Unijne cła na chińskie elektryki. Już widać efekty

Unia Europejska podniosła cła na chińskie samochody elektryczne, co spowodowało spadek ich sprzedaży w listopadzie. Chińscy producenci, tacy jak BYD i SAIC Motor, odnotowali najniższe wyniki od marca.

Unijne cła na chińskie elektryki. Już widać efektyUnijne cła na chińskie elektryki. Już widać efekty
Źródło zdjęć: © Getty Images, | 2024 Getty Images
oprac.  MZUG

Pod koniec października Unia Europejska zdecydowała się na podniesienie ceł importowych na samochody elektryczne z Chin. Decyzja ta wpłynęła na wyniki sprzedaży chińskich producentów w listopadzie, które były najniższe od ośmiu miesięcy. Firmy takie jak BYD i SAIC Motor, właściciel marki MG, odnotowały spadek udziału w rynku do 7,4 proc. w porównaniu do 8,2 proc. w październiku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Od pracy w McDonald's do właściciela Legii Warszawa - Dariusz Mioduski w Biznes Klasie

Unia Europejska podjęła decyzję o nałożeniu ceł importowych na chińskie samochody elektryczne w celu ochrony swoich producentów przed subsydiowaną konkurencją z Chin. Nowe taryfy, sięgające nawet do 35,3 proc., skłoniły chińskich producentów do złożenia skargi do Światowej Organizacji Handlu, zarzucając Unii nieuczciwe praktyki.

Unia nakłada cła, Chiny odpowiadają

Nowe cła, które wynoszą od 7,8 do 35,3 proc., zostały nałożone w odpowiedzi na subsydiowanie produkcji przez Chiny, co umożliwiało sprzedaż aut po zaniżonych cenach. Wysokość ceł zależy od stopnia subsydiowania i współpracy z Komisją Europejską. W odpowiedzi na te działania, Chiny rozpoczęły własne dochodzenie dotyczące europejskich produktów, takich jak nabiał i wieprzowina.

Podwyższone cła mogą przynieść Europie więcej strat niż korzyści. Chociaż mają chronić lokalny przemysł, to Europa importuje prawie połowę chińskich elektryków, co może utrudnić wypełnienie ambitnych celów klimatycznych. Stanowi to wyzwanie szczególnie dla krajów takich jak Polska, gdzie rynek e-aut nadal się rozwija, a infrastruktura była dotąd niewystarczająca.

Mimo wprowadzenia wyższych ceł Europa pozostaje kluczowym rynkiem dla chińskich samochodów elektrycznych, które stanowią ok. 40 proc. eksportu z Chin. Decyzje UE mają na celu ochronę europejskich producentów przed nieuczciwą konkurencją ze strony chińskich firm.

Reakcje Pekinu na decyzje Brukseli były szybkie i zdecydowane. Chiny, uznając nowe cła za akt prowokacji, odpowiedziały postępowaniami antydumpingowymi wobec produktów europejskich, co może skutkować dalszą eskalacją konfliktu handlowego.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
"Porządki" prezesa Glapińskiego. Buntownicy stracili departamenty
"Porządki" prezesa Glapińskiego. Buntownicy stracili departamenty
Skandal z Shein zmobilizował "ósemkę". List do KE podpisała również Polska
Skandal z Shein zmobilizował "ósemkę". List do KE podpisała również Polska
Zwrot w polityce USA. Pokazali strategię. Jest reakcja Unii
Zwrot w polityce USA. Pokazali strategię. Jest reakcja Unii
Demograficzne tsunami uderzy w NFZ. Znamy liczby
Demograficzne tsunami uderzy w NFZ. Znamy liczby
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Nowe prawo podbije ceny mieszkań. Deweloperzy prognozują
Nowe prawo podbije ceny mieszkań. Deweloperzy prognozują
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a