Stokrotka w nowych rękach. To efekt restrukturyzacji litewskiego giganta
Litewska firma Maxima Grupe sprzedała sieć Stokrotka, chociaż nowym zarządcą sklepów w Polsce została spółka z tej samej grupy kapitałowej. Transakcja ma na celu poprawić efektywność zarządzania marketami, gdzie rośnie niezadowolenie pracowników.
Maxima Grupe, litewski gigant handlowy, podjęła decyzję o sprzedaży udziałów sieci Stokrotka innemu podmiotowi wchodzącemu w skład swojej grupy kapitałowej. To posunięcie jest częścią większego planu restrukturyzacji, który zakłada podział holdingu na dwie odrębne części, z zamiarem bardziej efektywnego zarządzania.
W ramach strategii reorganizacji, Vilniaus Prekyba ma operować na rynkach bałtyckich, podczas gdy nowa spółka Paretas B.V będzie odpowiedzialna za działalność na innych rynkach i to ona będzie zarządzać sklepami Stokrotka w Polsce.
Taki podział ma wzmocnić pozycję każdej z części, umożliwiając skoncentrowanie się na specyficznych potrzebach poszczególnych regionów.
Dom wielopokoleniowy z naturalnych materiałów. Jego cena cię zaskoczy
Konkurencja na polskim rynku
Tymczasem związki zawodowe działające w sieci sklepów Stokrotka do końca maja 2026 r. prowadzą referendum strajkowe. Domagają się większej obsady sklepów i 800 zł podwyżki. Spółka komentuje, że co roku realizuje podwyżki "oparte na aktualnych uwarunkowaniach rynkowych i sytuacji ekonomicznej".
Ze sprawozdania finansowego Stokrotki wynika, że w latach 2023-2024 zatrudnienie w spółce zmniejszyło się z niespełna 12,6 tys. do 12,4 tys. osób.
Jak podano, w latach 2023-2024 spółka zwiększyła przychody ze sprzedaży z blisko 7,9 mld zł do ponad 8,1 mld zł. Jeszcze w 2023 r. spółka zakończyła rok z ponad 15-milionowym zyskiem netto, natomiast w 2024 r. odnotowała stratę w wysokości 136,6 mln zł.
W sprawozdaniu z działalności zarząd argumentował, że na wyniki spółki wpływ miało m.in. zaostrzenie się walki konkurencyjnej na rynku i wzrost względnych kosztów prowadzenia działalności.
Jednocześnie spółka prowadziła przeglądy poszczególnych placówek handlowych pod kątem ich rentowności. W ubiegłym roku sieć przejęła lub otworzyła 42 placówki handlowe, zamknęła 26 nierentownych sklepów i zakończyła 11 umów franczyzowych.
Na koniec 2024 r. w całym kraju funkcjonowało 981 pawilonów handlowych Stokrotki, głównie supermarketów i marketów własnych.
Stokrotka powstała w 1994 r. w Lublinie. Właścicielem sieci sklepów jest holding Emperia, który w 2018 r. został zakupiony przez litewską grupę handlową Maxima. Maxima już wcześniej prowadziła sklepy Aldik i Sano. Zgodę na koncentrację wyraził UOKiK.
Źródło: wiadomoscihandlowe.pl, PAP