Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Martyna Kośka
|
aktualizacja

Sądy po stronie telemarketerów. Wolno dzwonić do klientów, ale tylko z ogólnym pytaniem

28
Podziel się:

Klientów nie wolno nękać ofertami kupna "cudownej pościeli", ale telemarketer może zadzwonić z pytaniem, czy konsument jest zainteresowany wysłuchaniem ofert w przyszłości. Bo - jak wynika z wyroku warszawskiego sądu - jeśli nie spyta, to skąd ma wiedzieć, czy klienta faktycznie to nie interesuje?

Telemarketerów obowiązują różne ograniczenia w kontaktach z klientami
Telemarketerów obowiązują różne ograniczenia w kontaktach z klientami (Pixabay.com)

Nie wolno oferować zakupu towaru czy usługi konsumentowi, który wcześniej nie wyraził zgody na kontakt telefoniczny – w ten rygorystyczny sposób patrzą na sprawę organizacje chroniące prawa konsumentów. Sądy stają jednak powoli po stronie firm telemarketingowych i przypominają urzędnikom, że w żadnym przepisie nie ma mowy o tym, że firma w ogóle nie może nawiązywać kontaktu z klientem.

Przepis mówiący o tym, że "zakazane jest używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego, chyba że abonent lub użytkownik końcowy uprzednio wyraził na to zgodę" UOKiK rozumie tak, że w ogóle niedozwolone jest dzwonienie do klienta z ofertami sprzedażowymi. Warszawski sąd wydał niedawno wyrok, w którym spojrzał na problem mniej stanowczo – informuje "Dziennik Gazeta Prawna".

Zobacz także: "Nigdy nie słyszeliśmy, by pracownicy SOK zawiedli tak, jak zawodzą agencje ochrony"

Sąd uznał, że nie jest niczym sprzecznym z prawem, jeśli telemarketer wykona połączenie i ograniczy się do pytania, czy w późniejszym czasie może zadzwonić ponownie, tym razem już z konkretną ofertą. To pierwsze połączenie ma mieć na celu tylko i wyłącznie pozyskanie zgody, a pytanie winno być sformułowane w sposób ogólny, bez wskazywania na nazwę produktu i jego właściwości (bo to już mogłoby zostać uznane za ofertę sprzedaży).

- Inna interpretacja prowadziłaby do faktycznego wydania zakazu prowadzenia działalności telemarketingowej, który mógłby być wyrażony przez ustawodawcę wprost, gdyby taka była jego intencja – chwali wyrok mec. Dominik Jędrzejko.

Adwokat dodaje, że inna interpretacja przepisu art. 172 ustawy prawo telekomunikacyjne jest krzywdząca dla firm telemarketingowych – tym bardziej, że przecież pozyskiwanie zgód odbywa się najczęściej właśnie przez telefon.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(28)
Ono
10 miesięcy temu
Do mnie firma Play dzowni 5 razy dziennie przez dwa dni pod rząd, i konsultant twierdzi że oni mają do tego prawo.
Ciekawostki
3 lata temu
Wolno też nie posiadać w PL telefonu w ogóle lub nie odbierać nieznanych nr-ów lub zainstalować bota na centralce, który pogada z telemarketerem o głupotach (ostatnie rozwiązanie najbardziej kosztowe i raczej dla firm ze zdolnym informatykiem) ale można nagrywać rozmowy na własny użytek i później pośmiać się z takich rozmów. Jak ktoś pamięta, filmik pt. "Neostrada mi się zepsuła" to tak to mniej więcej działa. Z resztą pięknym za nadobne - telemarketerzy też często boty wykorzystują (ogólnie automaty).
Michał
3 lata temu
Bo takie są te nasze "sądy" mnie też nękają codziennie i pomimo że od 3 lat mówię że mają nie dzwonić do mnie to dzwonią a to przecież nękanie jest.
Polka
5 lata temu
Takie wydzwanianie telemarketerów to jest niezgodne z prawem.Nie życzę sobie. Bez przerwy człowieka atakują telefonami to jest nękanie .Wydzwaniają kiedy jestem np. w pracy .-kierownik jest zły W soboty budzą mi dzieci.Naruszają mój spokój.
T.
5 lata temu
A ja nie chcę ciągle odbierać od samego rana codziennie telefonu od osób ,których nie znam. Uważam ,że jest to nie tylko zakłócanie miru domowego Panowie i Panie sędziowie ale również namolne zawracanie wszystkim głowy.
...
Następna strona