Polska w europejskiej czołówce w rozwoju miejskiej floty autobusów elektrycznych
Tylko cztery kraje europejskie wyprzedzają nas pod względem tempa rozwoju miejskiej floty elektrycznej. Nadal jednak tylko 5 proc. kołowej komunikacji zbiorowej jeździ na prąd — informuje "Puls Biznesu". Na koniec 2021 r. w miastach kursowało 615 autobusów na prąd. Ta liczba zdążyła od tego czasu wzrosnąć.
W marcu MPK Łódź dołączyło do grana polskich przewoźników miejskich, które mają w swoim taborze elektryczne autobusy. W minionym miesiącu wyjechały na łódzkie ulice pierwsze z 17 pojazdów Volvo 7900 Electric. Zakup e-autobusów oraz infrastruktura do ich obsługi kosztowała miejskiego przewoźnika ok. 65 mln zł, przy unijnej dotacji wysokości 45 mln zł.
Czytaj także: Uchodźcy mogą doprowadzić do renesansu komunikacji miejskiej w dobie rosnących cen paliw
"Puls Biznesu" informuje, że na koniec 2021 r. po polskich miastach jeździ 615 autobusów na prąd. "To 5,2 proc. całego parku autobusów miejskich w Polsce, który liczy nieco ponad 11,8 tys. pojazdów" - napisano. Natomiast do połowy tego roku aż 64 polskie miejskie spółki przewozowe będą dysponować autobusami elektrycznymi.
"W ciągu kolejnych miesięcy łączna liczba e-busów w Polsce wyniesie prawie 850. To 40-procentowy wzrost wobec grudnia 2021 r. i prawie czterokrotny w odniesieniu do 2019 r." - wynika z najnowszej edycji raportu "Polish EV Outlook 2022", przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA).
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo
Polscy przedsiębiorcy dobrze przygotowani. "Zadziałały wschodnioeuropejskie instynkty"
Elektryczne autobusy coraz popularniejsze w Polsce
Dziennik wylicza, że "największą liczbą e-busów - 160 - dysponuje MZA Warszawa". "Pojazdy zeroemisyjne stanowią prawie 11 proc. floty stołecznego przedsiębiorstwa. Dalej są MPK Kraków (79 pojazdów - 13,7 proc. floty), MPK Poznań (59 - 18,3 proc.), PKM Jaworzno (44 - 62,9 proc.) i MZK Zielona Góra (43 - 48,3 proc.)" - czytamy w "PB".
Gazeta zwraca uwagę, że zeroemisyjny transport publiczny — podobnie jak inne obszary elektromobilności w Polsce — koncentruje się przede wszystkim w największych miastach. 54,1 proc. wszystkich e-busów zarejestrowanych jest w miastach powyżej 300 tys. mieszkańców.
Czytaj także: Jakie są koszty utrzymania samochodu elektrycznego?
"W 2021 r. Polska zajmowała piąte miejsce w Europie, pod względem liczby rejestracji e-busów. Wyprzedziły nas tylko Dania, Francja, Wielka Brytania i Niemcy" - pisze "PB". W związku ze wspomnianymi dostawami na ten rok, miejsce Polski w rankingu się umocni.