Tunel w Świnoujściu. Zezwolenie last minute
Budowę tunelu pod Świną PiS obiecywał jeszcze w poprzedniej kampanii, w 2015 r. W poniedziałek, czyli tydzień przed następnymi wyborami rząd uczynił krok w stronę realizacji tej inwestycji. Inwestycja zyskała właśnie zgodę na realizację.
- Rząd rozwiąże ten problem i doprowadzi do budowy tunelu pod Świną - deklarowała poprzednia premier Beata Szydło, odpowiadając na pytania posłów po swoim expose. - Trwają prace nad przygotowaniem tej inwestycji, w tym ustalanie struktury finansowania - wskazywała.
Prace trwały niemal równo cztery lata. W poniedziałek do Świnoujścia pojechali minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk, a wojewoda uroczyście podpisał zezwolenie na realizację inwestycji. Oznacza to, że wykonawcy mogą zacząć budowę tunelu pod Świną.
Zobacz też: ZUS dla przedsiębiorstw Tzw. mały ZUS do zmiany?
Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności, co daje wykonawcy możliwość niezwłocznego przystąpienia do prac budowlanych.
- Przez kilkadziesiąt lat nie udawało się połączyć Świnoujścia z lądem połączeniem drogowym. Obecny rząd tę niemoc przełamuje – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Tunel wybuduje konsorcjum firm PORR, Gulermak i Energopol Szczecin. Kontrakt o wartości 793 mln zł realizowany jest w formule projektuj i buduj. 775,6 mln zł wyłoży Unia Europejska.
Tunel ma być gotowy za trzy lata. Nowa stała przeprawa w Świnoujściu połączy wyspy Uznam i Wolin, które rozdziela cieśnina Świna, będąca również częścią toru wodnego do portu w Szczecinie. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które nie posiadają wystarczającej przepustowości (co powoduje często wielogodzinny czas oczekiwania na prom) i są wrażliwe na zmienne warunki atmosferyczne.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl