Radni wojewódzcy PiS naciskają na Elbląg. Chcą przejęcia portu przez rząd
Mijają miesiące od otwarcia Przekopu Mierzei Wiślanej, ale spór o pogłębienie toru wodnego do portu Elbląg wciąż jest daleki od rozstrzygnięcia. Rząd chce dokapitalizować i przejąć kontrolę nad obiektem, ale temu sprzeciwia się prezydent miasta. Głos w tej sprawie zabrali radni wojewódzcy PiS.
Komunalny port morski w Elblągu nie odczuje efektu przekopu Mierzei Wiślanej, dopóki 900-metrowy odcinek toru wodnego przed obiektem nie zostanie pogłębiony. Problem w tym, że miasto oraz rząd spierają się, czyj to obowiązek.
Rząd proponuję magistratowi, że dokapitalizuje miejską spółkę kwotą do 100 mln zł, co miałoby wystarczyć na pogłębienie spornego fragmentu rzeki Elbląg. Port miałby zyskać rangę jednego ze "strategicznych" dla gospodarki kraju. Skarb Państwa za przelew chce jednak przejąć kontrolę nad spółką komunalną.
- Deklarowałem chęć współpracy ws. dofinansowania i rozwoju portu w Elblągu. Propozycja rządu - dokapitalizowania spółki kwotą "do" 100 mln zł, więc ostatecznie nie wiemy jaką - w zamian za pakiet większościowy jest nieuczciwa. Pieniądze te nie mają być przeznaczone na rozwój portu, a na pogłębienie toru wodnego, które to zadanie i tak leży w kompetencji rządu - skomentował dla money.pl propozycję rządu prezydent Elbląga Witold Wróblewski.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Rynek powoli weryfikuje Radom". Lotnisko dla tanich linii bez Ryanaira i Wizz Aira
Port w Elblągu. Radni wojewódzcy PiS naciskają na prezydenta miasta
Elbląg zlecił konsultacje społeczne, w których pyta mieszkańców o to, co ma zrobić z propozycją rządu. Wyniki mamy poznać z końcem maja. W międzyczasie rząd, jak i lokalni działacze PiS naciskają na Wróblewskiego, by przyjął ofertę. Stanowisko w tej sprawie w czwartek przedstawili radni klubu partii Sejmiku Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
"Przedmiotowa inwestycja wniesie nową jakość do działalności portu oraz zwiększy możliwości wykorzystywania go na potrzeby społeczno-gospodarcze zarówno w skali regionu, jak i kraju. Port morski w Elblągu jako port regionalny wyróżnia się na tle swoich odpowiedników, ponieważ jest w nim rozwinięta funkcja przeładunkowo-składowa charakterystyczna dla portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej" - głosi dokument.
Radni poinformowali, że projekt stanowiska trafi pod głosowanie podczas sesji 30 maja. Warto przy tym zaznaczyć, że PiS ma w warmińsko-mazurskim mniejszość. Najwięcej mandatów ma Koalicja Obywatelska, a na trzecim miejscu jest PSL.