Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Mniej latamy. Przez kryzys

0
Podziel się:

Liczba pasażerów na polskich lotniskach spadła o 12,3 proc. Straty linii lotniczych sięgają 27,5 mld zł

Mniej latamy. Przez kryzys
(Money.pl/Tomasz Brankiewicz)

Liczba pasażerów na polskich lotniskach spadła o 12,3 proc. w I połowie 2009 roku w porównaniu do tego samego okresu 2008. LOT przewiózł w tym czasie ponad 14 proc. mniej klientów. W Europie nie jest wcale lepiej, a turbulencje potrwają nawet kilka lat.

Powietrzni przewoźnicy w Europie mocno obniżyli loty w tym roku. Kryzys finansowy odcisnął się na ich kondycji mocniej niż konsekwencje zamachu na World Trade Center. Są już pierwsze ofiary. Zbankrutowała słowacka tania linia lotnicza Sky Europe, notowana na warszawskiej giełdzie.

ZOBACZ TAKŻE: Linie lotnicze czekają wielkie zakupy
Polski rynek lotniczy również odczuł spadki. Największe krajowe lotniska, które do niedawna cieszyły się dynamicznym wzrostem liczby pasażerów głównie dzięki tanim liniom lotniczym, obecnie przeżywają regres. Narodowy przewoźnik LOT również leci i walczy o przetrwanie.

Mniej pasażerów w polskich portach

Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że liczba pasażerów na polskich lotniskach spadła o 12,3 proc. do 8,61 mln w pierwszej połowie 2009 roku w porównaniu do tego samego okresu 2008.

| Liczba pasażerów na polskich lotniskach w I połowie 2009 w mln |
| --- |

Port lotniczy I połowa 2008 I połowa 2009 zmiana w proc.
Warszawa Chopin 4,53 3,79 -16,36
Kraków JP II 1,42 1,22 -13,8
Katowice Pyrzowice 1,1 1,05 -4,3
Wrocław Strachowice 0,68 0,603 -11,34
Poznań Ławica 0,566 0,54 -4,5
Łódź 0,149 0,134 -9,5
Gdańsk 0,957 0,855 -10,66
Szczecin Goleniów 0,134 0,123 -8
Bydgoszcz 0,118 0,127 2,42
Rzeszów 0,159 0,167 4,75
Zielona Góra 0,024 0,012 -48,1

źródło: Urząd Lotnictwa Cywilnego

Kryzys w oczywisty sposób najmocniej odczuło warszawskie Okęcie - największy polski port lotniczy. Poprawę zanotowały jedynie marginalne z punktu widzenia liczby obsługiwanych lotniska w Bydgoszczy i Rzeszowie.

Katarzyna Krasnodębska z Urzędu Lotnictwa Cywilnego wskazuje, że spadek w pierwszym półroczu 2009 roku w Polsce był nieco większy niż w skali całej Europy, gdzie jego wartość była jednocyfrowa i wyniosła około 9 proc.

- _ Widać jednak, że zarówno w Polsce jak i w całej Europie, z upływem kolejnych miesięcy, spadek ruchu jest coraz mniejszy. O ile w miesiącach zimowych w Polsce ruch spadał o około 14-15 proc., o tyle w czerwcu było to poniżej 7 proc, natomiast w Europie było to odpowiednio około 10 i 7 proc. W miesiącach wakacyjnych spadki te były jeszcze niższe. Jeżeli chodzi o poszczególne kraje UE, to w najlepszej sytuacji były kraje nowo przyjęte do Wspólnoty (Rumunia i Bułgaria) wykazując dodatnią dynamikę ruchu pasażerskiego w pierwszej połowie roku - zaznacza Katarzyna Krasnodębska. _

Urząd Lotnictwa Cywilnego prognozuje spadek ruchu pasażerskiego w Polsce w 2009 roku na 8-9 proc.

Urząd Lotnictwa Cywilnego prognozuje spadek ruchu pasażerskiego w Polsce w 2009 w przedziale 8-9 proc. A więc w całym 2009 roku roku liczba pasażerów, która przewinie się przez polskie lotniska wyniesie 18,94 mln.

- _ Ruch pasażerski w całej Europie powinien spaść w tym czasie o około 6 proc. Ten nieco głębszy spadek liczby obsłużonych pasażerów w Polsce wynika głównie z dynamicznego wzrostu rynku przewozów pasażerskich w ostatnich pięciu latach i zbyt agresywnej polityki cenowej przewoźników. Aktualnie rynek poszukuje stabilizacji, przy czym należy się spodziewać, iż dopiero kolejny sezon letni ją przyniesie _- dodaje przedstawicielka ULC.

ZOBACZ TAKŻE:

LOT też lata na niższym pułapie

Wyniki naszego narodowego przewoźnika potwierdzają słabsze wyniki polskich portów lotniczych. Według Assotiation of European Airlines (AEA), LOT w I połowie roku obsłużył przeszło 2 mln klientów, co oznaczało spadek o 14,4 proc.

| Liczba pasażerów w I połowie 2009 roku na wybranych liniach |
| --- |

Linia lotnicza liczba pasażerów w mln zmiana proc. do poprzedniego roku
Air France 27,85 -5,2
Finnair 3,58 -7,0
Alitalia 11,92 b.d.
British Airways 18,72 -3,8
Cyprus Airways 0,87 -8,5
Iberia 12,18 -6,6
KLM 12,8 -5,7
Lufthansa 30,48 -5,3
LOT 2,04 -14,4
Swiss 7,69 -2,8
Austrian 4,78 -13,9
SAS 12,5 -17,5
Turkish Airlines 13,5 +14,8

źródło: Assotiation of European Airlines

Wśród czołowych europejskich przewoźników jedynie skandynawski SAS odnotował większy ubytek klientów. Tymczasem według danych AEA najlepsze wyniki pod tym względem odnotowały linie tureckie zwiększając liczbę klientów aż o blisko 15 proc.

Łącznie członkowie AEA przewieźli w I połowie 2009 roku 187,75 mln pasażerów, o 6,4 proc. mniej niż rok wcześniej.

Co na to LOT? Władze polskiego przewoźnika od wiosny kuszą potencjalnych klientów rabatami, promocjami, nowymi programami lojalnościowymi, czy oryginalnym menu po możliwe w niedługiej przyszłości loty np. do Paryża za niecałe 30 zł. Póki co wystarczyło na stabilizację liczby pasażerów na obniżonym pułapie.

Straty linii idą w dziesiątki mld dolarów

W jakie kłopoty wpędza przewoźników lotniczych recesja gospodarcza i spadek liczby przewozów pokazują wyniki sektora. Prognozy na ten rok są wręcz zatrważające. The International Air Transport Association (IATA) szacowała w połowie września straty linii lotniczych w całym 2009 roku na 11 mld dolarów.

To o 2 mld dolarów gorzej niż szacunki z pierwszej połowy tego roku. Pogłębiające się straty to efekt rosnących kosztów paliwa i wzrostów jego ceny i nakładających się na to spadków marż. IATA szacuje, że przychody światowych linii lotniczych spadną o 15 proc. z 455 mld dolarów.

IATA zrewidowała również poziom strat sektora linii lotniczych za ubiegły rok. Pierwotne szacunki 10,4 mld dolarów na minusie zwiększono aż o 60 proc. do 16,8 mld dolarów. Dramatycznie wielkie straty wynikają m.in. z wymuszonych kryzysem finansowym odpisów księgowych wartości aktywów linii lotniczych i strat na transakcjach zabezpieczających przed wahaniami cen paliw.

Straty linii lotniczych w 2008-2009 IATA szacuje łącznie na 27,8 mld dolarów.

- _ To kwoty większe niż straty spowodowane konsekwencjami wydarzeń z 9 września 2001. Wtedy straty linii lotniczych sięgnęły 24,3 mld dolarów. Odrabianie 15 proc. spadku przychodów w tym roku zajmie kolejne lata. To nie jest jednorazowy szok. W przemyśle transportu powietrznego kryzys trwa w najlepsze _ - mówi Giovanni Bisignani, IATA's Director General and CEO.

Raport Money.pl *Regionalne lotniska rosną w siłę * W tym roku Okęcie straci 6 proc. udziałów w rynku. A porty regionalne obsłużą o 3,5 mln pasażerów więcej niż w 2007 r. - prognozuje Money.pl. Czytaj w Money.pl

giełda
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)