Co trzeci Polak uważa, że wie wszystko o wspólnej walucie, ale nie chce jej w portfelu.
W porównaniu do ubiegłorocznego badania wyraźnie poprawiła się wiedza Polaków na temat europejskiej waluty. 30 procent ankietowanych przez GfK Polonia na zlecenie Business Centre Club w ramach projektu ProEuro, że jest bardzo dobrze poinformowanych na jej temat. Rok temu odsetek ten wynosił zaledwie 2 procent ankietowanych.
źródło: GfK Polonia na zlecenie BCC
Jak wynika z badania, mamy wobec wspólnej waluty coraz więcej obaw. _ - Konsekwencje wprowadzenia euro, szczególnie w odczuciu osobistym - zaokrąglanie cen w górę, trudności z przyzwyczajeniem się do nowej waluty czy pogorszenie sytuacji materialnej rodzin budzą coraz większy niepokój _- piszą autorzy badania.
Obawy związane z wprowadzeniem euro | |||
---|---|---|---|
*2008 * | *2007 * | *2005 * | |
zaokrąglenie cen w górę w początkowym okresie | * 59%* | 61% | 52% |
trudności z przyzwyczajeniem do nowej waluty | * 51%* | 46% | 42% |
pogorszenie się sytuacji materialnej rodzin | * 51% * | 47% | 46% |
ujawnienie różnic w zarobkach w stosunku do Zachodu | * 31%* | 34% | 41% |
pomyłki w bankach i księgowości | * 27%* | 19% | 20% |
źródło: GfK Polonia na zlecenie BCC
Jak wynika z badania, w ciągu roku spadło poparcie dla przejścia Polski na euro. Chce tego 55 procent ankietowanych. Rok temu było to 59 procent. Jednocześnie wzrosła liczba sceptyków. Rok temu przeciwnikami pomysłu euro w naszym kraju było 27 proc. Polaków. Tym razem odsetek wyniósł 30 procent.
Polacy zdają sobie sprawę z tego, że zastąpienie złotego przez euro jest nieuchronne. Dlatego chcemy wiedzieć o euro jak najwięcej. Dwie trzecie z nas chce jak najszybciej poznać kurs wymiany, jak wyglądać będą nowe banknoty i monety. Większość ankietowanych oczekuje, że informacje takie dotrą do nich za pośrednictwem mediów.
Badanie zostało przeprowadzone na ogólnopolskiej,
reprezentatywnej próbie 1000 Polaków powyżej 15 roku życia