Tak Czesi chcą podbić Polskę. Prezes RegioJet o planach przewoźnika

Czeski przewoźnik kolejowy RegioJet rozpocznie przewozy w Polsce już w czwartek - 18 września. Firma kupiła 195 wagonów i planuje uruchomić 23 składy pociągów. Pierwszy pociąg pojedzie na trasie Kraków-Warszawa. O planach rozwoju z portalem zdoprawy.cz rozmawiał prezes spółki Radim Jančura.

RegioJet chce podbić PolskęRegioJet chce podbić Polskę. Na zdjęciu prezes spółki Radim Jančura
Źródło zdjęć: © Wikimedia | Petr Štefek
Robert Kędzierski

RegioJet to jeden z największych prywatnych przewoźników kolejowych w Czechach, który od lat konkuruje z państwowym przewoźnikiem České dráhy. Firma należy do czeskiego przedsiębiorcy Radima Jančury, który zbudował swoją pozycję na rynku transportowym, oferując tańsze bilety i wyższy standard obsługi. Przewoźnik obsługuje połączenia nie tylko w Czechach, ale także na Słowacji, w Austrii i na Węgrzech.

W Polsce RegioJet rozpocznie działalność od połączenia między Krakowem a Warszawą już 18 września. W grudniu firma planuje uruchomić cztery dodatkowe trasy - Warszawa-Poznań, Kraków-Warszawa-Gdynia, Warszawa-Ostrawa-Praga oraz Warszawa-Ostrawa-Wiedeń. Właściciel firmy Radim Jančura poinformował, że dla polskiego rynku zakupiono już 195 wagonów, które będą stopniowo modernizowane.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

5 tys. zł za jeden dzień jazdy. Ujawnia kim są jego klienci

Strategia wejścia na polski rynek. Radim Jančura wyjaśnia

Jančura wyjaśnił, że firma celowo kupuje starsze wagony, aby zminimalizować ryzyko przy wchodzeniu na nowy rynek. Do sezonu 2025/26 RegioJet planuje przygotować do eksploatacji od 90 do 100 wagonów. Pozostałe pojazdy przejdą rekonstrukcję i zostaną wprowadzone do ruchu od grudnia 2026 roku. Docelowo przewoźnik chce obsługiwać polski rynek 23 składami pociągów.

Plan modernizacji obejmuje kilka typów wagonów. Około 40 wagonów klasy Bm z byłej pierwszej klasy niemieckich kolei Deutsche Bahn otrzyma oznaczenie Ap - z tego 25 trafi na polskie linie, a reszta pozostanie w Czechach. Kolejne 40 wagonów Am z pierwszej klasy szwajcarskich i niemieckich kolei zostanie przebudowanych na standard Business - 15 pozostanie na czeskim rynku, a 25 trafi do Polski.

Starsze pojazdy idealnie nadają się do wejścia na rynek przy zminimalizowanym ryzyku - wyjaśnił Jančura

System czterech klas i plany rozwoju

RegioJet zamierza zachować w Polsce swój sprawdzony system czterech klas podróży - Low Cost, Standard, Relax i Business. Około 100 wagonów Bp otrzyma całkowicie nowe fotele od producenta Borcad, które po raz pierwszy zostały zaprezentowane na targach InnoTrans w Berlinie. Dodatkowo 32 nowo zakupione w tym roku wagony Am zostaną wyposażone w kuchnie i oznaczone jako Ak - 25 z nich będzie jeździć w Polsce, a 7 pozostanie w Czechach.

Firma planuje również modernizację swoich obecnych składów w Czechach, wprowadzając nowe fotele w klasach Relax, Business i Low Cost. RegioJet posiada obecnie łącznie 415 wagonów, z czego prawie wszystkie są przystosowane do prędkości 200 km/h. Na obecnych liniach IC i R8 w Czechach eksploatuje 220 wagonów. Jančura zapowiedział także, że firma rozważa zakup zupełnie nowych wagonów, szczególnie do obsługi połączeń w ramach zobowiązań służby publicznej. Pierwsze miesiące działalności w Polsce mają posłużyć dodatkowemu szkoleniu personelu.

Wybrane dla Ciebie
Reforma emerytalna pogrąży rząd Merza? Sądny dzień w Bundestagu
Reforma emerytalna pogrąży rząd Merza? Sądny dzień w Bundestagu
Karol Nawrocki zdecydował ws. miliardów dla NFZ
Karol Nawrocki zdecydował ws. miliardów dla NFZ
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025