Skala kradzieży wzrasta. Sklepy zabezpieczają nawet drobne produkty

Kradzieże w sklepach stają się prawdziwą plagą. Problem pogłębiła rosnąca inflacja. Na liczbę kradzieży ma wpływać m.in. upowszechnienie się kas samoobsługowych. Sieci w Polsce z nich jednak nie zrezygnują, ale się zabezpieczają. Instalują specjalne naklejki nawet na parówkach.

Kradzieże, sklepy się zabezpieczająKradzieże w sklepach z kasami samoobsługowymi generują większe straty. Sklepy zabezpieczają czasem zaskakujące produkty, np. parówki
Źródło zdjęć: © Adobe Stock, Money.pl | Archiwum własne, The Toidi
Przemysław Ciszak

Według danych Komendy Głównej Policji za ubiegły rok liczba kradzieży sklepowych wzrosła niemal o jedną trzecią (o prawie 30 proc.) w porównaniu do roku 2021. Oficjalne statystyki mówią o ponad 26 tys. zgłoszonych przypadków tylko w pierwszych 10 miesiącach roku.

Z nieoficjalnych rozmów z przedstawicielami branży handlowej wynika, że proceder ten ewidentnie nasilił się w ubiegłym roku. Jak mówi money.pl jeden z przedstawicieli popularnej sieci w Polsce, powiązanie kradzieży z pogarszającą się sytuacją materialną Polaków, rosnącymi cenami i topniejącą siłą nabywczą, jest widoczne.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"PPK to de facto podwyżka pensji". Prezes PFR: mniej boli strata niż to, że kto inny zarabia

- To oczywiście nie usprawiedliwia kradzieży, ale pandemia, a teraz inflacja i drożyzna mogą mieć związek z większą liczbą takich zdarzeń - zauważa nasz rozmówca.

Sieci niechętnie dzielą się statystykami dotyczącymi strat wynikających ze skradzionego towaru. Wskazują jednak na coraz bardziej rozwinięte systemy kontroli i zabezpieczenia towarów.

Więcej kradzieży na samoobsłudze

Na liczbę kradzieży ma również wpływać upowszechnienie się kas samoobsługowych. Jak pisaliśmy ostatnio w money.pl, przekonała się o tym niemiecka sieć Aldi-Süd, która po testowym wprowadzeniu tego udogodnienia, w części sklepów zaczęła likwidować automatyczne kasy.

Jak donosił dziennik "Express" i portal polskiobserwator.de, powodem tego były właśnie liczne kradzieże towarów. Z kolei w grudniu portal chargedretail.co.uk podawał, że w ubiegłym roku w Wielkiej Brytanii 9 na 10 kradzieży zostało dokonanych przy kasach samoobsługowych. Zapytaliśmy, jak wygląda sytuacja w polskich sklepach, które wprowadziły kasy samoobsługowe.

Jeśli chodzi o zjawisko kradzieży, występuje ono także w przypadku kas samoobsługowych, jednak stale udoskonalamy i wdrażamy rozwiązania, które będą nas przed takimi sytuacjami zabezpieczać - twierdzi w rozmowie z money.pl Maja Szewczyk, dyrektor działu komunikacji korporacyjnej w Kaufland Polska.

Z kolei Aleksandra Robaszkiewicz, reprezentująca w naszym kraju Lidla, zwraca uwagę na zabezpieczenia stosowane przez sieć. - W sklepach korzystamy ze specjalnych bramek wyjściowych w strefie kas samoobsługowych, otwierających się po zeskanowaniu paragonu. Ze względu na wspominane zabezpieczenia kradzieże w naszych sklepach mają charakter incydentalny - tłumaczy.

Z samoobsługi nie zrezygnują

Polskie sieci deklarują, że z tej innowacji nie zrezygnują i postawią na nią jeszcze mocniej. - Kasy samoobsługowe z powodzeniem wdrożyliśmy w już ponad 200 sklepach - mówi Maja Szewczyk z Kaufland Polska. - To około 85 proc. wszystkich placówek Kaufland w Polsce. Będziemy rozwijać to udogodnienie z uwagi na duże zainteresowanie klientów, którzy cenią sobie szybkość i wygodę zakupów - podkreśla.

Również Biedronka z automatyzacji nie zrezygnuje. - Innowacja i postęp technologiczny to ważne elementy strategii rozwoju sieci Biedronka. Aktualnie posiadamy prawie 11 tys. urządzeń w ponad 2700 lokalizacjach w całym kraju i stale wprowadzamy tego typu rozwiązania w następnych placówkach. Już ponad trzy czwarte sklepów sieci Biedronka posiadają na wyposażeniu takie urządzenia, a klienci chętnie z nich korzystają - tłumaczy money.pl Anna Magdalena Nowakowska, menedżer ds. projektów operacyjnych w sieci Biedronka. I dodaje, że to także wydatne wsparcie codziennej pracy kasjerów, bowiem już prawie ponad 40 proc. transakcji ma miejsce właśnie w kasach samoobsługowych.

Lidl Polska w odpowiedzi na nasze pytania podlicza, że na koniec 2022 roku miał ponad 4,6 tys. kas samoobsługowych w ponad 750 sklepach, co stanowi prawie 90 proc. wszystkich sklepów. - W tym roku planujemy wyposażyć wszystkie nasze sklepy w to rozwiązanie. Sprawdzają się bardzo dobrze, zwłaszcza że nieustannie udoskonalamy zarówno same urządzenia, jak i proces zakupu - zaznacza Aleksandra Robaszkiewicz, reprezentująca tę sieć.

Zabezpieczenia choćby na parówkach

Według badania "Bezpieczeństwo w handlu detalicznym w Europie", przeprowadzonego przez firmy Crime&tech i Checkpoint Systems w 2018 roku, polscy sprzedawcy detaliczni wydają około 1,1 proc. obrotu na kwestie bezpieczeństwa. Najwięcej wśród wszystkich badanych krajów.

Potwierdzają to nasi rozmówcy. Aleksandra Robaszkiewicz z Lidla mówi, że sieć podejmuje "liczne i skuteczne działania, mające na celu ochronę mienia i zapewnienie klientom bezpieczeństwa".

- Instalujemy w naszych obiektach, sklepach i centrach dystrybucji, monitoring, poza tym współpracujemy z profesjonalnymi firmami ochroniarskimi. Szkolimy naszych pracowników na wypadek różnych nieprzewidzianych zdarzeń, aby bez względu na sytuację reagowali właściwie - wylicza.

Przybywa też coraz więcej zabezpieczeń na produktach. Jak poinformowała nas czytelniczka poprzez platformę dziejesie.wp.pl, te znajdują się choćby na takich produktach jak parówki, które kupowała w Żabce. Wcześniej w money.pl opisywaliśmy przykład plombowanego masła w Kauflandzie.

Sklepy wyposażone są w wiele zabezpieczeń, mających na celu zapobieganie potencjalnym kradzieżom, m.in. zabezpieczenia na produktach - przyznaje biuro prasowe Żabki w odpowiedzi na pytania money.pl.

Jak się dowiadujemy, sieć nie ma zbiorczych danych dotyczących kradzieży w jej sklepach. Jak tłumaczy, ich zebranie jest trudne ze względu na model funkcjonowania sklepów, który opiera się na franczyzie, a incydenty tego typu zdarzają się różnie w zależności od lokalizacji.

"Żabka wyposaża swoich franczyzobiorców w zabezpieczenia dopasowane do potrzeb danej placówki. Elementy służące zapewnieniu bezpieczeństwa mogą różnić się w zależności od lokalizacji sklepu i potrzeb franczyzobiorców. Z tego względu wykorzystujemy różne systemy ochrony, m.in. całodobowy monitoring, który dotyczy także sklepów bezobsługowych. Sklepy naszej sieci wyposażone są także w przyciski antynapadowe, których uruchomienie powoduje natychmiastowe działanie grupy interwencyjnej" - informuje nas sieć.

Przemysław Ciszak, dziennikarz money.pl

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Wybrane dla Ciebie
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów