Sankcje uderzają w rosyjskie stocznie. Zvezda nie jest w stanie zbudować arktycznego tankowca

Rosyjska stocznia Zvezda ma poważne opóźnienia. Nie jest w stanie wyprodukować głównego tankowca Arc7 dla projektu Arctic LNG-2 firmy Novatek do marca 2023 roku. Kolejne cztery również będą opóźnione. To poważny problem rosyjskiego wydobycia. Dostawa tankowców w klasie lodołamaczy miała być zsynchronizowana z uruchomieniem linii skraplania Arctic LNG-2.

Tankowiec Aframax “Vladimir Monomakh” zbudowany przez stocznie Zvezda Shipbuilding Complex.Tankowiec Aframax "Vladimir Monomakh" zbudowany przez stocznie Zvezda Shipbuilding Complex
Źródło zdjęć: © Rosneft | rosneft.com press
oprac.  PRC

Większość rosyjskiego eksportu ropy i gazu z Bałtyku od grudnia do końca lutego wymaga wykorzystania tankowców o wzmocnionym kadłubie, które w zimie potrafią przebić się przez arktyczny lód.

Takie tankowce dla projektu linii skraplania Arctic LNG-2 miała dostarczyć stocznia Zvezda obsługiwana przez konsorcjum Rosniefti, Rosnieftiegazu i Gazprombanku. Jak donosi "Kommersant", rosyjska stocznia nie jest w stanie wyprodukować głównego tankowca Arc7 na czas. Dostawa tankowców w klasie lodołamaczy miała być zsynchronizowana z uruchomieniem przez Novatek linii pod koniec przyszłego roku i w kolejnych latach - 2024 i 2026.

Pierwsza jednostka miała zostać dostarczona w marcu 2023 roku, a kolejne cztery na przełomie września i października oraz listopada i grudnia. Terminy dostaw dziesięciu kolejnych tankowców nie zostały wcześniej ogłoszone.

Jak donoszą źródła "Kommersanta", pierwszy statek ma mieć co najmniej roczne opóźnienie, kolejne jednostki również nie będą na czas. Źródło opóźnień leży w sankcjach, jakie na sektor stoczniowy nałożyły kraje UE w marcu. Rosyjscy armatorzy mają problemy m.in. z zakupem wyposażenia okrętowego. 

Głównym problemem jest instalacja i dostawa azipodów (morskich elektrycznych systemów napędowych) dla tankowców Arc7 - powiedział "Kommersantowi" Michaił Grigoriew, szef centrum konsultingowego Gekon.

Według niego statki są przeznaczone do określonego rodzaju napędu, a w Rosji nie ma odpowiedników krajowych. Novatek, Sovcomflot, Rosneft i SHI nie odpowiedziały na prośby o komentarz "Kommersanta".

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"