Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
PBE
|

Produkują jabłka od 111 lat. Zostali pozwani przez koncern Apple

80
Podziel się:

Koncern Apple pozwał szwajcarską firmę Les fruits Suisses, która jest producentem owoców, w tym jabłek. Amerykański gigant żąda usunięcia przez europejską firmę jabłka z jej logo. - Ich celem jest posiadanie praw do pospolitego jabłka, które jest czymś uniwersalnym - odpowiedział Jimmy Mariéthoz, dyrektor Les fruits Suisses.

Produkują jabłka od 111 lat. Zostali pozwani przez koncern Apple
Apple walczy o jabłko w logo szwajcarskiej firmy Les Fruits Suisses (Getty Images, Indranil Aditya)

Szwajcarska firma Les Fruits Suisses od ponad 100 lat zajmuje się produkcją owoców. Logo tej firmy to czerwone jabłko z białym krzyżem, co ma nawiązywać do szwajcarskiej flagi.

Jabłko w logo europejskiej firmy "nie podoba się Apple, które usilnie stara się zdobyć wyłączne prawo do posługiwania się logo z jabłkiem na terenie Szwajcarii" - czytamy w serwisie telepolis.pl.

Apple z siedzibą w Cupertino w Kalifornii powstało w 1976 r.

Apple i batalia o jabłka

Samo Apple w swoim logo ma nadgryzione czarne jabłko. Z tej perspektywy ciężko pomylić jedną i drugą markę.

Trudno nam to zrozumieć, ponieważ Apple nie stara się chronić swojego nadgryzionego jabłka. Ich celem jest posiadanie praw do pospolitego jabłka, które jest czymś uniwersalnym i powinno być dostępne dla wszystkich - ocenił Jimmy Mariéthoz.

Dyrektor Les Fruits Suisses dodał, że firma jest zaniepokojona, gdyż "nie ma jasności co do tego, jakie zastosowania kształtu jabłka Apple będzie próbowało chronić" - czytamy w "Wired".

Obawiamy się, że każda wizualna reprezentacja jabłka - a więc wszystko, co jest audiowizualne lub związane z nowymi technologiami, lub mediami - może mieć potencjalny wpływ. Byłoby to dla nas bardzo, bardzo duże ograniczenie. Teoretycznie moglibyśmy wkraczać na śliskie terytorium za każdym razem, gdy reklamujemy się jabłkiem - dodał Mariéthoz.

Stawką są miliony

"Decyzja szwajcarskiego sądu nie będzie znana przez miesiące, a może nawet lata" - ocenia "Wired". Jednak dla szwajcarskich producentów jabłek stawką batalii prawnej są "miliony".

- Nie chcemy konkurować z Apple; nie mamy zamiaru wchodzić na to samo pole, co oni - dodał Mariéthoz.

Apple domaga się jedynie praw do czarno-białego obrazu jabłka. Jednak według prof. Cyryla Rigamonti, wykładającego prawo własności intelektualnej na Uniwersytecie w Bernie, może to dać najszerszą możliwą ochronę kształtu.

- Wtedy pytanie brzmiałoby, czy istnieje prawdopodobieństwo wprowadzenia w błąd w odniesieniu do innego, niedokładnie identycznego jabłka? - zastanawia się.

Apple już wcześniej walczyło o jabłka

"Wired" podkreśla, że w ciągu ostatnich kilku lat Apple toczyło już batalie związane z jabłkiem. Koncern ścigał między innymi aplikację do przygotowywania posiłków z logo gruszki, piosenkarza i autora tekstów o imieniu Frankie Pineapple, niemiecką trasę rowerową i okręg szkolny. Firma przez dziesięciolecia toczyła walkę z wytwórnią muzyczną Beatlesów, Apple Corps, która została ostatecznie rozstrzygnięta w 2007 r. Uznano, że Apple Inc. ma prawo do wszystkich znaków firmowych. Część użyczono jednak Apple Corps Ltd. na zasadzie licencji.

Tech Transparency Project, czyli organizacja non-profit zajmująca się badaniem Big Tech, informowała, iż w latach 2019-2021 Apple złożyło więcej sprzeciwów dotyczących znaków towarowych - prób egzekwowania swojej własności intelektualnej od innych firm - niż Microsoft, Facebook, Amazon i Google razem wzięte. Firmy te mają również znaki towarowe wspólnych terminów, takich jak "Windows" lub "Prime".

W 2012 r. Szwajcarskie Koleje Federalne pozwały Apple za skopiowanie projektu szwajcarskiego zegara dworcowego. Natomiast trzy lata później istniejący znak towarowy "jabłko" w Szwajcarii, uzyskany przez zegarmistrza w latach 80., zmusił Apple do opóźnienia premiery popularnego zegarka Apple Watch w tym kraju.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(80)
Goro
8 miesięcy temu
Chciwość zarządu firmy Apple jest powszechnie znana. Doprowadzila do wywalenia z pracy Jobsa, po którym zarząd tę chciwość odziedziczył, oraz do upadku firmy, którą Jobs potem ratował. Jego dziedziczna chciwość trwa po jego smierci. Zabawię się w proroka: doprowadzi ona do ponownego upadku firmy, która jest niekreatywna i tylko powiela odświerzone pomysły Jobsa od 15 lat. Nie wnieśli nic naprawdę nowego.
Asik
10 miesięcy temu
Co za bzdura, ten koncern to chory twór a telefony mogą sobie w 4 litery wsadzić, drogie i guzik warte, służą tylko do szpanu zakompleksionym gadżeciarzom
jedyna szansa
10 miesięcy temu
Oni są chorzy na umyśle. Powinni się rozpędzić i walnąć w ścianę z maksymalną prędkością.
OOO
10 miesięcy temu
Apple to powinno sobie zmienić logo na zgniłe jabłko bo wszędzie się panoszy i najchętniej truje innych.
zwykły2
10 miesięcy temu
Tym telefoniarzom coś się z głową porobiło!!!
...
Następna strona