*Kierownictwo linii British Airways ogłosiło, że mimo strajku personelu pokładowego, który rozpoczął się dzisiaj, ponad 60 proc. lotów na dalekich trasach i ponad 50 proc. na trasach europejskich z lotniska Heathrow odbywa się zgodnie z rozkładem.*
Doniesienia z rana mówią o zakłóceniach połączeń regionalnych z lotniska Heathrow m.in. z Manchesterem i Glasgow oraz niektórych połączeń europejskich m.in. z Amsterdamem, Paryżem, Mediolanem i Monachium.
British Airlines nie przewiduje żadnych zakłóceń lotów z Gatwick ani z City Airport (wschodni Londyn). Przewoźnik nie potwierdził dotychczas, czy - jak w przypadku wcześniejszych strajków - wyczarterował kilka samolotów wraz z załogą od konkurentów.
Pierwszy z serii trzech pięciodniowych strajków ogłoszonych przez związek zawodowy Unite potrwa do piątku włącznie. Jest to kolejny etap zadawnionego sporu o organizację pracy, płace, awanse i obciążenie obowiązkami.
Perspektywę porozumienia stron komplikuje dodatkowy spór o odebranie strajkującym, w czasie wcześniejszego marcowego strajku, przywileju taniego latania. BA gotowe jest go przywrócić, ale tylko w ramach ogólnego porozumienia. Związkowcy chcą, by kierownictwo odwołało go w pierwszej kolejności.
Minister transportu Philip Hammond oświadczył w poniedziałek rano, że _ strajk nie rozwiąże spornych kwestii bez względu na to, jak byłyby trudne _.
_ - Miejsca pracy w BA zależą od tego, czy przewoźnik będzie konkurencyjny i czy klienci pozostaną wobec niego lojalni. Aby osiągnąć oba te cele, apeluję do personelu pokładowego i zarządu BA, by nie zakłócały ruchu powietrznego i rozmawiały ze sobą _ - cytuje Hammonda telewizja Sky.
Na krótko przed początkiem strajku obie strony nasiliły wojnę słów, obwiniając się nawzajem o fiasko rozmów, które załamały się w sobotę.
Centrala związkowa Unite i wchodzący w jej skład związek Baasa zrzeszający pracowników pokładowych BA winią za strajk nieustępliwy zarząd BA. Ten z kolei oskarża Unite o niechęć do merytorycznych rozmów i negocjowanie w złej wierze.
Za ostatni rok obrachunkowy linie BA odnotowały stratę w wys. 531 mln funtów szterlingów, najwyższą od prywatyzacji w 1986 roku. Przewoźnik ma w planach połączenie się z Iberią i zawarcie strategicznego sojuszu z American Airlines.
KRYZYS DOŁUJE WYNIKI BRITISH AIRWAYS ( http://www.money.pl/u/money_chart/graphchart_ns.php?ds=-1 week&de=today&sdx=0&i=&ty=1&ug=1&s%5B0%5D=gold&w=460&h=250&cm=0 )