autostrada droga trasa (money.pl, Rafał Parczewski)

Prace nad unijnymi przepisami regulującymi rynek transportu trwały ponad trzy lata i były burzliwe, bo część krajów, w tym Polska, nie chciała się zgodzić na niektóre zmiany.

Nowe przepisy ostatecznie przegłosowano. Od piątku przewoźnicy muszą pamiętać o obowiązkowym powrocie do bazy lub miejsca zamieszkania kierowcy raz na cztery tygodnie.

Oznacza to, że przynajmniej raz na 4 tygodnie kierowca międzynarodowy musi zacząć 45-godzinny odpoczynek w miejscu zamieszkania lub w centrum operacyjnym przewoźnika.

Zobacz także: Kryzys w transporcie jest widoczny od 2019 t. Wymiana towarów spadała o 30 proc.

Co więcej, 45-godzinne odpoczynki nie mogą się odbywać w kabinie samochodu. Jak czytamy w ustawie, kierowca ma odpoczywać "w miejscu przyjaznym dla wszystkich płci z odpowiednim zapleczem sanitarnym oraz sypialnym".

Pakiet zawiera też zapis o możliwości przekroczenia czasu pracy kierowcy o 2 godziny, ale tylko w czasie powrotu do bazy.

- Jest to jednak obwarowane dodatkowymi warunkami, może okazać się więc, że w praktyce w niewielu sytuacjach kierowca prawidłowo z niej skorzysta. Warto poznać wytyczne przed zezwoleniem kierowcy na takie przekroczenie - mówi "Pulsowi Biznesu" Mateusz Włoch z Grupy Inelo.

Takie przekroczenie trzeba będzie wykazać na wydruku z tachografu lub wykresówce. Kierowca ma później obowiązek odebrania przekroczonego czasu podczas odpoczynku.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(21)
WYRÓŻNIONE
DS
4 lata temu
Wolny rynek, ale nasz - nie dla psa kiełbasa. Coś Unia tak nie dba o pracowników polskich zatrudnionych w zagranicznych firmach, żeby zarabiali tak dobrze jak Ci w EU. To tylko pretekst, żebyśmy nie mieli swoich firm i środków produkcji, mamy być jedynie pracownikami najemnymi.
kris
4 lata temu
Zachodnia Europa i tak jest bardzo tolerancyjna w kwestii transportu wschodniego. Powinni wywalić na zbity pysk polskie, ruskie, ukraińskie i litewskie firmy transportowe ze swojego terenu.Dla wielu ludzi w Niemczech,Francji czy Belgii Polak kojarzy się z brudnym, śmierdzącym i przepoconym półgłówkiem w kabinie Tira.Tylko takich znają bo spotykają ich codziennie w swoim miejscu pracy. Przede wszystkim testy psychologiczne dla kierowców. Wykształcenie conajmniej średnie. Wiek conajmniej 25 lat. Egzamin ze znajomości języka angielskiego. To powinno być na dzień dobry. Skończyło by się dukanie w biurze w Holandii łamaną angielszczyzną lub co gorsze próby dogadywania się na migi bądź po rusku, skończyło by się jeżdżenie na magnesie i gonitwa z czasem na autostradach.To samo w kwestii spedytorów. Taki dziadtrans zatrudni łebka który nie ma pojęcia o transporcie ale zna trzy słowa po angielsku i "klepią" tacy na transie ładunki Polska-Chiny w 2 godziny. Kierowca nie powinien pracować dłużej jak każdy inny pracownik. Te 15 godzin dziennie to jest z d...y wzięte. Przemęczony, nie wyspany szofer jedzie całą noc a w dzień zamiast odpocząć rozładowuje, załadowuje itp. Śpi i żyje w kabinie jak pies w budzie. Jeszcze zakompleksiony jeden z drugim się przechwalają i udowadniają sobie wzajemnie jaki to on mistrz kierownicy, ile to on nie przejechał na jednej zmianie, ile to nie zarobił i jak się szef boi że mu odejdzie. Koniec końców szef i tak ma takich matołów w głębokim poważaniu i płaci 45 groszy z kilometra a emeryturka i inne ubezpieczenia lecą z najniższej krajowej. Robią Was w bambuko a Wy się cieszycie jak dzieci. A jak Unia chce Was odciążyć i zapewnić godne warunki życia i pracy to Wy jeszcze marudzicie że Unia jest be. No niestety. Jak w Polsce jeździły jeszcze "żółki" z pekaesu i potrafili się sami szanować to i zawód kierowcy był szanowany. Kierowca to był Pan. A teraz? Właśnie przez takich sioferów którzy sami chcą zap...ć po 15 godzin na dobę i takich dziadtransów którzy to wykorzystują płacąc pensję pod stołem i wymagają niemożliwego jest jak jest.
Olo
4 lata temu
Najgłupsze przepisy, jakie można było wymyślić. Niby dlaczego mam spać w angielskim hotele, motelu z karaluchami i paskudnym żarciem? W kabinie mam dużo lepsze warunki. To złowię rybkę w Norwegii, to zgriluję jakąś karkówkę. Niech mi się nie wtrącają do mojej pracy. Owszem , zdarzało mi się siedzieć w kabinie po 8 tygodni, ale na własne życzenie. Dzięki temu w wieku 35 lat mam dom , a kredyt spłacony. Jeżdżę bo lubię. Tu nie chodziło o dobro kierowcy tylko o niszczenie konkurencji. Nie wiedzą , że sobie bez nas nie poradzą. Polak, czy Litwin za tą samą kasę zrobi więcej od takiego paniczyka francuskiego.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (21)
Olo
4 lata temu
Chomiku, oświeć mnie. Tak szybko mnie rozszyfrowałeś, jestem pod wrażeniem.
Trucker
4 lata temu
Nie wiem jak trzeba być naiwnym, żeby wierzyć, że UE chce dla nas dobrze. Gdyby tak było to nakazaliby zrównać pensje w niemieckich czy francuskich fabrykach i marketach w Polsce z tymi na terenie kraju pochodzenia. Tu chodzi o transport lokalny i protekcję własnego rynku. Tam się składa, że jestem kierowcą-emigrantem, pracuję w jednym z krajów UE. Tutaj już jest ogromny niedobór kierowców, a średnia wieku tych co są to około 55-60 lat, który tylko kombinują jak się przebujać do emerytury najmniejszym kosztem. Skąd wziąć nowych? Otóż UE wymyśliła! Z upadających polskich firm transportowych. Pamiętajcie, jak świat światem, Niemcy nigdy nie chcieli dobrze dla Polaków
jasiu
4 lata temu
Niech nauczą w końcu tych profesjonalistów kierowców tirów aby nie wyprzedzali na autostradzie przez 5 minut i nie blokowali innych kierowców,to takie proste ale je...opy nie mogą tego pojąć,w zawodówce nikt nie pouczył?
Tiry
4 lata temu
Nareszcie , kierowcy będą dostawali dietę za każdy dzień pracy 75 Euro, będzie ich stać mieszkać w hotelu , a nie myją się w baniakach z wodą , i śpią w samochodzie !!! No i stawka minimalna 17 Euro za godzinę .... ! Koniec wyzysku przez pracodawców Polskich , bo oni kasę kroili na pracowniku !!!
Turysta
4 lata temu
Dla mnie kierowca to nie żaden zawód każdy zdrowy człowiek może bujać się po drodze ,sam jeżdżę prywatnie co dziennie od 40 lat zmieniłem w tym czasie 23 auta,dobrego zawodu człowiek uczy się parę lat a nie bez przysłowiowej podstawówki zrobi kursik i po tym uważa się za wielkiego fachowca.
...
Następna strona