Coraz większe szanse na polsko-niemiecki port. "Szczecin będzie bliżej Berlina"

Niewielki port w niemieckim Schwedt od dawna chciał nawiązać ścisłą współpracę z portem w Szczecinie. - Wygląda na to, że Polacy przestali się opierać - mówią Niemcy. Niebawem mają ruszyć rozmowy o konkretach. A eksperci komentują: to krok w stronę polsko-niemieckiej aglomeracji.

Szczecin-Świnoujście to drugi największy port w Polsce. Teraz ma mieć zaskakującego partnera.
Źródło zdjęć: © FORUM | Agencja Forum
Mateusz Madejski
146

Choć o połączeniu portów w Szczecinie i niemieckim Schwedt na razie nie ma mowy, to obu stronom zależy na zdecydowanie ściślejszej współpracy. - Chęć jest, będą spotkania na poziomie szefów portów - słyszymy w szczecińskim magistracie.

Prezydent Szczecina Piotr Krzystek rozmawiał niedawno na ten temat z burmistrzem Schwedt Jürgenem Polzehlem. Komentarze po spotkaniu są niemal entuzjastyczne, przynajmniej po niemieckiej stronie.

- Propozycje [polskiej strony] były wręcz świetne - komentował dla gazety MOZ członek Budnestagu ze Schwedt Jens Koeppen. I dodał, że "bardzo się cieszy z takiego obrotu spraw".

Węgiel z Rosji. "Albo import, albo droższy prąd". Obejrzyj wideo:

Niemieckie media i lokalni politycy podkreślają bowiem, że do tej pory polska strona raczej bez wielkiego entuzjazmu pochodziła do ewentualnej współpracy obu portów. I nietrudno to zrozumieć - przy niemieckim porcie Szczecin to prawdziwy gigant. Podczas, gdy w Schwedt przeładowywanych jest ok. 300 tys. ton towarów rocznie, to w porcie Szczecin-Świnoujście jest to ponad 32 mln ton.

Jednak MOZ podkreśla, że to właśnie prezydent Krzystek przyjechał do Niemców i zaproponował konkretne rozwiązania. Jednak póki co nie zostały one upublicznione.

Skąd więc ta zmiana? Zapytaliśmy eksperta.

- Przede wszystkim duże porty, takie jak Szczecin, potrzebują mniejszych portów satelickich. Chociażby po to, aby łatwo przewozić mniejsze partie towarów. Porty generalnie nie lubią transportu drogowego - preferują raczej kolejowy czy śródlądowy - mówi money.pl Rafał Zahorski, pełnomocnik marszałka województwa zachodniopomorskiego ds. gospodarki morskiej.

Ekspert przypomina, że port Szczecin-Świnoujście jest pogłębiany i za kilka lat powinien być przygotowany do przyjmowania dwa razy większych statków niż teraz. Jednak w rozwoju może przeszkadzać ograniczona infrastruktura drogowo-kolejowa. Zatem, jak uważa Zahorski, część towarów będzie można dostarczać czy odbierać właśnie w Schwedt. Takie towary będą mogły być transportowane pomiędzy portami na barkach. - Zresztą w PRL większość towarów do szczecińskiego portu trafiała właśnie na barkach - przypomina ekspert.

- Przy wsparciu mniejszych portów w Szczecinie mogłoby powstać wielkie centrum logistyczne. Wydaje mi się, że to właśnie jest przyszłość - dodaje Zahorski.

Obraz
© wikimedia Commons | Ralf Roletschek,GFDL 1.2

Port w Schwedt jest oddalony od centrum Szczecina o ok. 60 kilometrów

Szczecin bliżej Berlina

Szczecin może dzięki współpracy ze Schwedt zyskać łatwiejszy dostęp do niemieckich kanałów rzecznych. Te prowadzą ze Schwedt do Berlina, i dalej - w stronę Europy zachodniej. A w te kanały Niemcy ciągle mocno inwestują. Niebawem oddana ma być na przykład największa na świecie podnośnia dla statków, która znacznie ułatwi żeglugę na trasie Szczecin-Berlin. Na usprawnienie kanałów na rzekach Odra i Hawela Niemcy przeznaczyli w ostatnich latach pół miliarda euro.

A co na współpracy ze Szczecinem zyska Schwedt? Port w niemieckim mieście nie jest duży, ale bardzo szybko się rozwija. Jeszcze dziesięć lat temu przeładowywano tam ok. 130 tys. ton rocznie. Teraz - dwa razy tyle. Za te dynamiczne wzrosty odpowiedzialna jest przede wszystkim rosnąca polska gospodarka. Prawdopodobnie więc Niemcy chcą dalej korzystać z polskiej koniunktury. Nawet jak ceną będzie fuzja z polskim gigantem.

Są też inne potencjalne korzyści dla Niemców. Port w Schwedt promuje się hasłem "Brama do Bałtyku". Z tym, że droga do morza wiedzie właśnie przez porty w Szczecinie i Świnoujściu. Zatem współpraca z polskimi portami może bardzo ułatwić życie klientom portu w Schwedt.

Ale jak zauważa Rafał Zahorski, współpraca obu portów może mieć też wymiar polityczny. Od wielu miesięcy w końcu mówi się o zacieśnianiu współpracy Szczecina z przygranicznymi niemieckimi miastami. Niektórzy mówią nawet o polsko-niemieckiej aglomeracji w tym miejscu.

- Na Pomorzu Zachodnim mamy po prostu Europę - nie patrzymy, co jest po której stronie praktycznie zapomnianej granicy, tylko na to, co jest dla nas najlepsze - uważa ekspert.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie

Francja wprowadza kary i zakaz? Polski serwis wyjaśnia manipulację
Francja wprowadza kary i zakaz? Polski serwis wyjaśnia manipulację
Inflacja w USA. Co nowe dane zmienią w planach Trumpa?
Inflacja w USA. Co nowe dane zmienią w planach Trumpa?
Drożejąca ropa naftowa może uderzyć w portfele kredytobiorców. Duży bank zabrał głos
Drożejąca ropa naftowa może uderzyć w portfele kredytobiorców. Duży bank zabrał głos
Polacy przeprosili się z Bałtykiem i Tatrami? Nowe prognozy hotelarzy
Polacy przeprosili się z Bałtykiem i Tatrami? Nowe prognozy hotelarzy
Oto co daje legitymacja. Nie każdy senior o tym wie
Oto co daje legitymacja. Nie każdy senior o tym wie
Tania linia lotnicza upada. Przegrała z rosnącymi kosztami i konkurencją w Azji
Tania linia lotnicza upada. Przegrała z rosnącymi kosztami i konkurencją w Azji
Polska i Iran zaczynały z podobnego pułapu. Dziś jesteśmy krok od Japonii. A oni?
Polska i Iran zaczynały z podobnego pułapu. Dziś jesteśmy krok od Japonii. A oni?
Hotel Gołębiewski w Pobierowie otworzy podwoje jeszcze tego lata? Nowe spekulacje
Hotel Gołębiewski w Pobierowie otworzy podwoje jeszcze tego lata? Nowe spekulacje
"Złotówki nie rosną na drzewach". Ministra przedstawia swój plan
"Złotówki nie rosną na drzewach". Ministra przedstawia swój plan
Warto poznać przepisy przed wycieczką. 80 euro za trzaśnięcie
Warto poznać przepisy przed wycieczką. 80 euro za trzaśnięcie
Atak na Hajfę. Uszkodzone rurociągi ropy naftowej
Atak na Hajfę. Uszkodzone rurociągi ropy naftowej
Polacy chętnie spędzają tam wakacje. Dla Niemców zrobiło się za drogo
Polacy chętnie spędzają tam wakacje. Dla Niemców zrobiło się za drogo