Ukraina praktycznie bez dostępu do morza. Kraj policzył straty w światowym handlu

Ukraina straciła nawet 90 proc. morskiego obrotu towarowego z powodu rosyjskiej agresji - powiedział wiceminister infrastruktury Ukrainy Jurij Waśkow. Z powodu wojny większość portów w kraju jest zamknięta lub zablokowana. W czasach pokoju nawet 75 proc. obrotu towarowego Ukrainy organizowano drogą morską.

Storage silos and shipping cranes at the Port of Odessa in Odessa, Ukraine, on Saturday, Jan. 22, 2022. Russia's troop buildup on the Ukraine border is now being cited by strategists as one of the main threats to global markets, even though President Vladimir Putin has repeatedly said he currently has no plans to attack. Photographer: Christopher Occhicone/Bloomberg via Getty ImagesUkraińcy nie mogą korzystać z własnych portów z powodu rosyjskich blokad dostępu do morza. Na zdjęciu port w Odessie
Źródło zdjęć: © GETTY | Bloomberg

Jak zaznacza ukraiński rząd, teraz bez ograniczeń można korzystać jedynie z portów na Dunaju. A te "są w stanie zapewnić eksport i import nie więcej niż 10 proc. obrotu towarowego, który w czasie pokoju przypadał na wszystkie morskie porty handlowe" – zauważył Jurij Waśkow.

Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo

Biznesy ukraińskie działają mimo wojny. "To fenomen Ukrainy"

Wojna w Ukrainie. Rosja odcięła ukraińskie porty

Zdaniem ukraińskiego wiceministra infrastruktury od początku rosyjskiej inwazji (24 lutego) statki nie mogą już wypływać z portów w: Jużnem, Czarnomorsku i Białogrodzie nad Dniestrem w obwodzie odeskim, a także w Mikołajowie, Odessie oraz Olbii w obwodzie mikołajowskim. To olbrzymi problem dla Ukrainy, lecz rząd zapewnia, że podjął odpowiednie kroki, w celu zwiększenia przepustowości portów dunajskich.

W kwietniu, w porównaniu z lutym tego roku, wyniki zwiększyły się prawie czterokrotnie. W kwietniu eksport i import wyniósł jakieś 850 tys. ton, z czego 450 tys. t to ładunki rolnicze. Ale w porównaniu z czasem pokoju jest to do 15 proc. całego obrotu handlowego – dodał Waśkow.

Waśkow zauważył, że Ukraina może wysłać i przyjąć jedynie ok. 35 proc. ilości towarów sprzed wybuchu wojny. Nawet jeśli uwzględni się obroty handlowe, które przeprowadza są przez zachodnie granice Ukrainy, koleją lub ciężarówkami.

Zamknięta jest również śluza w Kachowce w obwodzie chersońskim, gdzie przebywają rosyjscy żołnierze. Dlatego statki handlowe nie mogą pływać także Dnieprem.

Wybrane dla Ciebie
Trzęsienie ziemi w NBP. Buntownicy stracili departamenty
Trzęsienie ziemi w NBP. Buntownicy stracili departamenty
Skandal z Shein zmobilizował "ósemkę". List do KE podpisała również Polska
Skandal z Shein zmobilizował "ósemkę". List do KE podpisała również Polska
Zwrot w polityce USA. Pokazali strategię. Jest reakcja Unii
Zwrot w polityce USA. Pokazali strategię. Jest reakcja Unii
Demograficzne tsunami uderzy w NFZ. Znamy liczby
Demograficzne tsunami uderzy w NFZ. Znamy liczby
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Nowe prawo podbije ceny mieszkań. Deweloperzy prognozują
Nowe prawo podbije ceny mieszkań. Deweloperzy prognozują
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a