Rosja znalazła odbiorców na swój węgiel

Wzrosła rentowność eksportu rosyjskiego węgla do Chin oraz Indii. Te dwa najludniejsze kraje świata są głównymi odbiorcami surowca. Kreml szuka alternatyw ze względu na sankcje nałożone przez Unię Europejską.

Władimir PutinOd sierpnia 2022 r. obowiązuje zakaz importu węgla do Europy. Według KE wartość embarga na węgiel to 4 mld euro rocznie
Źródło zdjęć: © GETTY | Monty Rakusen, Contributor
oprac.  PBE

Sytuacja w północno-zachodnich portach Rosji jest gorsza niż w innych częściach kraju. "Najwygodniejsze i najbardziej opłacalne jest obecnie dostarczanie węgla do Chin i Indii przez porty Dalekiego Wschodu, jednak rozwój przeładunku utrudnia brak infrastruktury kolejowej" - donosi "Kommiersant".

W rezultacie port Taman, który znajduje się w Kraju Krasnodarskim, stał się w ubiegłym roku największym portem eksportowym węgla w Rosji. Ze względu na unijne sankcje problemy mają północne porty.

Przypomnijmy, że zakaz importu węgla do Europy obowiązuje od sierpnia 2022 r. Komisja Europejska szacuje, że wartość embarga na węgiel to 4 mld euro rocznie.

Dlatego rosną w siłę inne porty, którymi dostarcza się węgiel do Chin oraz Indii. Rentowność w porcie Ust-Ługa wyniosła w styczniu 3,8-6,7 proc. Z kolei poprzez port w Murmańsku do 10,4 proc. Jednak najwyższą opłacalność eksportu do Chin i Indii obserwowano przy dostawie przez terminale Dalekiego Wschodu (22–25 proc. w zależności od terminala i typu samochodu).

Nowe kierunki rosyjskiego węgla

"Kommiersant" podkreśla, że rentowność dostaw do Chin i Indii przez Taman wyniosła w styczniu 2023 r. 12,5-14,2 proc. Zwraca się uwagę, że poprzez port w Tamanie łatwiej dotrzeć do "obiecujących rynków Azji Południowej i regionu Azji i Pacyfiku".

Infrastruktura w terminalu pozwala gromadzić do 2,5 mln t surowca. W ten sposób można załadować cztery statki klasy capesize.

Problemem dla ekspansji rosyjskiego węgla jest infrastruktura kolejowa, a raczej brak jej rozwoju.

- Transport z regionu Kemerowa zmniejszył się w 2022 r. i nie wzrośnie w 2023 r. Ograniczają go ograniczenia infrastrukturalne na wschodnim pasie oraz pozycja Kolei Rosyjskich, która daje pierwszeństwo innym ładunkom - ocenił mówi Michaił Burmistrow, szef Infoline-Analytics.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X