Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Centralny Port Komunikacyjny stawia surowe warunki przetargowe, co wzbudza liczne kontrowersje wśród potencjalnych wykonawców. Krytycy twierdzą, że kryteria są zbyt restrykcyjne i wykluczają wiele polskich firm z rywalizacji o kontrakty - informuje serwis wnp.pl.
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ogłosił przetarg na budowę tunelu i dworca kolejowego pod nowym lotniskiem. Projekt zakłada m.in. budowę tunelu o długości 6 km, który będzie pełnił kluczową rolę w komunikacji z lotniskiem.
CPK stawia wysokie wymagania. Firmy reagują
W przetargu zastosowano procedurę dialogu konkurencyjnego, która pozwala na udział maksymalnie pięciu wykonawców, wyłonionych na podstawie rygorystycznych kryteriów.
Co dalej z wynagrodzeniami lekarzy? Mocne stanowisko Dziemianowicz-Bąk
Pierwszym elementem kontrowersji są wysokie wymagania finansowe i techniczne, które zdaniem części firm są dyskryminujące. Serwis wnp.pl informuje, że CPK wymaga od wykonawców, by w ostatnich 15 latach zrealizowali projekty o wartości co najmniej 500 mln zł netto oraz posiadały doświadczenie w budowie tuneli. Kryteria dotyczą także osiągnięcia przychodów rocznych na poziomie 2 mld zł, co jest trudne do spełnienia dla większości krajowych firm.
Zarówno duże przedsiębiorstwa, takie jak Budimex i Strabag, jak i mniejsze firmy, złożyły odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej.
Parking na 5 tys. miejsc. CPK wybrał firmę
Firma AKE Studio zaprojektuje parking wielopoziomowy dla pasażerów, gości oraz personelu lotniska CPK - poinformowała spółka na początku grudnia. Na parkingu znajdzie się ponad pięć tysięcy miejsc postojowych.
W przetargu wzięło udział siedmiu oferentów. Z wybranym wykonawcą, pracownią projektową AKE Studio, CPK podpisał umowę o wartości ponad 10 mln zł brutto, z czego na prace w zakresie podstawowym przeznaczonych jest prawie 5,5 mln zł brutto. Obejmują one m.in. przygotowanie planów kilku wariantów obiektu oraz projekty koncepcyjne, budowlane i techniczne.
CPK podał, że parking wielopoziomowy, wspierający naziemny system parkingowy lotniska, będzie dysponował 5,3 tys. miejscami postojowymi - zarówno krótko-, jak i długoterminowymi. Będą tam: strefa krótkoterminowa, miejsca dla klientów z umowami na wyłączność, strefa VIP na poziomie +1, stanowiska z ładowarkami dla samochodów elektrycznych, miejsca dla osób z niepełnosprawnością, strefa odbioru pasażerów, strefa wynajmu samochodów oraz systemy zarządzania ruchem i dostępem.
W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, aby w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku.
Według przyjętego harmonogramu budowa Lotniska CPK na terenie gmin: Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce: Warszawa - CPK - Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.
Źródło: wnp.pl