W Norwegii powstanie największy tunel na świecie. Kosztuje niemal 2,5 mld dolarów
W Norwegii budowany jest najdłuższy i najgłębszy podwodny tunel drogowy na świecie – Rogfast, który skróci czas podróży między Bergen a Stavanger o 40 minut. Kosztujący 2,4 miliarda dolarów projekt ma zredukować potrzebę korzystania z promów i wspierać lokalną gospodarkę - informuje CNN.
W Norwegii trwa budowa najdłuższego i najgłębszego podwodnego tunelu drogowego na świecie, którego celem jest poprawa łączności między miastami na zachodnim wybrzeżu. Tunel o długości 27 kilometrów, nazwany Rogfast (od słów "Rogaland fastforbindelse" — "stałe połączenie Rogaland"), ma zostać ukończony do 2033 roku. Jego najgłębszy punkt znajduje się 392 metry poniżej poziomu morza, co czyni go jednym z najbardziej ambitnych projektów infrastrukturalnych na świecie.
Tunel będzie częścią autostrady E39, łączącej Trondheim z Kristiansand, która obecnie wymaga korzystania z siedmiu promów, co znacząco wydłuża czas podróży. Po ukończeniu tunelu Rogfast czas podróży pomiędzy miastami Stavanger a Bergen skróci się o około 40 minut, a codzienne dojazdy staną się znacznie łatwiejsze i szybsze. Projekt ten ma na celu wyeliminowanie konieczności korzystania z promów na tym odcinku i stworzenie wolnej od promów drogi między kluczowymi miastami Norwegii.
Czy mamy bańkę na złocie? Analityk mówi kiedy kupować surowiec
Jak podkreśla CNN, budowa tak dużego tunelu pod wodą wiąże się z licznymi wyzwaniami technologicznymi. Prace nad projektem rozpoczęły się w 2018 roku, jednak po kilku problemach związanych z kosztami, budowa została wstrzymana w 2019 roku, a projekt został zrestrukturyzowany.
Po wznowieniu prac pod koniec 2021 roku, konstrukcja tunelu postępuje zgodnie z planem, a jego zakończenie przewidziane jest na 2033 rok. Koszt budowy Rogfast szacowany jest na około 25 miliardów koron norweskich (około 2,4 miliarda dolarów).
Tunel będzie składał się z dwóch oddzielnych rur, z dwoma pasami ruchu w każdej. W połowie trasy znajduje się nietypowy element konstrukcyjny: podwójne rondo o głębokości 260 metrów, które będzie łączyć tunel z wyspą Kvitsøy, najmniejszą gminą w Norwegii.
Rewolucja w transporcie na zachodnim wybrzeżu Norwegii
Projekt Rogfast ma nie tylko zrewolucjonizować transport na zachodnim wybrzeżu Norwegii, ale także znacząco wpłynąć na lokalną gospodarkę. Zastąpienie promów szybkim połączeniem drogowym ułatwi dostęp do pracy, edukacji i usług publicznych dla lokalnych społeczności.
Ponadto, zredukowane zostaną koszty logistyczne dla przemysłu, zwłaszcza dla sektora owoców morza, który w regionie ma duże znaczenie. Przewożenie towarów na szerszym obszarze stanie się tańsze i bardziej efektywne.
Jednocześnie, budowa Rogfast stworzy wiele miejsc pracy, zarówno bezpośrednio związanych z projektem, jak i w branżach powiązanych z jego realizacją.
Źródło: CNN