Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Robert Kędzierski
|

Strajk w niemieckich fabrykach Volkswagena. Pracownicy walczą o płace

13
Podziel się:

Niemcy borykają się z kolejną falą społecznego niezadowolenia. Kierownictwo koncernu Volkswagen planuje obniżkę wynagrodzeń niemieckich załóg o ponad 10 proc., co wywołało masowe protesty załogi. Tymczasem VW oferuje obecnie jednо z najwyższych wynagrodzeń w branży motoryzacyjnej.

Strajk w niemieckich fabrykach Volkswagena. Pracownicy walczą o płace
Strajki w niemieckich fabrykach VW (GETTY, David Hecker)

Pracownicy dziewięciu z dziesięciu niemieckich zakładów Volkswagena rozpoczęli strajk ostrzegawczy. Protestują przeciwko planom redukcji zatrudnienia i obniżki wynagrodzeń. Koncern znajduje się w najpoważniejszym kryzysie od lat 90. ubiegłego wieku - donosi RTL.

Kryzys wymusza oszczędności

Stefan Bratzel, ekspert branży motoryzacyjnej z Centrum Zarządzania Motoryzacją w Bergisch Gladbach, wskazuje w rozmowie z portalem ntv.de, że koszty produkcji w niemieckich fabrykach są o 50 proc. wyższe niż w innych lokalizacjach w Europie. Ta sytuacja wymaga pilnych działań, ponieważ koncern utracił wcześniejszą przewagę konkurencyjną.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Dyskusja o cenach masła. Minister nie chciał odpowiedzieć

Prezes Oliver Blume zapowiedział radykalne cięcie kosztów w niemieckich zakładach. Około 120 tysięcy pracowników w Niemczech zostało wezwanych do zgody na obniżkę wynagrodzeń, zamiast tradycyjnych podwyżek płac w ramach negocjacji taryfowych.

Tyle zarabiają Niemcy w fabrykach VW

Według informacji rady zakładowej, większość pracowników produkcyjnych zarabia obecnie od 3900 do 4300 euro brutto miesięcznie. Absolwenci studiów licencjackich rozpoczynają pracę z wynagrodzeniem 5300 euro, a magistrowie z 5600 euro. Mistrzowie otrzymują około 5950 euro, z możliwością wyższych zarobków przy większej odpowiedzialności.

Dodatkowo każdy pracownik otrzymuje miesięczny dodatek w wysokości 170 euro oraz roczną premię. W ostatnich latach średnia roczna premia, zastępująca dodatek urlopowy i świąteczny, wynosiła około 4360 euro. W ubiegłym roku wzrosła do ponad 4730 euro.

Pracownik produkcyjny ze standardowym wynagrodzeniem około 4100 euro osiągał w ostatnim roku łączny dochód roczny na poziomie 56 000 euro brutto. Dodatkowo przysługują dodatki za pracę w nocy i w niedziele. Standardowy tydzień pracy wynosi 35 godzin, a pracownicy mają prawo do 36 dni wolnych w roku.

Dla porównania, średnie wynagrodzenie brutto w pełnym wymiarze czasu pracy we wszystkich branżach w Niemczech wynosiło w ubiegłym roku około 4500 euro według danych Federalnego Urzędu Statystycznego. Mediana wynagrodzenia według portalu Stepstone wynosiła 3650 euro, co oznacza, że połowa zatrudnionych zarabiała więcej, a połowa mniej.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(13)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Brawo
miesiąc temu
Jazda z tymi koncernami. VW ma kilka mld zysku. To nie jest firma w kryzysie. W każdej firmie robią takie machloje,żeby nieroby w biurach swoje prowizje dostały. Mam nadzieję, że za swoją pazerność wkrótce zapłacą. Nawet jak ma to wywołać wielki kryzys to niech ten chory system w końcu padnie. U nas w firmie na jednego ( spawacza,operatora cnc i malarza proszkowego w jednym.....taka optymalizacja) przypada 5 darmozjadów. Do tego obcieli nam o 90% refundacje kosztów dojazdu do pracy, więc zdziwią się w 2025 roku gdy normy nawet w połowie nie będą wyrobione. Udławią się własną pazernością. Mi się już odechciało starać.
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Ekonomista
miesiąc temu
Kluczowe pytanie jest następujące: Kto odpowiada za kryzys w branży motoryzacyjnej? Odpowiedź jest prosta: ci którzy forsują samochody elektryczne zamiast spalinowych.
Adler
miesiąc temu
Zielony cud gospodarczy Więcej samochodzików na baterie wiatraków paneli etsów walki z CO2 a będzie lepiej 🤣
Dużo
miesiąc temu
to zarabiali 20 lat temu, teraz te pieniądze są dużo mniej warte. U nas to samo, niby zarabia się więcej niż 5 lat temu ale o ile mniej jest warta ta niby większa pensja jak przyjdzie coś kupić?
NAJNOWSZE KOMENTARZE (13)
🧐oooo
miesiąc temu
Teraz wiemy dlaczego te Ałdi takie drogie,teuer są...🥴
Dolares
miesiąc temu
Caly zachod pada.Ideologicznie,moralnie i finansowo.Wiekszosc firm to finansowe trupy sztucznie podtrzymywane przy zyciu.Problemy motoryzacji i promocja elektrykow to jeden z wielu pomyslow na przyszlosc.Kazda bankrucja ,ciecie kosztow,obnizki wydatkow(wynagrodzen) to coraz wiecej wody w Titanicu. W pewnym momencie peknie mozliwosc dodruku pieniadza na zachodzie i nasz statek zatonie z debilami u steru.Europa stanie sie swiatowym pariasem.Ci co wierza ze perturbacje geopolityczne i gospodarcze sa tylko chwilowe odczuja to na wlasnej skorze ze tak nie bedzie tym razem.Koledzy z Davos dobrze o tym wiedza i dlatego wciskaja na rympal te zielone brednie i skromne zycie w przyszlosci bo wiedza ze bieda w Europie jest niunikniona.Maja nadzieje ze jak ludozerka uwierzy w ich koncept przyszosci to ocalom glowy.Tak wielkie zmiany spoleczne to pewna rewolta.
Tedi
miesiąc temu
Jesli fabryka ma byc zamknieta to strajk jest na reke osobom podejmujacym decyzje o zwolnieniach...
Ads
miesiąc temu
To jak Ti jest, że te zarobki są niby najwyższe w branży a jednocześnie oscylują wokół średniego wynagrodzenia w Niemczech? Czyli skoro jest tak dobrze to czemu jest tak źle? Faktem jest że ostatnie lata to potężny spadek wynagrodzeń spawaczy, elektryków, glazurników. Tylko inżynierów wciąż dużo.
gggg
miesiąc temu
Płaca minimalna musi iść w dół, po to żeby fimy mogły odetchnąć