Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Warto bezgotówkowo: Płacenie gotówką kosztuje 18,5 mld zł rocznie, tj. 1% PKB

0
Podziel się:
Warto bezgotówkowo: Płacenie gotówką kosztuje 18,5 mld zł rocznie, tj. 1% PKB

Choć 40% Polaków wyobraża sobie życie bez gotówki, 17% wciąż nie ma konta bankowego, wskazują eksperci akcji "Warto bezgotówkowo". Według ich wyliczeń, płatności bezgotówkowe pozwalają ograniczyć wynoszący 18,5 mld zł koszt korzystania z gotówki w naszej gospodarce (co stanowi 1% PKB).

"Polacy powoli odzwyczajają się od gotówki. W ciągu ostatnich siedmiu lat odsetek Polaków, którzy preferują płatności kartą wzrósł z 36% do 61%. Do prawie 65% wzrósł także udział transakcji zbliżeniowych w ogólnej liczbie transakcji kartą. Aż 40% z nas deklaruje, że już dziś - gdyby było to możliwe - chętnie funkcjonowałoby w pełni bezgotówkowo. Te dane pokazują, że rozwój gospodarki bezgotówkowej następuje w Polsce bardzo szybko. Wciąż także istnieje ogromne pole do dalszych wzrostów, związane z rozwojem nowych technologii i rynku finansowego" - czytamy w komunikacie.

"Wkrótce proste rezerwy wzrostu gospodarki bezgotówkowej mogą się wyczerpać. Aby dalej rosnąć, trzeba będzie dotrzeć do osób dotychczas wykluczonych z tych zmian. Dziś nadal 17% Polaków wciąż nie ma konta w banku. Wśród posiadaczy kont bankowych aż 31% nie korzysta z bankowości elektronicznej. Do takich osób trzeba dotrzeć i pokazać im, ile mogą zyskać na bezgotówkowych rozliczeniach. Tak, aby wzrost był zrównoważony i nie powodował finansowego wykluczenia" - powiedział przewodniczący Koalicji na Rzecz Obrotu Bezgotówkowego i Mikropłatności Włodzimierz Kiciński, cytowany w materiale.

Jak pokazują badania, fundamentem gospodarki elektronicznej jest zaufanie, które Polacy mają do bezgotówkowych form płatności. Dziś cieszą się one zaufaniem większym niż gotówka. Najważniejszy udział w budowaniu gospodarki bezgotówkowej mają instytucje związane z płatnościami: banki, instytucje płatnicze, organizacje wydające karty, akceptanci, a także telekomy czy nawet producenci smartfonów, które coraz częściej służą do płatności. Kluczową rolę odgrywa także wsparcie administracji publicznej, która bardzo intensywnie wspiera obrót bezgotówkowy, podano również.

"Aby skutecznie propagować obrót bezgotówkowy, państwa powinny budować sojusze z sektorem prywatnym, który oferuje rozwiązania umożliwiające płatności bezgotówkowe. W Polsce takim sojusznikiem są banki oraz podmioty infrastrukturalne sektora, takie jak KIR. Przykładem inicjatywy, która ma duże znaczenie dla popularyzacji płatności bezgotówkowych, jest umożliwienie powszechnego płacenia kartami lub smartfonami w instytucjach publicznych. Od kwietnia tego roku wspólnie z Min. Rozwoju realizujemy ogólnopolski program upowszechniania płatności bezgotówkowych, skierowany do urzędów wojewódzkich, marszałkowskich, urzędów miast i gmin oraz starostw powiatowych. Wkrótce objęta nim zostanie także policja drogowa" - dodał wiceprezes zarządu KIR Dariusz Marcjasz, odpowiedzialny za Obszar Usług Kartowych i Internetowych.

Firmy są ważnym uczestnikiem bezgotówkowej gospodarki. Obecnie 210 tys. firm oferuje swoim klientom płatności kartą. Jednak zestawiając to z liczbą 1,8 mln aktywnych przedsiębiorstw w Polsce, widzimy, że wciąż zaledwie 1 na 9 udostępnia taką możliwość. Dziś akceptacja kart staje się koniecznością i w najbliższych latach będą musiały się na to zdecydować wszystkie firmy o profilu handlowo-usługowym. Także wiele działających w innych branżach postawi na rozliczenia bezgotówkowe, podano również.

"Celem niedawno powołanej Fundacji Polska Bezgotówkowa jest realizacja Programu Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego, przygotowanego przez sektor finansowy przy współpracy z Ministerstwem Rozwoju. Inicjatywa ta wpisuje się w realizację założeń rządowej Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju (SOR), a jej głównym celem jest podniesienie poziomu akceptacji płatności bezgotówkowych w Polsce. Pozostałe działania Fundacji są skoncentrowane między innymi na poszerzeniu infrastruktury akceptacji płatności bezgotówkowych i instalacji nawet 600 tys. terminali w ciągu 3 lat, dzięki czemu ich liczba w Polsce podwoi się a to z kolei będzie miało przełożenie na zwiększenie udziału płatności bezgotówkowych w Polskiej gospodarce nawet do 80% (taki poziom notowany jest obecnie w Szwecji). Przedsięwzięcie jest w całości finansowane przez sektor prywatny" - czytamy dalej.

"Na upowszechnienie rozwiązań bezgotówkowych będzie też wpływać sytuacja na rynku pracy. Coraz większe trudności z zatrudnieniem nowych pracowników zmuszą firmy do stosowania rozwiązań samoobsługowych. Będą one korzystać głownie z płatności bezgotówkowych, bo jest to tańsze i wygodniejsze dla przedsiębiorcy. Już dziś mamy tego przykłady w handlu, gdzie część kas samoobsługowych przyjmuje tylko płatności mobilne i kartowe" - podsumował Kiciński.

Kampanię społeczną "Warto Bezgotówkowo" organizuje ponad 100 firm technologicznych i finansowych, będących dostawcami nowoczesnych instrumentów płatniczych. Została ona objęta patronatem Ministerstwa Rozwoju oraz Ministerstwa Finansów. Celem kampanii jest zachęcenie osób indywidualnych, przedsiębiorców i instytucji publicznych do aktywnego korzystania z płatności elektronicznych. Organizowany w ramach kampanii Dzień Płatności Bezgotówkowych to inicjatywa edukacyjna, budująca świadomość korzyści ze stosowania bezgotówkowych instrumentów płatniczych.

(ISBnews)

mutex/ocfipreoqyfb/mutex

media
telekomunikacja
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(0)