Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Krzysztof Olszewski
|
aktualizacja

Polskie firmy stawiają na cyfrową zwinność

0
Podziel się:

To, czego nauczyliśmy się podczas pandemii i w czasach niepewności ekonomicznej, to to, że żadna firma nie jest odporna na kryzys. Dowiedzieliśmy się jednak także, że organizacje wzmocnione rozwiązaniami cyfrowymi mogły być bardziej zwinne i odpowiedzieć na potrzeby swoich klientów szybciej – podkreśliła Julia White, wiceprezes Microsoft ds. rozwoju chmury Azure w swoim pierwszym w Polsce wystąpieniu podczas konferencji Impact CEE.

Polskie firmy stawiają na cyfrową zwinność
Julia White, wiceprezes Microsoft ds. rozwoju chmury Azure

Partnerem materiału jest ImpactCEE.

W maju tego roku Microsoft ogłosił plan inwestycji 1 miliarda dolarów w transformację cyfrową w Polsce, w tym dostęp do lokalnych usług w chmurze z pierwszego regionu przetwarzania danych. Plan zakłada również długoterminowe inwestycje w podnoszenie kwalifikacji, silne lokalne partnerstwa, wsparcie klientów w transformacji cyfrowej oraz dostęp do najnowszych technologii chmury obliczeniowej. Pomogą one zrealizować wizję Polskiej Doliny Cyfrowej oraz przyspieszą cyfryzację i wprowadzanie innowacji wśród firm, instytucji publicznych i społeczeństwa. Microsoft i Operator Chmury Krajowej podpisali strategiczne porozumienie, aby w ramach tego planu zapewnić ekspercką wiedzę z zakresu transformacji cyfrowej i szerokiego dostępu do rozwiązań chmurowych dla wszystkich branż i przedsiębiorstw w Polsce. W ramach porozumienia uruchomiono projekty podnoszenia kwalifikacji cyfrowych dla 150 tys. polskich programistów i informatyków. Projekt obejmuje m.in. szkolenia, warsztaty i programy e-learningowe z zakresu przetwarzania w chmurze i wykorzystania sztucznej inteligencji.

„Polskie przedsiębiorstwa wielokrotnie udowodniły, że mają wielki potencjał generowania innowacji. Aby go w pełni wykorzystać potrzebują narzędzi, które dają jednocześnie szybkość i elastyczność w tworzeniu, testowaniu i wdrażaniu nowych rozwiązań. To wartości, które zapewnia chmura obliczeniowa. Środowisko chmurowe i dostępne w nim technologie pozwalają budować przewagi konkurencyjne zarówno w czasach boomu, jak i zwinnie uciekać do przodu w okresach rozchwiania gospodarki. Trwająca od kilku miesięcy pandemia paradoksalnie stała się katalizatorem cyfrowego przyspieszenia w wielu organizacjach. Dlatego w rozmowach z firmami coraz częściej doradzamy nie „czy” ale „jak” skutecznie przejść do chmury. To pozytywna tendencja, którą chcemy wzmacniać m.in. w ramach naszego partnerstwa z Microsoft” – powiedział Michał Potoczek, prezes OChK.

„Kiedy mówimy o odporności biznesu, myślimy o zdolności do szybkiego przystosowania się do zmieniających się warunków. Coraz częściej jest to znak sukcesu w dzisiejszym świecie. Organizacje, które już rozpoczęły cyfrową transformację dzisiaj dostrzegają jej korzyści. Dzięki technologii chmury obliczeniowej mają one dostęp do mocy obliczeniowej dostosowanej do ich potrzeb. Jednocześnie dzięki skalowalności i szybkości wdrożeń, firmy i instytucje publiczne błyskawicznie dostrzegają znaczące oszczędności. Co więcej, dzięki chmurze zapewniają sobie cyberbezpieczeństwo na poziomie, którego nie mogłyby uzyskać indywidualnie” - dodała Julia White.

Odporność w chmurze

Co łączy odległe od siebie na pierwszy rzut oka organizacje, takie jak Walmart, Żabka, Inter Cars czy Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska ze Szpitalem jednoimiennym we Wrocławiu? Wszystkie korzystają z rozwiązań chmurowych, żeby w jak najszybszym czasie i jak najdokładniej odpowiedzieć na potrzeby swoich klientów i reagować na zmiany otoczenia. To postawienie klienta w centrum i obsługa w spersonalizowany, dopasowany sposób w jak najszybszym czasie buduje zaufanie do marki, instytucji, a co za tym idzie wpływa na jej efektywność i rentowność.

Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. Jerzego Gromkowskiego we Wrocławiu z dnia na dzień przeorganizował cały dotychczasowy model pracy. Dla szpitala jednoimiennego kluczowe było jak najefektywniejsze leczenie chorych na koronawirusa bez mnożenia ryzyka zakażeń. Nowy zdalny model konsultacji między personelem medycznym, bieżące odprawy i uzgodnienia wymagały specjalnych narzędzi. Technologia chmurowa i zawarta w niej usługa Microsoft Teams została wdrożona we wrocławskim szpitalu w zaledwie kilka dni. Na pierwszy ogień przeszkolonych zostało około 80 spośród prawie 1 000 zatrudnionych w placówce osób.

„Uruchomiliśmy Microsoft Teams i postawiliśmy sobie za cel bezpieczne wdrożenie m.in. brak możliwości logowania się spoza sieci szpitala. To ogromnie ważna funkcja z punktu widzenia przepływu danych, jakimi dysponujemy w szpitalu. Tutaj włączył się partner, firma Supremo z Poznania. Pracowali z nami wieczorami i w weekendy, aby skonfigurować rozwiązanie w taki sposób, aby gwarantowało najwyższy poziom bezpieczeństwa danych szpitala” - podkreśla Marcin Kowalski, kierownik działu IT, Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. J. Gromkowskiego we Wrocławiu.

Wirtualne rozwiązania, realne oszczędności

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeniósł do chmury kluczowe procesy operacyjne, co spowodowało zmniejszenie wydatków na infrastrukturę aż o 2,5 mln zł., a co najważniejsze skrócenie procesu obsługi składanych wniosków do kilku dni. Dzięki migracji środowiska SAP do Microsoft Azure instytucja zredukowała wykorzystywane serwery o 60%, a to wpłynęło na zmniejszenie kosztów utrzymania infrastruktury.

„Z rozwiązań chmurowych Microsoft zaczęliśmy korzystać 2 lata temu. Początkowo były to usługi skierowane do naszych użytkowników zewnętrznych, wnioskodawców, beneficjentów. Z czasem przekonaliśmy się, że nasze wewnętrzne systemy także mogą pracować w chmurze” – mówi Artur Kucharski, Dyrektor Departamentu Informatyki w NFOŚiGW.

Na wykorzystanie chmury zdecydował się również zarząd firmy Inter Cars S.A. – drugiego co do wielkości w Europie i ósmego na świecie dystrybutora części samochodowych, z rocznymi obrotami na poziomie 100 mld zł. W tym przypadku kluczowy system biznesowy SAP Hybrid został przeniesiony do Microsoft Azure. To pierwsza tego typu migracja w Polsce. Inter Cars S.A. wykorzystuje Microsoft Dynamics CRM Cloud Platform do komunikacji z siecią ponad 1000 warsztatów oraz 250 biur handlowych na terenie całej Europy. Praca w takim modelu nie jest już ograniczona do jednego urządzenia i lokalizacji, ale pozwala na swobodną współpracę z osobami pracującymi na różnych urządzeniach, aplikacjach, dokumentach i lokalizacjach. – Microsoft jest naszym zaufanym partnerem od wielu lat. Dlatego naturalne jest, że poszukując nowych rozwiązań i eksplorując nowe technologie, zdecydowaliśmy się skorzystać z usług tego globalnego dostawcy – mówi Tomasz Skórski z Inter Cars. Zastosowanie chmury Microsoft Azure pozwoliło zbudować katalog 3,5 mln części motoryzacyjnych online, z którego każdego dnia korzysta już ponad 35 tys. klientów w warsztatach na kilkunastu europejskich rynkach. Chmura zapewnia również możliwość bieżącej aktualizacji danych dotyczących listy pojazdów i dostępu do nowości, aktualnych cen magazynowych i hurtowych.

Partnerem materiału jest ImpactCEE.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)