Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Program Łącząc Europę może zapewnić Polsce nawet 3 mld euro

0
Podziel się:

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego pracuje także nad wydzieleniem mechanizmu finansowego przeznaczonego dla miast subregionalnych i powiatowych.

Program Łącząc Europę może zapewnić Polsce nawet 3 mld euro
(Stachnik/Reporter)

Nawet 3 mld euro może pozyskać Polska z unijnego programu Łącząc Europę, pod warunkiem, że przygotuje dobre projekty - powiedział wiceminister rozwoju regionalnego Adam Zdziebło. Dofinansowane mogą być inwestycje w energetykę, transport i telekomunikację.

Program Łącząc Europę (czyli Connecting Europe Facility - CEF) zacznie działać wraz z wejściem w życie nowego wieloletniego budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Będzie do instrument współfinansowania inwestycji infrastrukturalnych o znaczeniu ogólnoeuropejskim, zarządzany z Brukseli. Polska od przedstawienia koncepcji tego programu przez Komisję Europejską w 2011 r., była wobec niego sceptyczna.

_ - Obawialiśmy się kiedyś, że CEF - a szczególnie planowane przesunięcie do niego części środków z Funduszu Spójności - spowoduje, że w ostatecznym rozrachunku Polska otrzyma mniej unijnych pieniędzy. Po ostatnim szczycie w Brukseli już wiemy, że tak się nie stanie _ - powiedział wiceminister Zdziebło.

Wskazał, że utworzenie programu Łącząc Europę nie tylko nie spowodowało zmniejszenia puli pieniędzy dla Polski - która na realizację polityki spójności w latach 2014-2020 ma otrzymać 72,9 mld euro - ale przywódcy państw unijnych uzgodnili, że sam CEF będzie miał mniejszy budżet niż postulowała Komisja Europejska. Zamiast 50 mld euro, jak planowała KE, budżet programu ma wynieść 29,3 mld euro.

_ - Z CEF-u możemy jeszcze dodatkowo skorzystać. W tym instrumencie nie będzie poszczególnych kopert narodowych z pieniędzmi zarezerwowanymi dla każdego z krajów. Biorąc jednak pod uwagę, że będzie to budżet o wielkości niemal 30 mld euro to sądzę, że możemy sięgnąć nawet po 3 mld euro _ - oszacował wiceminister.

Zaznaczył jednocześnie, że to, ile ostatecznie Polsce uda się z tego programu uzyskać, będzie zależało od jakości proponowanych przez nasz kraj projektów.

_ - Mogą to być projekty podobne do tych, które już uzyskały dofinansowanie unijne, jak na przykład połączenie elektroenergetyczne Polska-Litwa. Również inwestycje transportowe, ze szczególnym uwzględnieniem kolejowych, a także inwestycje telekomunikacyjne, np. w sieci światłowodowe. To są trzy główne obszary, gdzie Polska będzie mogła - o ile nasze projekty znajdą uznanie KE - pozyskiwać dodatkowe pieniądze z tego instrumentu _ - powiedział Zdziebło.

Pytany, ile łącznie pieniędzy będzie miała Polska do wykorzystania na transport w latach 2014-2020, a także jak będą one podzielone, Zdziebło odpowiedział, że jest za wcześnie, by podawać konkretne kwoty. _ - Trwają prace nad kształtem programów operacyjnych, ale już teraz można powiedzieć, że ilość tych pieniędzy będzie satysfakcjonująca _ - ocenił.

Wskazał, że pieniądze na transport i infrastrukturę będą ulokowane głównie w programie, który będzie kontynuacją obecnie realizowanego Infrastruktura i Środowisko, ale środki na ten cel będą ulokowane także w programach regionalnych.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego pracuje także nad wydzieleniem mechanizmu finansowego przeznaczonego dla miast subregionalnych (to m.in. byłe miasta wojewódzkie) i powiatowych. Jak wskazał wiceminister, także z tych pieniędzy będzie można dofinansować inwestycje komunikacyjne.

_ - Chcemy skończyć prace nad programami do połowy roku tak, by rząd zaakceptował je do grudnia tego roku, a najpóźniej w styczniu 2014 r. Jednocześnie pracujemy z Komisją Europejską, aby wszelkie ewentualne wątpliwości rozwiewać już teraz, na etapie roboczym, a nie kiedy Polska będzie kończyć prace nad programami _ - powiedział wiceminister. Wskazał, że im szybciej Polska przygotuje programy, tym szybciej będzie można rozpocząć nabory wniosków o dofinansowanie inwestycji z nowego budżetu UE.

_ - Co ważniejsze, minister transportu sugerował możliwość rozpoczęcia postępowań przetargowych na budowę dróg współfinansowanych z nowego budżetu już w tym roku _ - powiedział Zdziebło. _ Wtedy, w 2014 r., będzie już można rozpoczynać realne inwestycje drogowe _ - dodał.

Czytaj więcej o budżecie UE w Money.pl
Głosowanie w sprawie budżetu. "Będzie kluczowe" UE ma wesprzeć nasz kraj kwotą 441 mld złotych. Wicepremier Piechociński apeluje do europosłów o jedność w głosowaniu.
Nie będzie nowych dróg? UE jest niechętna Wiceprzewodniczący komisji powiedział, że na tym etapie rozmów nie ma dobrych informacji.
"Burzliwa, nerwowa noc". Ale Graś wierzy w... - _ Głęboko wierzę, że premier Donald Tusk wróci z Brukseli z sukcesem _- powiedział rzecznik rządu Paweł Graś.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)