Co trzeci wagon PKP Intercity niesprawny. "Zajmie to dwa lata"

36 proc. wagonów, należących do PKP Intercity jest obecnie niesprawnych, w kwietniu 2024 r. wskaźnik ten przekraczał 40 proc. - poinformował w poniedziałek sejmową podkomisję ds. transportu kolejowego prezes przewoźnika Janusz Malinowski.

36 proc. wagonów spółki niesprawnych - mówi prezes PKP Intercity36 proc. wagonów spółki niesprawnych - mówi prezes PKP Intercity
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | Tomasz Warszewski
oprac.  MZUG

Jak sprecyzował Malinowski, 19 kwietnia 2024 r., w dniu, w którym został prezesem spółki, niesprawnych było dokładnie 40,6 proc. należących do niej wagonów, a w przypadku wagonów przystosowanych do prędkości 200 km na godz. odsetek ten sięgał 50 proc. Niesprawnych było też 30 proc. lokomotyw i 17 proc. zespołów trakcyjnych.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"W biznesie jak w saunie, im wyżej siedzisz tym bardziej się pocisz" - Marian Owerko w Biznes Klasie

Prezes przypomniał, w porównaniu do 2015 r. PKP Intercity uruchamia 32 proc. pociągów więcej, wozi 80 proc. więcej pasażerów, a w tym czasie liczba wagonów wzrosła o 12 proc., a liczba lokomotyw - o osiem sztuk. Pokrycie taborem letniego rozkładu jazdy, według Malinowskiego, wynosi obecnie 87 proc., zatem spółka brakujące 13 proc. musi znajdować w inny sposób.

Trzeba poczekać co najmniej dwa lata

W przeszłości PKP Intercity m.in. wynajmowało wagony i lokomotywy w Czechach. W czerwcu 2024 r. z powodu braku ofert przewoźnik unieważnił przetarg na najem 12 lokomotyw.

Jak dodał Malinowski, dzięki szeregowi podjętych działań odsetek niesprawnych wagonów udało się zmniejszyć do 36 proc., ale - w jego ocenie - dojście do poziomu 20 proc. zajmie co najmniej dwa lata. Również nie wcześniej niż za dwa lata u przewoźnika pojawią się zamówione ostatnio wagony i zespoły trakcyjne.

Prezes PKP m.in. poinformował, że spółka zależna Remtrak w trybie pilnym ograniczyła naprawy poziomu P5, które trwają najdłużej i są pracochłonne, a wykonuje więcej napraw niższego poziomu P4. W efekcie na tory po naprawach wyjeżdża miesięcznie po 75 wagonów, co jednak nie oznacza, że o tyle więcej PKP Intercity ma do dyspozycji. Cały czas inne wagony są kierowane na naprawy - przypomniał prezes.

Jak ocenił, do grudnia 2024 r. spółka powinna opanować sytuację z brakiem lokomotyw w elektrycznych dzięki przyspieszonym dostawom nowych z firmy Newag. Natomiast w ciągu dwóch lat PKP Intercity planuje całkowicie wycofać najstarsze lokomotywy elektryczne, m.in. EU07, dzieki czemu spadnie też liczba awarii.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują