Dzierżawca opuszcza terminal w Gdyni. Pracownicy terminala drżą o pracę
W poniedziałek dzierżawca terminala zbożowego w Gdyni, spółka Mondry, opuszcza obiekt. Port nie przedłużył umowy, a tej z nowym dzierżawcą jeszcze nie podpisano. Pracownicy drżą o pracę w obliczu przestoju. Mamy oświadczenie zarządcy portu w Gdyni.
Pracownicy terminala zbożowego w Gdyni nie wiedzą, czy we wtorek 1 lipca mają przyjść do pracy. Dotychczasowy dzierżawca nie przedłużył umowy, która wygasa z końcem czerwca. Umowy z nowym natomiast nie ma. "Sytuacja jest dramatyczna, zostajemy bez pracy i bez odpraw" - alarmowali na łamach portalu trojmiasto.pl pracownicy spółki Mondry. Jest ich około 50.
Gdynia. Dzierżawca zdaje terminal. Co z pracownikami?
W tej sprawie interweniowali również u zarządcy. Zarząd Morski Port Gdynia S.A. przekazał w piątek po południu money.pl oświadczenie. Wiadomo już, że jest wybrana spółka, która podejmie się dzierżawy terminala zbożowego, jednak niejasna pozostaje kwestia daty podpisania umowy. Najprawdopodobniej załogę terminala, niepewną jutra, czeka przestój.
Spółka Mondry kończy działalność w gdyńskim porcie 30 czerwca. Terminal (wraz z załogą) docelowo przejmie konsorcjum Szczecin Bulk Terminal sp. z o.o. Tapini, Ribera. Z uwagi na to, że przedłuża się podpisanie umowy z konsorcjum, zarząd Portu wspiera pracowników terminala, mimo że formalnie nie jest ich pracodawcą. Wyrazem tego wsparcia jest list intencyjny pomiędzy ZMPG S.A. a Mondry sp. z o.o, dotyczący uregulowania kwestii pracowniczych załogi obsługującej terminal - przekazała Kalina Gierblińska, rzeczniczka prasowa Portu w Gdyni.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Z małej wsi do wielkiego biznesu - historia Rafała Brzoski w Biznes Klasie
Wcześniej załoga żaliła się, że nie ma od zarządcy portu żadnej informacji o tym, co dalej z ich pracą. "Cała ta przepychanka trwa na tyle długo, że jesteśmy tym już psychicznie zmęczeni" - piszą. Nie wiedzą, kto wyda im dokumenty potrzebne do rejestracji w urzędach pracy lub przechodzenia na emeryturę.
Zarząd Portu podkreśla, że obecnie "prowadzi intensywne rozmowy z potencjalnymi operatorami tymczasowymi terminala zbożowego, którzy - przy zapewnieniu ciągłości działania terminala - przyjmą także do pracy doświadczony zespół obsługi terminala. Operator tymczasowy ma działać do momentu przejęcia terminala przez zwycięzcę przetargu na 30-letnią dzierżawę Bałtyckiego Terminala Zbożowego - konsorcjum Szczecin Bulk Terminal sp. z o.o. Tapini, Ribera".
Port w Gdyni zaznacza też, że terminal zbożowy "nie jest jedynym obiektem w Porcie Gdynia pracującym przy przeładunkach zbóż".
W ubiegłym roku odpowiadał za około 11 proc. całkowitego wolumenu w tym segmencie, w gdyńskim porcie. Port posiada pełną zdolność operacyjną do zapewnienia ciągłości obsługi ładunków zbożowych i jest przygotowany na każdy scenariusz - zarówno organizacyjnie, jak i infrastrukturalnie - podkreśla rzeczniczka portu w Gdyni.
Podkreślono, że po "złożeniu podpisów przez obie strony możliwe będzie przekazanie dokumentacji do Ministerstwa Infrastruktury, co stanowi kolejny etap formalny".