Minister Andrzej Adamczyk podczas konferencji prasowej zapewniał, że rząd robi wszystko, co może, aby problem na polsko-ukraińskiej granicy rozwiązać.
Członek rządu nie ma wątpliwości, że trudna sytuacja na granicy jest następstwem zablokowania portów ukraińskich.
Dzisiaj państwo ukraińskie korzysta praktycznie tylko z kanałów transportowych, ciągów logistycznych kierowanych przez polsko-ukraińską granicę — powiedział minister Adamczyk.
Minister przypomniał, że decyzją KE do czerwca 2023 r. zostały zawieszone zezwolenia drogowe dla przedsiębiorców z Ukrainy.
-To oznacza, że dzisiaj mamy na granicy od 30 do 40 proc. ciężarówek więcej aniżeli jeszcze rok temu, szczególnie samochodów ciężarowych z Ukrainy - powiedział polityk.
Szef Ministerstwa Infrastruktury wyraził przekonanie, że w najbliższym czasie uda się rozwiązać te problemy, "które pojawiają się również w związku z wojną w Ukrainie".
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Tak wyglądają kolejki na granicy
Informując o sytuacji na polsko-ukraińskich towarowych przejściach granicznych rzecznik lubelskiej IAS w Lublinie Michał Deruś przekazał w piątek, że w Dorohusku na wjazd do Polski, według informacji strony ukraińskiej, oczekuje 2820 ciężarówek, czas oczekiwania wynosi 112 godzin, a w ciągu ostatniej 12-godzinnej zmiany odprawiono 24 pojazdy. Natomiast w kolejce na wyjazd z Polski w Dorohusku znajduje się 1000 ciężarówek, czas oczekiwania to 45 godzin, a w ciągu ostatniej zmiany funkcjonariusze odprawili 24 pojazdy.
Rzecznik lubelskiej IAS poinformował, że w kolejce do przejścia towarowego w Hrebennem po wschodniej stronie granicy znajduje się 700 ciężarówek, czas oczekiwania to 60 godzin, a w czasie ostatniej 12-godzinnej zmiany do Polski wjechało 161 pojazdów. Na wyjeździe z Polski stoi 830 ciężarówek, czas oczekiwania to 50 godzin, a funkcjonariusze odprawili 181 pojazdów.
Deruś wyjaśniał, że kolejki ciężarówek po ukraińskiej stronie wynikają z dużego wzrostu transportu towarów, głównie produktów zbożowych, czy żywnościowych, które podlegają obowiązkowej kontroli m.in. przez służby: weterynaryjne, sanitarne, fitosanitarne. Z jego informacji wynika, że Krajowa Administracja Skarbowa podejmuje szereg przedsięwzięć zmierzających do usprawnienia kontroli granicznej, by ograniczyć blokowanie ruchu ciężarowego przez pojazdy oczekujące na kontrolę inspekcji.