Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Krzysztof Olszewski
|
aktualizacja

Szerokość toru przestaje mieć znaczenie. PKP wdraża innowacyjne rozwiązanie

5
Podziel się:

Nowoczesny i bazujący na polskiej myśli technicznej – taki jest nowy system, którego wdrożenie pozwoli usprawnić ruch pociągów przez wschodnią granicę Polski. Dzięki zastosowaniu rozwiązań technicznych systemu POLSUW możliwe będzie wyeliminowanie wielogodzinnych postojów na stacjach granicznych, które wynikają z konieczności wymiany kół w wagonach.

Lokomotywa PKP Cargo
Lokomotywa PKP Cargo (Materiały prasowe, PKP Cargo)

Podpisana przez PKP umowa obejmuje zakup patentu oraz pełnej dokumentacji wraz z majątkowymi prawami autorskimi do systemu.
POLSUW POZNAŃ, bo tak brzmi jego pełna robocza nazwa, to zestaw kołowy ze zmiennym rozstawem kół. Jest to unowocześniona wersja systemu SUW2000 opracowanego przez Ryszarda Marię Suwalskiego w latach 1992-1998.

Głównym celem rozwiązania jest szybka zmiana rozstawu wózków w pojeździe szynowym w miejscu zmiany rozstawu szyn, czyli zwykle na granicy państw. Pozwala to w znacznym stopniu na skróceniu czasu przejazdu składów towarowych i pasażerskich, na przykład pomiędzy systemami normalnotorowymi i szerokotorowymi, ale też innymi spotykanymi na świecie.

Będzie zdecydowanie szybciej

– Niezwykle cieszy nas to, że kolej stawia na innowacyjne rozwiązania, które są dziełem polskich inżynierów oraz pozwalają na zwiększenie jej konkurencyjności, a co za tym idzie również atrakcyjności transgranicznych przewozów pasażerskich i towarowych. W realizowanych dziś operacjach logistycznych liczy się czas, a po wdrożeniu tego rozwiązania to właśnie oszczędność czasu będzie największą zaletą dla przewoźników – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

– Zakup technologii POLSUW to dla nas wielki sukces. Po jego wdrożeniu w składach towarowych i pasażerskich wzrośnie konkurencyjność spółek Grupy PKP w rejonie euroazjatyckiego obszaru kolejowego. Drugim ważnym aspektem jest możliwość jego zastosowania wewnątrz kraju na styku linii normalnotorowych oraz szerokotorowych, używanych przez LHS – dodaje Mirosław Antonowicz, członek zarządu PKP S.A.

Dobra współpraca z inżynierami

POLSUW POZNAŃ powstał w wyniku współpracy specjalistów z PKP S.A., Politechniki Warszawskiej, Politechniki Poznańskiej oraz Instytutu Kolejnictwa w Warszawie. Bazą dla stworzenia nowego systemu było rozwiązanie SUW2000, zaprojektowane przez dr. hab. Ryszarda Marię Suwalskiego przy współpracy z Dariuszem Michalakiem. W systemie POLSUW POZNAŃ zastosowano nowe rozwiązania technologiczne, w wyniku których znacząco zostaną ograniczone koszty życia produktu. Efekt ten będzie uzyskany poprzez zmniejszeniu kosztów produkcji, a także eksploatacji.

Zakup systemu POLSUW stanowi początek prac badawczo-rozwojowych, których celem jest uzyskanie dopuszczenia do stosowania w euroazjatyckim obszarze kolejowym.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(5)
Mario
5 lata temu
PKP inwestuje... Wygląda jakby miało być w niedługim czasie sprzedane zachodnim kapitalistom.
.munion
5 lata temu
Między Francją a Hiszpanią jeździły pociągi TALGO. Nic nowego
Tomek
5 lata temu
Ograniczone koszty życia produktu - to brzmi jakby mieli produkować bubla , który szybko się zepsuje
Matt
5 lata temu
1992r. To już nie taki innowacyjny, prawie 30 lat nie korzystano...
Karol
5 lata temu
Brawo dla Polskich inżynierów!