Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. PRC
|
aktualizacja

Tunel w Świnoujściu. Ma zapewnić stałe połączenie z resztą kraju

17
Podziel się:

To jedna z dłużej oczekiwanych inwestycji w Polsce. Wielokrotnie opóźniana i przekładana. W piątek wreszcie rozpocznie się drążenie tunelu pod Świną.

Tunel w Świnoujściu. Ma zapewnić stałe połączenie z resztą kraju
Tunel pod Świną drążyć będzie sprowadzona z Chin maszyna TBM (Tunnel Boring Machine) (GDDKiA)

Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine – ang. maszyna drążąca tunel) oficjalnie rozpocznie drążenie tunelu na wyspie Uznam w piątek.

Według planów po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na wyspie Wolin. Maszyna będzie w stanie wydrążyć maksymalnie sześć centymetrów tunelu w ciągu minuty.

Drążąc, będzie jednocześnie układała betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów. Szacuje się, że na dobę ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli przygotuje ok. 10-12 metrów tunelu. Kierowcy będą mogli nim przejechać dopiero we wrześniu przyszłego roku.

Zobacz także: Nowa Zakopianka. Tak buduje się najdłuższy tunel w Polsce

- Najistotniejsze jest stałe połączenie ostatniego miejsca w Polsce, które nie ma takiego połączenia, a transport odbywa się tylko i wyłącznie przez połączenie promowe - stwierdził wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Jak dodał, "to jest z jednej strony symboliczny element włączenia tego miejsca, które przecież tyle lat czekało od czasów zakończenia drugiej wojny światowej na to, aby w końcu mieć stałe połączenie z Polską".

Pierwsze głośne zapowiedzi budowy połączenia padły w 2007, kiedy ówczesny premier Jarosław Kaczyński obiecywał budowę tunelu. - Będzie wybudowany tunel. Najdłuższy w Polsce - zapowiedział w Świnoujściu.

PiS jednak przegrał wybory i dopiero w kampanii, w 2015 r temat powrócił i znów padły obietnice. Prace nad przygotowaniem tej inwestycji trwały niemal równo cztery lata nim podpisano zezwolenie na realizację inwestycji pod koniec 2019 roku. Samo drążenie tunelu rozpoczyna się dopiero teraz.

Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości.

Gigantyczna maszyna TBM o wadze ponad 3 tys. ton, długości 105 m i 13,4 m średnicy, powstała w Chinach. W październiku rozłożona na części przypłynęła do Świnoujścia; została rozładowana i przewieziona na plac budowy obok komory startowej na wyspie Uznam.

Według świnoujskiego magistratu, będzie to najdłuższa przeprawa podwodna w Polsce; 1484 metry tunelu drążonego TBM, natomiast z odcinkami tunelu wykonanego metodami stropowymi cały tunel będzie miał długość 1780 metrów.

Koszt budowy tunelu to ponad 912 mln zł, z czego przeszło 775 mln zł to dofinansowanie z Unii Europejskiej. Resztę miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu. Prace mają zakończyć się w ostatnim kwartale 2022 r.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(17)
oobio
3 lata temu
Faktem jest, że porozumienie w sprawie tunelu, do którego podpisano wczoraj aneks, powstało w 2007 roku, kiedy rządziło Prawo i Sprawiedliwość. Jednak dzięki politykom PO udało się zdobyć pieniądze na konieczną do budowy tunelu dokumentację. - Widzę, że euforia związana z przejęciem rządów sprawiła, że posła Szałabawkę zaczęła zawodzić pamięć - mówi w rozmowie z Onetem poseł Marchewka z PO. - Dlatego przypomnę panu posłowi dwie daty. Pierwsza to 26 września 2014 roku. Tego dnia miasto Świnoujście otrzymało prawie 5 mln zł na opracowanie dokumentacji pozwalającej rozpocząć budowę tunelu. Na podstawie tej dokumentacji zostanie wybudowany w Świnoujściu tunel. Opracowanie dokumentu było niezbędne dla podjęcia dalszych kroków do realizacji inwestycji. Przypomnę tylko, że umowę o przekazanie środków podpisał marszałek Geblewicz z PO. Druga ważna data to 12 listopada 2014 roku. W tym dniu doszło do podpisania kontraktu terytorialnego pomiędzy samorządem województwa a rządem PO - dodaje. Zdaniem posła Platformy Prawo i Sprawiedliwość jedynie dokończyło dzieło, które rozpoczęła PO. - Nowy rząd PiS zmienił jedynie źródło finansowania inwestycji z budżetu państwa który jest zadłuzony na kilkaset miliardów i nie podoła na fundusze z Unii Europejskiej. Tej niedobrej która Nas ograbia, wyzyskuje i narzuca......
BOB
3 lata temu
Faktem jest, że porozumienie w sprawie tunelu, do którego podpisano wczoraj aneks, powstało w 2007 roku, kiedy rządziło Prawo i Sprawiedliwość. Jednak dzięki politykom PO udało się zdobyć pieniądze na konieczną do budowy tunelu dokumentację. - Widzę, że euforia związana z przejęciem rządów sprawiła, że posła Szałabawkę zaczęła zawodzić pamięć - mówi w rozmowie z Onetem poseł Marchewka z PO. - Dlatego przypomnę panu posłowi dwie daty. Pierwsza to 26 września 2014 roku. Tego dnia miasto Świnoujście otrzymało prawie 5 mln zł na opracowanie dokumentacji pozwalającej rozpocząć budowę tunelu. Na podstawie tej dokumentacji zostanie wybudowany w Świnoujściu tunel. Opracowanie dokumentu było niezbędne dla podjęcia dalszych kroków do realizacji inwestycji. Przypomnę tylko, że umowę o przekazanie środków podpisał marszałek Geblewicz z PO. Druga ważna data to 12 listopada 2014 roku. W tym dniu doszło do podpisania kontraktu terytorialnego pomiędzy samorządem województwa a rządem PO - dodaje. Zdaniem posła Platformy Prawo i Sprawiedliwość jedynie dokończyło dzieło, które rozpoczęła PO. - Nowy rząd PiS zmienił jedynie źródło finansowania inwestycji z budżetu państwa który jest zadłuzony na kilkaset miliardów i nie podoła na fundusze z Unii Europejskiej. Tej niedobrej która Nas ograbia, wyzyskuje i narzuca......
BOB
3 lata temu
Faktem jest, że porozumienie w sprawie tunelu, do którego podpisano wczoraj aneks, powstało w 2007 roku, kiedy rządziło Prawo i Sprawiedliwość. Jednak dzięki politykom PO udało się zdobyć pieniądze na konieczną do budowy tunelu dokumentację. - Widzę, że euforia związana z przejęciem rządów sprawiła, że posła Szałabawkę zaczęła zawodzić pamięć - mówi w rozmowie z Onetem poseł Marchewka z PO. - Dlatego przypomnę panu posłowi dwie daty. Pierwsza to 26 września 2014 roku. Tego dnia miasto Świnoujście otrzymało prawie 5 mln zł na opracowanie dokumentacji pozwalającej rozpocząć budowę tunelu. Na podstawie tej dokumentacji zostanie wybudowany w Świnoujściu tunel. Opracowanie dokumentu było niezbędne dla podjęcia dalszych kroków do realizacji inwestycji. Przypomnę tylko, że umowę o przekazanie środków podpisał marszałek Geblewicz z PO. Druga ważna data to 12 listopada 2014 roku. W tym dniu doszło do podpisania kontraktu terytorialnego pomiędzy samorządem województwa a rządem PO - dodaje. Zdaniem posła Platformy Prawo i Sprawiedliwość jedynie dokończyło dzieło, które rozpoczęła PO. - Nowy rząd PiS zmienił jedynie źródło finansowania inwestycji z budżetu państwa który jest zadłuzony na kilkaset miliardów i nie podoła na fundusze z Unii Europejskiej. Tej niedobrej która Nas ograbia, wyzyskuje i narzuca......
Wrangler
3 lata temu
Im głośniej Niemcy ujadają to tym lepiej w Polsce się dzieje.brswo...tsk trzymać
Klajsterek1
3 lata temu
Brawo mam nadzieję że jak się zbuduje to będziemy mogli pojechać za granicę i może Pan Niedzielski odblokuje tą plandemię.