- Rozpoczyna się wiercenie tunelu. To chwila ważna. Wiemy, że ten tunel powstanie, a Rzeczpospolita Polska będzie połączona - powiedział wicepremier Jarosław Kaczyński.
- Mój śp. brat mówił, że silne Pomorze Zachodnie to polska racja stanu. To ważne słowa, którymi kierował się on i my się kierujemy. To słowa, które wyrażają dążenie, by Polska była pełnym, jednolitym, zintegrowanym i silnym krajem - dodał.
- Ta inwestycja z punktu widzenia kalkulacji ekonomicznych mogła być podawana w wątpliwość. I była. Ale na szczęście byli tacy, którzy zdecydowanie i jednoznacznie dążyli do przełamania tych wątpliwości - podkreślił.
Na to, że mieszkańcy Świnoujścia długo czekali na łatwiejsze połączenie niż prom, zwracał uwagę premier Mateusz Morawiecki. - To potężne wiertło będzie kruszyć nie tylko warstwy ziemi, ale i bariery niemożności słabości i uległości - dodał premier. - Bardzo wiele koniecznych do normalnego rozwoju przedsięwzięć natrafiało na bariery. Ten tunel był planowany od dziesiątek lat.
Szef rządu przypomniał, że niedaleko przebiega gazociąg Nord Stream. - To wyraz imperialnych dążeń naszego sąsiada. Musimy realizować nasze interesy w tych trudnych okolicznościach - dodał Morawiecki.
Z kolei Joachim Brudziński podkreślił, że tysiące Polaków czekało na tę inwestycję. - Spełniamy marzenie naszych dziadków i rodziców - zaznaczył.
Tunel pod Świną ma pochłonąć 912 mln zł. Znaczną część tej kwoty pokryje Unia Europejska (775 mln zł), resztę wyłoży miasto Świnoujście. Drążyć go ma specjalnie sprowadzona z Chin maszyna TBM "Wyspiarka".
Szacuje się, że w dobę powstawać będzie do 12 metrów tunelu. Całość mam mieć długość 1780 metrów. Kierowcy będą mogli nim przejechać we wrześniu 2022 roku.
Głośne zapowiedzi budowy połączenia padły w 2007, kiedy ówczesny premier Jarosław Kaczyński obiecywał budowę tunelu. PiS jednak przegrał wybory i dopiero w kampanii w 2015 r temat powrócił i znów padły obietnice. Prace nad przygotowaniem tej inwestycji trwały niemal równo cztery lata, nim pod koniec 2019 roku podpisano zezwolenie na realizację inwestycji. Samo drążenie tunelu rozpoczyna się dopiero teraz.
Maszynę wyprodukowano i zaprojektowano w Chinach specjalnie do drążenia tunelu pod Świną. Wykonanie TBM (Tunnel Boring Machine) zlecono firmie China Railway Engineering Group Co. Ltd (CREG).
TBM Wyspiarka liczy 101 metrów długości, waży 2740 ton. Zewnętrzna średnica maszyny to 13,46 metrów, a sama tarcza 12 metrów, tak więc jej średnica wiercenia to ok. 13,5 m.
Maszyna będzie w stanie wydrążyć maksymalnie sześć centymetrów tunelu w ciągu minuty. Drążąc, będzie jednocześnie układała betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów. Szacuje się, że na dobę ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli przygotuje ok. 10-12 metrów tunelu.