Ostatni dzwonek na zmiany. Branża "nie może otrząsnąć z ciosów"

Takie kryzysu w branży motoryzacyjnej nie było od lat. - Europejski przemysł nie może się otrząsnąć z ciosów, które na niego spadają. Nie wyjdzie z niego bez zmian w unijnej polityce - uważa prezes stowarzyszenia producentów części motoryzacyjnych Tomasz Bęben. Komisja Europejska zainicjowała strategiczny dialog z branżą.

Inside Seat SA's Martorell Plant
Workers on the production line at the Seat SA, a unit of Volkswagen AG, plant in Martorell, Spain, on Thursday, June 27, 2024. Automakers in Europe sold 2.6% fewer vehicles in May than a year ago. Photographer: Angel Garcia/Bloomberg via Getty Images
Bloomberg
vehicles, emea, manufacture, autos, automotive, transportation and logistics, fabrication, vehicle, business news, city transport, cars, automobiles, automobile, automotive industry, auto, industriesTakie kryzysu w branży motoryzacyjnej nie było od lat
Źródło zdjęć: © getty images | ANGEL GARCIA

Malejący popyt na samochody, w tym elektryczne, wysokie koszty energii oraz konkurencja subsydiowanych producentów z Chinz tymi problemami zmagają się dziś europejscy producenci motoryzacyjni, którzy coraz głośniej alarmują o konieczności podjęcia działań.

Sygnały o narastającym kryzysie w motoryzacji płyną z każdej strony, również od rządów krajów członkowskich. Włochy i Czechy wzywają m.in. do odwołania zakazu sprzedaży nowych pojazdów z silnikami spalinowymi od 2035 roku. W tej trudnej sytuacji Komisja Europejska zdecydowała się rozpocząć strategiczny dialog z branżą - poinformowało Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM).

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zbudował medyczne imperium. Z usług jego firmy korzysta 20 mln Polaków. Jakub Swadźba w Biznes Klasa

Celem prac ma być stworzenie kompleksowej strategii, która nie tylko pomoże branży wyjść z kryzysu, ale także pozwoli zrealizować unijne cele klimatyczne. W rozmowach mają wziąć udział przedstawiciele państw członkowskich, liderzy branży i europosłowie.

- Nikt z producentów nie postuluje zwrotu europejskiej polityki klimatycznej o 180 stopni, a elektromobilność nadal będzie stanowiła jedno z głównych narzędzi do osiągnięcia neutralności klimatycznej w motoryzacji, jednak zmiany są niezbędne. Trzeba usiąść do stołu i wreszcie rozpocząć dialog o przyszłości europejskiego przemysłu motoryzacyjnego, zwłaszcza że do tej pory go brakowało. To ostatni dzwonek - i to jest optymistyczne założenie - na rozpoczęcie rozmów, jeśli ta transformacja ma zakończyć się dla nas sukcesem - powiedział prezes SDCM Tomasz Bęben.

W jego opinii cele i postulaty, które przyświecały "urzędowo zadekretowanemu" przestawieniu się europejskiego przemysłu motoryzacyjnego na elektromobilność były wzniosłe, ale przy ich wytyczaniu nie wzięto pod uwagę rzeczywistości, choćby tego, że w wyścigu technologicznym w segmencie pojazdów elektrycznych Europa została w tyle za Chinami, które przez lata przeznaczały na to gigantyczne kwoty z budżetu państwa.

- Teraz widzimy już skutki tego nieliczenia się z realiami. W Niemczech zamykają dziś zakłady Volkswagena czy ZF - zauważył ekspert.

Za pasem widmo amerykańskich ceł

Bęben wskazał, że czasy stabilnego wzrostu w europejskiej motoryzacji przeplatane tylko od czasu do czasu niewielkimi zawirowaniami odeszły do przeszłości.

- Europejski przemysł motoryzacyjny nie może się otrząsnąć z ciosów, które na niego spadają: najpierw pandemia i kryzys chipowy potem kłopoty z przerwanymi łańcuchami dostaw przez wojnę na Ukrainie. Teraz z kolei zmaga się on ze zbyt małym popytem, silną konkurencją ze strony Chin, trudnymi realiami gospodarczymi i geopolitycznymi. Wszystko to powoduje redukcję zatrudnienia. A za pasem styczeń i widmo zaostrzenia przez nową administrację ceł na europejskie samochodu eksportowane na rynek Stanów Zjednoczonych - stwierdził.

W opinii prezesa SDCM słaby popyt na elektryczne samochody w Europie wynika m.in. ze zbyt wolnego rozwoju infrastruktury do ładowania. - Trzeba zaznaczyć, że producenci samochodów i komponentów swoją lekcję odrobili - obecnie w ofercie europejskich marek jest wiele atrakcyjnych modeli elektrycznych, tyle że nie znajdują wielu nabywców, m.in. z powodu niedostatecznie rozwiniętej sieci szybkich ładowarek - podkreślił Bęben.

Prezes SDCM zaakcentował, że europejski przemysł motoryzacyjny byłby dziś w znacznie lepszej sytuacji, gdyby na początku projektowania założeń polityki klimatycznej administracyjnie nie zdefiniowano przyszłości motoryzacji, uznając elektromobilność za jedynie słuszny kierunek zmian.

- Europejscy decydenci powinni wtedy powiedzieć: przemyśle, rób co uważasz za stosowne, aby uzyskać zerową emisję netto. Wtedy byłoby miejsce na wykorzystanie wielu możliwości technologicznych, którymi Europa dysponuje, m.in. dotyczącymi zastosowania biopaliw czy paliw syntetycznych. Na ten sam szczyt można było dojść różnymi drogami, ale europejski przemysł zmuszony został do zdobywania go najtrudniejszą drogą i to bez asekuracji - podkreślił Bęben.

Propozycje zmian w Parlamencie Europejskim

SDCM wskazało, że w Parlamencie Europejskim pojawiły się propozycje zmian w regulacjach dotyczących sektora motoryzacyjnego, a szczególnie mocno popiera je Europejska Partia Ludowa (EPP), do której należą Platforma Obywatelska i Polskie Stronnictwo Ludowe.

Eurodeputowani należący do tej grupy postulują rezygnację z zakazu stosowania silników spalinowych od 2035 roku i umożliwienie wykorzystania również innych technologii, które mogą przyczynić się do redukcji emisji, w tym napędów hybrydowych, a także paliw syntetycznych i biopaliw. Wskazują również na konieczność rozwoju sieci ładowarek oraz stacji paliw alternatywnych.

W ocenie EPP niezbędne są również dalsze działania działań na rzecz ochrony europejskiego rynku przed dumpingiem i subsydiowaną konkurencją, szczególnie Chin. Europosłowie wskazują również na potrzebę zwiększenia inwestycji w badania i rozwój, zwłaszcza sztucznej inteligencji, autonomicznych pojazdów czy nowych paliw, są kluczowe.

Ich zdaniem konieczne jest też wsparcie finansowe regionów najbardziej dotkniętych transformacją. Niezbędne jest też uproszczenie nadmiernie skomplikowanych i generujących wysokie koszty regulacji, a także przyspieszenie procesów legislacyjnych - poinformowało SDCM.

Wybrane dla Ciebie
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Budowa bez pozwolenia. Sejm poparł poprawki Senatu
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Więzienie za rażące przekroczenie limitu prędkości. Ustawa trafi do prezydenta
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Nowelizacja ustawy górniczej. Sejm przegłosował odprawy dla górników
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Sejm za ujednoliceniem sposobu obliczania powierzchni użytkowej mieszkania
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Ambasador USA: Polska to jeden z cudów tego świata
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Zapłacą ludziom za wymianę okien. Lotnisko rusza z akcją
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Nagły zwrot Amerykanów. Zmieniają decyzję ws. rosyjskiego giganta
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Szybka kolej połączy Londyn i Niemcy. Podpisano memorandum
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Ważna umowa dla tysięcy Polaków. Poczta zdobyła gigakontrakt na obsługę sądów
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Orange Polska zawarł nową umowę społeczną. Zakłada dobrowolne odejścia
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 4.12.2025