Tak Czesi chcą podbić Polskę. Prezes RegioJet o planach przewoźnika
Czeski przewoźnik kolejowy RegioJet rozpocznie przewozy w Polsce już w czwartek - 18 września. Firma kupiła 195 wagonów i planuje uruchomić 23 składy pociągów. Pierwszy pociąg pojedzie na trasie Kraków-Warszawa. O planach rozwoju z portalem zdoprawy.cz rozmawiał prezes spółki Radim Jančura.
RegioJet to jeden z największych prywatnych przewoźników kolejowych w Czechach, który od lat konkuruje z państwowym przewoźnikiem České dráhy. Firma należy do czeskiego przedsiębiorcy Radima Jančury, który zbudował swoją pozycję na rynku transportowym, oferując tańsze bilety i wyższy standard obsługi. Przewoźnik obsługuje połączenia nie tylko w Czechach, ale także na Słowacji, w Austrii i na Węgrzech.
W Polsce RegioJet rozpocznie działalność od połączenia między Krakowem a Warszawą już 18 września. W grudniu firma planuje uruchomić cztery dodatkowe trasy - Warszawa-Poznań, Kraków-Warszawa-Gdynia, Warszawa-Ostrawa-Praga oraz Warszawa-Ostrawa-Wiedeń. Właściciel firmy Radim Jančura poinformował, że dla polskiego rynku zakupiono już 195 wagonów, które będą stopniowo modernizowane.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
5 tys. zł za jeden dzień jazdy. Ujawnia kim są jego klienci
Strategia wejścia na polski rynek. Radim Jančura wyjaśnia
Jančura wyjaśnił, że firma celowo kupuje starsze wagony, aby zminimalizować ryzyko przy wchodzeniu na nowy rynek. Do sezonu 2025/26 RegioJet planuje przygotować do eksploatacji od 90 do 100 wagonów. Pozostałe pojazdy przejdą rekonstrukcję i zostaną wprowadzone do ruchu od grudnia 2026 roku. Docelowo przewoźnik chce obsługiwać polski rynek 23 składami pociągów.
Plan modernizacji obejmuje kilka typów wagonów. Około 40 wagonów klasy Bm z byłej pierwszej klasy niemieckich kolei Deutsche Bahn otrzyma oznaczenie Ap - z tego 25 trafi na polskie linie, a reszta pozostanie w Czechach. Kolejne 40 wagonów Am z pierwszej klasy szwajcarskich i niemieckich kolei zostanie przebudowanych na standard Business - 15 pozostanie na czeskim rynku, a 25 trafi do Polski.
Starsze pojazdy idealnie nadają się do wejścia na rynek przy zminimalizowanym ryzyku - wyjaśnił Jančura
System czterech klas i plany rozwoju
RegioJet zamierza zachować w Polsce swój sprawdzony system czterech klas podróży - Low Cost, Standard, Relax i Business. Około 100 wagonów Bp otrzyma całkowicie nowe fotele od producenta Borcad, które po raz pierwszy zostały zaprezentowane na targach InnoTrans w Berlinie. Dodatkowo 32 nowo zakupione w tym roku wagony Am zostaną wyposażone w kuchnie i oznaczone jako Ak - 25 z nich będzie jeździć w Polsce, a 7 pozostanie w Czechach.
Firma planuje również modernizację swoich obecnych składów w Czechach, wprowadzając nowe fotele w klasach Relax, Business i Low Cost. RegioJet posiada obecnie łącznie 415 wagonów, z czego prawie wszystkie są przystosowane do prędkości 200 km/h. Na obecnych liniach IC i R8 w Czechach eksploatuje 220 wagonów. Jančura zapowiedział także, że firma rozważa zakup zupełnie nowych wagonów, szczególnie do obsługi połączeń w ramach zobowiązań służby publicznej. Pierwsze miesiące działalności w Polsce mają posłużyć dodatkowemu szkoleniu personelu.