Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Katarzyna Kalus
|
aktualizacja

Ruch w polskich portach. Widmo kryzysu oddala się

4
Podziel się:

Polskie porty nad Bałtykiem uodporniają się na koronawirusa. Obroty części grup towarowych rosną, a spadki w innych może ograniczyć drugie półrocze. Problemem pozostaje turystyka. W tym roku do Gdańska i Gdyni nie zawitał ani jeden wycieczkowiec.

W międzynarodowym handlu widać ożywienie, które przenosi się na transport. Nic nie wskazuje na to, że branżę przeładunkową dotknie kryzys.
W międzynarodowym handlu widać ożywienie, które przenosi się na transport. Nic nie wskazuje na to, że branżę przeładunkową dotknie kryzys. (Flickr)

Jak czytamy w czwartkowej „Rzeczpospolitej” w pierwszym półroczu rekordowych poziomów sięgnęły m.in. obroty zbożem i paliwami. W międzynarodowym handlu widać ożywienie, które przenosi się na transport. Nic zatem nie wskazuje na to, że branżę przeładunkową dotknie kryzys.

Jak czytamy w dzienniku, w Gdyni w samym lipcu obroty kontenerami wzrosły o 18 proc. w porównaniu z lipcem 2019 r. Nie gorzej radzi sobie port w Gdańsku, który awansował do pierwszej dwudziestki portów europejskich, deklasując Genuę i Dunkierkę.

Zwiększyły się przeładunki zbóż, towarów masowych oraz rudy. W całym pierwszym półroczu 2020 r. przeładowano 23 mln ton. To mniej niż w rekordowym 2019 r. ale eksperci przewidują, że dwa kolejne kwartały przyniosą odbicie – informuje „Rz”.

Pandemia jednak najbardziej uderzyła w turystykę. W ubiegłym roku do portu w Gdańsku regularnie zawijały statki wycieczkowe. 22 tysiące osób, które zeszły z ich pokładów dały zarobić miastu.

Według danych Criuse Baltic, które przytacza dziennik, średnie wydatki pasażera w porcie to 100 dolarów wydane na pamiątki, posiłki w restauracjach, zwiedzanie i zakupy.

W tym roku do Gdańska nie przypłynął żaden wycieczkowiec, ten sam problem ma Gdynia. Także przyszłoroczny sezon nie wróży odbicia.

Pandemia nie wstrzymała na szczęście inwestycji. W drugiej połowie lipca Centrum Unijnych Projektów Transportowych zawarło umowy z władzami Szczecina, Urzędem Morskim w Gdyni i Zarządem Morskim Portów Szczecin i Świnoujście na dofinansowanie projektów mających przyczynić się do zwiększenia konkurencyjności portów.

Największe wsparcie otrzyma modernizacja dróg w szczecińskim porcie.

Jak informuje „Rz”, do największych realizowanych obecnie przedsięwzięć należy pogłębienie toru wodnego Świnoujście–Szczecin (1,44 mld zł), modernizacja dostępu kolejowego do wszystkich trzech bałtyckich portów (3,2 mld zł), modernizacja falochronów w Porcie Północnym w Gdańsku (795 mln zł) i pogłębianie toru wodnego oraz akwenów wewnętrznych wraz z przebudową nabrzeży w Gdyni (560 mln zł).

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

gospodarka
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(4)
Niedowiarek .
4 lata temu
Zdanie z artykułu : ,, Zwiększyły się przeładunki zbóż, towarów masowych oraz rudy " . Z tą rudą to coś tu nie gra . W Polsce systematycznie od kilku lat produkcja stali maleje , wielkie piece są wygaszane , / zostały już tylko dwa w Dąbrowie Górniczej /to po co zwiększać import rudy .
Operator Żura...
4 lata temu
To jest zdjęcie Stoczni Remontowej w Gdańsku a nie portu. Pracuję tam. Wiem że nabrzeże pełne statków fajnie wygląda ale róbcie zdjęcie statków w Porcie a nie na stoczni jeśli tego dotyczy temat.
Ruch w polski...
4 lata temu
Zamiast Baltony?
Cate
4 lata temu
OMG