Rekordowy dług branży transportowej. W pandemii zobowiązania sięgnęły 1,2 mld zł

Dług przewoźników i firm magazynowych od marca 2020 urósł w zatrważającym tempie. Skok zaległości to aż 20 proc.

W dużej mierze są to nieuregulowane rachunki najmniejszych firm przewozowych. W dużej mierze są to nieuregulowane rachunki najmniejszych firm przewozowych.
Źródło zdjęć: © pixbay
oprac.  PRC

Z 978,8 mln zł w marcu 2020 do 1,18 mld zł na koniec maja 2021 wzrosło zadłużenie firm transportowych podaje Krajowy Rejestr Długów Biura Informacji Gospodarczej.

W dużej mierze są to nieuregulowane rachunki najmniejszych firm przewozowych. Na zapłatę od nich czekają głównie banki oraz firmy leasingowe i faktoringowe.

Jak przyznaje KRD, prawie 15 proc. zadłużenia transportowcy mogliby spłacić, odzyskując własne należności od swoich kontrahentów.

Poza tym rosnące od lat zadłużenie branży prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki tłumaczy koniecznością mierzenia się polskich przewoźników z dużą konkurencją na zachodzie oraz zmieniającymi się regulacjami transportu towarów w poszczególnych krajach, które wymuszą inwestycje w nowoczesny sprzęt.

Money. To się liczy

- To duży wydatek, który często wymaga finansowania z kredytu. W przypadku braku oszczędności i utraty 1-2 kluczowych klientów, firmy przewozowe zaczynają mieć kłopoty z regulowaniem tych zobowiązań, co przekłada się na rosnące zadłużenie - dodał.

Najwięcej zalegają firmy z Mazowsza. Ich dług sięga ponad 231 mln zł. Kolejne miejsca zajmują przedsiębiorstwa ze Śląska, którym ciąży 137 mln zł i Wielkopolski z zaległościami na poziomie 131 mln zł.

W lepszej sytuacji są firmy z województw: opolskiego (20,3 mln zł), podlaskiego (21,7 mln zł) i warmińsko-mazurskiego (27,8 mln zł) - one mają najmniej długów.

Wśród firm notowanych w KRD przeważają jednoosobowe działalności gospodarcze. Stanowią bowiem 77 proc. wszystkich dłużników. Każda z nich ma średnio do oddania kontrahentom około 50 tys. zł

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują