Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|

Tunel pod Świną. Oficjalnie rusza jego drążenie. Kaczyński: "Ta inwestycja wchodzi w czas decydujący"

794
Podziel się:

Właśnie oficjalnie rozpoczęły się prace przy drążeniu tunelu łączącego Wolin z wyspą Uznam. - Potrzebna była wola. Z punktu widzenia kalkulacji ekonomicznych ta inwestycja mogła być poddawana w wątpliwość. I była. Trzeba było zdecydowania - stwierdził wicepremier Jarosław Kaczyński.

Tunel pod Świną. Oficjalnie rusza jego drążenie. Kaczyński: "Ta inwestycja wchodzi w czas decydujący"
Budowa tunelu pod Świną (PAP, PAP, Marcin Bieleck)

- Rozpoczyna się wiercenie tunelu. To chwila ważna. Wiemy, że ten tunel powstanie, a Rzeczpospolita Polska będzie połączona - powiedział wicepremier Jarosław Kaczyński.

- Mój śp. brat mówił, że silne Pomorze Zachodnie to polska racja stanu. To ważne słowa, którymi kierował się on i my się kierujemy. To słowa, które wyrażają dążenie, by Polska była pełnym, jednolitym, zintegrowanym i silnym krajem - dodał.

- Ta inwestycja z punktu widzenia kalkulacji ekonomicznych mogła być podawana w wątpliwość. I była. Ale na szczęście byli tacy, którzy zdecydowanie i jednoznacznie dążyli do przełamania tych wątpliwości - podkreślił.

Na to, że mieszkańcy Świnoujścia długo czekali na łatwiejsze połączenie niż prom, zwracał uwagę premier Mateusz Morawiecki. - To potężne wiertło będzie kruszyć nie tylko warstwy ziemi, ale i bariery niemożności słabości i uległości - dodał premier. - Bardzo wiele koniecznych do normalnego rozwoju przedsięwzięć natrafiało na bariery. Ten tunel był planowany od dziesiątek lat.

Szef rządu przypomniał, że niedaleko przebiega gazociąg Nord Stream. - To wyraz imperialnych dążeń naszego sąsiada. Musimy realizować nasze interesy w tych trudnych okolicznościach - dodał Morawiecki.

Z kolei Joachim Brudziński podkreślił, że tysiące Polaków czekało na tę inwestycję. - Spełniamy marzenie naszych dziadków i rodziców - zaznaczył.

Tunel pod Świną ma pochłonąć 912 mln zł. Znaczną część tej kwoty pokryje Unia Europejska (775 mln zł), resztę wyłoży miasto Świnoujście. Drążyć go ma specjalnie sprowadzona z Chin maszyna TBM "Wyspiarka".

Szacuje się, że w dobę powstawać będzie do 12 metrów tunelu. Całość mam mieć długość 1780 metrów. Kierowcy będą mogli nim przejechać we wrześniu 2022 roku.

Zobacz także: Nowa Zakopianka. Tak buduje się najdłuższy tunel w Polsce

Głośne zapowiedzi budowy połączenia padły w 2007, kiedy ówczesny premier Jarosław Kaczyński obiecywał budowę tunelu. PiS jednak przegrał wybory i dopiero w kampanii w 2015 r temat powrócił i znów padły obietnice. Prace nad przygotowaniem tej inwestycji trwały niemal równo cztery lata, nim pod koniec 2019 roku podpisano zezwolenie na realizację inwestycji. Samo drążenie tunelu rozpoczyna się dopiero teraz.

Maszynę wyprodukowano i zaprojektowano w Chinach specjalnie do drążenia tunelu pod Świną. Wykonanie TBM (Tunnel Boring Machine) zlecono firmie China Railway Engineering Group Co. Ltd (CREG).

TBM Wyspiarka liczy 101 metrów długości, waży 2740 ton. Zewnętrzna średnica maszyny to 13,46 metrów, a sama tarcza 12 metrów, tak więc jej średnica wiercenia to ok. 13,5 m.

Maszyna będzie w stanie wydrążyć maksymalnie sześć centymetrów tunelu w ciągu minuty. Drążąc, będzie jednocześnie układała betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów. Szacuje się, że na dobę ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli przygotuje ok. 10-12 metrów tunelu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(794)
WYRÓŻNIONE
kris
4 lata temu
PiS kupuje maszynę i zleca drążenie kanału Chińczykom . Od ChRL chce kupić szczepionki , dla ChRL chce budować szlak jedwabny . Ale kase ciągną z UE. Podobną mentalność mają niektóre kraje afrykańskie i podobnie skończymy.
tekla
4 lata temu
to teraz stempka w Szczecinie! Ten prom co to miał nas uwznioślić
łubu -dubu
4 lata temu
hura ,hura , niech żyje !
NAJNOWSZE KOMENTARZE (794)
dżolo
4 lata temu
A ja się pytam, czemu po zbudowaniu tunelu pod Martwą Wisłą w Gdańsku, maszyna za setki milionów złotych została pocięta i zezłomowana zaraz po wyjęciu na powierzchnię, mimo że mogłaby wywiercić jeszcze kilka podobnych tuneli? Koszty transportu zapytacie? I Gdańsk i Świnoujście leżą nad morzem...
POLAK mały
4 lata temu
,,a ja wiem jak będzie wabił się ten tunel". ,,tusek " !!!
kijwmrowisko
4 lata temu
No cóż coś trzeba gadać, aleeee z mojej emerytury ze 100 % wpłaconych podatków oddajecie mi tylko 14 % czyli "13", ale robicie "łachę" , KRZYKU , że oddajom ludziom.
west
4 lata temu
kaczorek dlaczego nie kwakles ze kasa na tunel w 85% z UE,pewnie dlatego zeby zwinac z kolesiami?
nie obatel
4 lata temu
Przeciwstawiać tunelik pod Świną rurociągowi Nord Stream 2. To trzeba mieć wyobraźnie. I to jeszcze za duże pieniądze z UE w tym niemieckiego podatnika.
...
Następna strona