Notowania

KE chce bezpieczniejszych, aerodynamicznych ciężarówek

Komisja Europejska chce, by producenci oferowali aerodynamiczne ciężarówki, co zmniejszy zużycie paliwa i poprawi bezpieczeństwo pieszych.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Money.pl/Anna Kraszkiewicz)

Komisja Europejska chce, by producenci oferowali aerodynamiczne ciężarówki, co zmniejszy zużycie paliwa i poprawi bezpieczeństwo pieszych. Jeśli przepisy zostaną przyjęte przez kraje UE i europarlament, nowe tiry mają pojawić się na drogach w latach 2018-2020.

Aerodynamika ma być poprawiona dzięki zaokrąglonemu kształtowi kabiny oraz klapy z tyłu pojazdu. Obecne przepisy unijne ściśle określają wielkość ciężarówek i kabin, co nie pozwala ich zaokrąglić, dlatego KE zaproponowała w poniedziałek zmianę tych przepisów.

_ - Celem propozycji jest uczynienie tirów bezpieczniejszymi i bardziej przyjaznymi środowisku _ - powiedział na konferencji prasowej w Brukseli komisarz UE ds. transportu Siim Kallas. Zaznaczył, że dzięki poprawionej aerodynamice oszczędności na paliwie przy pokonywanym dystansie 100 tys. km wyniosą 5 tys. euro rocznie. _ Odpowiada to 7,8 ton emisji CO2 _ - powiedział komisarz.

Zaokrąglone kształty tirów mają też poprawić widoczność w bocznych lusterkach. KE wyliczyła, że pomoże to uratować rocznie od 300 do 500 pieszych i rowerzystów, którzy co roku giną w wypadkach z udziałem tirów.

_ - Realizacja koncepcji nowych aerodynamicznych kabin i tylnych klap stworzy producentom okazję do zaprojektowania nowych modeli, co przyczyni się do tworzenia nowych miejsc pracy i wzrostu gospodarczego w Europie _ - przekonuje KE w komunikacie.

Z inicjatywy KE ucieszyła się federacja Transport&Environment, choć wytknęła, że projekt nowych przepisów umożliwia tirom o długości 25 m przekraczanie granic między krajami, które dopuszczają ich ruch.

_ - Przez ostatnie 16 lat było to możliwe tylko wewnątrz granic poszczególnych krajów. Jeżeli propozycja Komisji stanie się prawem, w Europie z pewnością pojawi się więcej megaciężarówek, ze szkodą dla bezpieczeństwa i środowiska _ - powiedział Wojciech Makowski z kampanii _ Tiry na tory _.

_ - To całkowicie wbrew propozycjom Komisji wzywającym do przenoszenia ładunków z dróg na tory. Nie potrzebujemy ciężarówek większych, ale lepszych _ - dodał.

Czytaj więcej w Money.pl
Bułgaria zwraca się o pomoc do Brukseli Tymczasowy premier i szef dyplomacji Marin Rajkow zwrócił się do przewodniczącego Rady Europejskiej Hermana Van Rompuya...
Komisja Europejska grozi Węgrom Unia może wszcząć procedurę o naruszenie prawa unijnego.
Unia ma cel. W maju mówią o podatkach Walka z uchylaniem się od płacenia podatków będzie tematem najbliższego szczytu UE.
Tagi: bezpieczeństwo na drogach, unia, wiadomości, wiadmomości, gospodarka, fundusze unijne, gospodarka światowa, pap
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz