Tesla Muska wciąż na szczycie, ale jest problem
Dwa modele Tesli otwierają zestawienie najpopularniejszych aut elektrycznych w Polsce w tym roku, choć spada sprzedaż pojazdów produkowanych przez firmę Elona Muska. W pierwszych trzech kwartałach sprzedaż elektryków podwoiła się rok do roku.
Od początku roku do końca września zarejestrowano w Polsce 27,2 tys. samochodów elektrycznych, o 97 proc więcej niż przed rokiem.
Tak rośnie rynek elektryków
Park osobowych elektryków liczył na koniec trzeciego kwartału 102,4 tys. pojazdów – wynika z danych iBRM Samar. Infrastruktura do ładowania składała się natomiast, według PSNM, z 11,2 tys. punktów. Oznacza to, że na 1 punkt ładowania przypadało nieco ponad 9 aut, nieznacznie więcej niż rok temu. Dostępna do użytku infrastruktura zwiększyła się w ciągu roku o 40 proc., a park samochodów elektrycznych urósł o 53 proc.
"Była podjęta próba odkupu". Sowa o sprzedaży działki pod CPK
- Pomimo wyraźnego przyspieszenia sprzedaży aut elektrycznych w tym roku, Polska jest krajem, w którym liczba elektryków przypadających na jeden punkt ładowania jest wciąż niska. To zasługa ogromnych inwestycji w budowę stacji, jakie zostały poczynione w ostatnich 3 latach. Spodziewam się, że w najbliższych 2 latach liczba aut przypadających na punkt ładowania zwiększy się, ponieważ tempo wzrostu sprzedaży elektryków nadal będzie wyraźnie dwucyfrowe, a dynamika budowy i oddawania nowych stacji będzie maleć. Kolejki przy "ładowarkach" nam jednak nie grożą - ocenia Grigoriy Grigoriev, dyrektor generalny Powerdot w Polsce, jednego z największych operatorów stacji ładowania.
Sprzedaż spada, ale Tesla wciąż dominuje
Pomimo spadku sprzedaży w tym roku pozycję zarówno lidera, jak i wicelidera rynku utrzymała Tesla. Miejsce numer jeden nadal należy do Modelu Y, który - z liczbą 1934 zarejestrowanych pojazdów - odnotował wzrost o 7 proc. Aż o jedną piątą spadła natomiast sprzedaż Modelu 3 (1440 zarejestrowane auta w trzech pierwszych kwartałach br.).
Niespodzianką jest obecność na trzecim miejscu Citroena eC3, a także modelu TO3 jeszcze do niedawna nieznanej chińskiej marki Leapmotor, która zawojowała rynek ofertą leasingu swojego miejskiego samochodu za 99 zł netto miesięcznie (977 rejestracji, sprzedaż na większą skalę ruszyła dopiero w kwietniu). Piątą lokatę zajął też "chińczyk" – BYD Dolphin Surf, który może się już pochwalić liczbą 864 rejestracji, chociaż jest dostępny w Polsce zaledwie od kilku miesięcy.
Zgodnie z szacunkiem Powerdot, przejechanie 100 km jednym z najpopularniejszych obecnie w Polsce elektrykiem, Citroenem eC3, kosztuje średnio 19 zł w przypadku ładowania domowego oraz średnio 27 zł w przypadku miksu energii pochodzącej z gniazdka w domu oraz z szybkich stacji publicznych (80/20%). Koszty tankowania samochodu z napędem spalinowym w obu wypadkach są wyższe.