Przemysł moto w kryzysie. Fala zwolnień dotarła do Polski. Pracę ma stracić 10 tys. osób
Europa przegrywa z Chinami w walce o rynek samochodów elektrycznych. Fala zwolnień dotarła już do Polski, gdzie pracę może stracić w tym roku ok. 10 tys. osób. - Sytuacja jest dramatyczna - mówi Jakub Faryś z Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w rozmowie z "Business Insider".
Europa staje przed wyzwaniem obrony swojego przemysłu motoryzacyjnego w obliczu rosnącej konkurencji z Chin i USA. Jak podaje "Business Insider", fala zwolnień, zapoczątkowana przez Volkswagena, dotarła już do Polski.
- Sytuacja jest dramatyczna. Mamy już informację o 7 tys. zwolnień w polskiej motoryzacji w 2024 r., a wciąż pojawiają się kolejne zgłoszenia. Niestety rok zakończymy zapewne na poziomie 10 tys. zwolnień spośród 200 tys. osób funkcjonujących w branży - mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).
Problemy europejskich producentów wynikają z niskiej sprzedaży samochodów elektrycznych. Volkswagen zamyka fabryki w Niemczech, a Audi w Brukseli. Upadają także ich dostawcy jak szwedzki Northvolt. Michelin zamyka zakłady we Francji.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Znany ekonomista nie ma wątpliwości. "Cud gospodarczy w Polsce"
Państwo Środka dominuje na rynku
Chiny dominują na rynku elektryków, odpowiadając za dwie trzecie światowej produkcji. W Europie sprzedaż spadła o 4,9 proc. w 2024 r. Europejskie koncerny próbują ratować się cłami na chińskie samochody, ale Pekin omija te bariery, eksportując hybrydy.
Dodatkowym wyzwaniem dla UE może być wojna celna z USA. Donald Trump zapowiadał cła na produkty z Europy i Chin, co mogłoby jeszcze bardziej pogorszyć sytuację. Europejska Partia Ludowa apeluje o rewizję unijnych przepisów dotyczących zakazu aut spalinowych.
Jeśli Europa przegra walkę o motoryzację, ucierpi cała gospodarka. Przemysł motoryzacyjny to kluczowy sektor dla badań i rozwoju oraz zatrudnienia. Jak podaje "Business Insider", zatrudnienie w branży sięga 13 mln osób. UE planowała rozwój innych branż, ale ich skala jest wciąż niewystarczająca.