Takiej drogi rowerowej jeszcze nie było. Cyklostradą dojedziemy do Niemiec i Czech
Cyklostrada Dolnośląska, czyli sieć dróg rowerowych, która w przyszłości ma liczyć 2 tys. kilometrów, to największy realizowany na Dolnym Śląsku projekt związany z budową infrastruktury rowerowej. Aktualnie w regionie, według danych samorządu województwa, jest 640 kilometrów tras rowerowych.
Cylklostrada Dolnośląska to przedsięwzięcie realizowane przez samorząd województwa dolnośląskiego we współpracy z samorządami lokalnymi.
Cyklostrada Dolnośląska. 2 tys. kilometrów dróg
Dolny Śląsk, jako jeden z pierwszych regionów w Polsce, podjął temat dróg rowerowych w sposób tak kompleksowy. Wspólnie z ekspertami i przedstawicielami środowiska miłośników turystyki rowerowej tworzymy strategię budowy sieci dróg rowerowych w całym regionie - powiedział PAP marszałek województwa dolnośląskiego Cezary Przybylski.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Halo Polacy. Nie musi nocować w pięciogwiazdkowych hotelach. Luksus ma na co dzień
Zadbaliśmy również o wypracowanie standardów projektowych, dzięki którym nowo budowane drogi będą bezpieczne, funkcjonalne, przyjazne dla użytkowników i środowiska - dodał samorządowiec.
Cyklostradę Dolnośląską ma tworzyć sieć tras rowerowych, która z jednej strony będą służyć turystyce rowerowej, z drugiej zaś, poprzez integrację tras rowerowych z dolnośląską siecią kolejową, usprawnią usługi transportowe, powodując, że będzie w regionie mniej miejsc wykluczonych komunikacyjnie.
Urzędnicy z Dolnośląskiego Urzędu Marszałkowskiego podkreślają, że projekt cyklostrady oparty jest o sieć głównych tras rowerowych obejmujących cały region. Drogi te łączą się również z trasami rowerowymi po stronie czeskiej i niemieckiej.
Planowano, że łącza długość tras rowerowych cyklostrady ma wynieść 2 tys. kilometrów, obecnie jest to 640 kilometrów tras rowerowych, przy czym dane te nie obejmują ścieżek rowerowych w obrębie miast.
Jak podkreślono, to projekt wieloletni, a prace projektowe dla poszczególnych odcinków tras rowerowych będą po połowie finansowane przez samorząd województwa i gminy.
Region inwestuje w turystykę rowerową
W regionie realizowanych jest też szereg innych inwestycji związanych z turystyką rowerową. Na przykład na Ziemi Kłodzkiej powstało ponad 200 km tras rowerowych Singletrack Glacensis. Ten system górskich szlaków rowerowych pozwala na przejechanie niemal całej Ziemi Kłodzkiej ścieżkami rowerowymi typu singletrack.
W regionie powstaną też "parki" służące do doskonalenia techniki jazdy dla dyscypliny MTB "cross country". Do udziału w tym przedsięwzięciu zgłosiło się 30 dolnośląskich gminy. "Parki" będą budowane ze środków samorządu województwa dolnośląskiego, Ministerstwa Sportu i Turystyki oraz budżetów gmin.
W Bielawie planowana jest budowa Dolnośląskiego Kolarskiego Toru Szosowego, który ma spełniać funkcję szkoleniowe. Według założeń, mają się tam też odbywać imprezy sportowe.