- Ta pierwsza inwestycja została opatrzona nową lepszą umową. Polska stara się, żeby ta umowa była lepsza też dla polskich interesów. Dzięki zmianom w 16 obszarach, ta inwestycja staje się pewniejsza, gwarancje dają nam poczucie bezpieczeństwa tej inwestycji - powiedział premier.
To jest przyjaźń oparta na wiarygodnych decyzjach. Polsce bardzo zależalo na tym, aby ta inwestycja była opłacalna dla obu stron w równym stopniu - dodał.
Na początku kwietnia pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej Wojciech Wrochna mówił, że do podpisania umowy Engineering Development Agreement (EDA) konieczne są zgody wszystkich stron, korporacyjne, czyli spółki Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ) oraz członków konsorcjum Westinghouse-Bechtel.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Umowa EDA ustala ramy współpracy na kolejne miesiące między PEJ a konsorcjum wykonawców, po wygaśnięciu kontraktu na usługi projektowe ESC (Engineering Service Contract).
Elektrownia w 2036 roku
PEJ informowały wcześniej, że podpisanie umowy oznacza, że zaplanowane prace projektowe będą biegły zgodnie z harmonogramem.
EDA obejmuje kontynuację sprecyzowanych prac projektowych, związanych m.in. z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych, licencji i pozwoleń, jak również dalszy etap pogłębionych badań geologicznych na terenie inwestycji.
PEJ to należący w 100 proc. do państwa inwestor i przyszły operator pierwszej polskiej elektrowni jądrowej, która ma powstać w technologii AP1000 Westinghouse w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino na Pomorzu.
Elektrownia ma być zlokalizowana na terenie o powierzchni około 40 hektarów, gdzie już rozpoczęto prace przygotowawcze, w tym wycinkę lasów i badania geologiczne.
Zgodnie z obecnym harmonogramem wylanie tzw. pierwszego betonu jądrowego pod pierwszy reaktor ma nastąpić w 2028 r. Początek komercyjnej eksploatacji pierwszego bloku planuje się na 2036 r.
Docelowo trzy bloki
Elektrownia atomowa w Lubiatowo-Kopalino będzie składać się z trzech bloków o łącznej mocy do 3750 MWe.
Budowa elektrowni wymaga rozbudowy infrastruktury drogowej i kolejowej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) oraz PKP Polskie Linie Kolejowe są zaangażowane w przygotowanie dróg i linii kolejowych, które połączą elektrownię z resztą kraju.
Planowane są nowe trasy, które zwiększą przepustowość i skrócą czas podróży między Trójmiastem a nadmorskimi miejscowościami. Dodatkowo, przygotowywana jest infrastruktura morska do transportu materiałów budowlanych, co obejmuje budowę kilometrowego pomostu do rozładunku ciężkich ładunków. Całkowity koszt inwestycji infrastrukturalnych szacowany jest na ponad 4,7 mld zł.
Rząd stara się o dokapitalizowanie projektu kwotą 60 mld zł, z wnioskiem skierowanym do Komisji Europejskiej.